
Lamborghini Temerario v Česku: Nástupce huracánu jsme si prohlédli zblízka
Osmiválec s hybridem, větší kufr i snadné nastupování – tak by se dalo charakterizovat Lamborghini Temerario, nový nejmenší model v nabídce. Prodeje už začaly, a to s cenou těsně pod osmi miliony.
Automobilka Lamborghini představila svůj nový „malý“ model Temerario už v srpnu loňského roku a prodejcům ho ukázala ještě dřív – koncem roku 2023. Roadshow po trzích střední Evropy však novinka obráží až nyní a Česká republika, konkrétně prodejna Lamborghini Praha na Smíchově, je v této šňůře mezi prvními.
Že má temerario 920 koní, že jeho přední kola pohání dva elektromotory s axiálním tokem a že uprostřed uložená V8 se dvěma turbodmychadly zvládne 10 tisíc otáček, jsme se dozvěděli už loni v srpnu. Stejně tak, že není pouhou zmenšeninou dvanáctiválcového revuelta, které je také hybridem.
Lamborghini do Česka přivezlo kousek v oranžové barvě Xanto, jednoho z osmi odstínů oranžových, které nabízí internetový konfigurátor. Design doplňovala černá kovaná kola Velador o průměru 20“ vpředu a 21“ vzadu, obutá do pneumatik značky Bridgestone a doplněná o středové pokličky vyvedené v matném karbonu.
Karbonu bylo na voze ještě mnohem víc, např. na krytu motoru, předním lízátku či krytech zpětných zrcátek. Interiér byl veskrze střízlivý – černou kůži na sedačkách i volantu doplňovalo oranžové prošívání.
Uvnitř nečekaně prostorné
Právě v něm začněme osobní dojmy, protože mě osobně překvapil nejvíc. A to tím, jak moc je v něm místa a jak snadno se nastupuje. Samozřejmě nečekejte úrovně Mercedesu-Benz třídy S, ale všimněte si výškového rozdílu mezi mnou (184 cm) a temerariem (120 cm). Na supersport se do temeraria nastupuje opravdu snadno.
Není třeba do sedačky zapadnout a narazit si žebra o pravou bočnici opěradla, ani složitě soukat pravou nohu tak, abyste ji dostali mezi volant a středový tunel. Nějaká ohebnost samozřejmě je nezbytná, přeci jen se bavíme o placatém supersportu, ale mohlo by být mnohem hůř.
Automobilka při jeho vývoji cílila na to, aby bylo uvnitř víc místa než v předchůdci, modelu Huracán. Nový skelet karoserie s prostorovým rámem zvětšuje výšku stopu nad sedákem o 34 milimetrů a prodlužuje prostor pro nohy o 46 milimetrů. Do supersportu se tak vejdou i osoby s dvoumetrovým vzrůstem a nasazenou přilbou pro ježdění po okruhu.
Také pod přední kapotou je víc místa – prostor o 112 litrech objemu pojme dvě kabinová zavazadla. A ne jen teoreticky, jak ukáže galerie. Právě pro lepší využitelnost zavazadelníku je nabíjecí port zvenčí, nikoliv pod kapotou, jako u revuelta. Oba modely však lze nabíjet bez dozoru – revuelto má v kapotě zvláštní klapku na kabel, která umožní kapotu zavřít a auto připojené k nabíječce zamknout.
Interiér sází na ovládání na volantu a v displeji; kromě toho tu jsou na sloupku řízení umístěná pádla řazení a páčka pro tempomat. Dalších pár ovladačů najdeme na středovém tunelu. To včetně na pohled poněkud nelogicky tvarovaného voliče převodovky a startovacího tlačítka pod vlastním červeným krytem. Zajímavostí budiž, jaké tlačítko je umístěno zrcadlově od dvojblinkrů – je to otvírání krytu hrdla nádrže. Zdali těmto dvěma věcem přisuzuje Lamborghini stejnou důležitost, můžeme jen hádat.
Klasické páčky pod volantem tu nehledejte – jejich absence je důvodem, proč volant tak moc posetý tlačítky. Kromě zastoupení funkcí páček se na volantu ovládají také jízdní režimy, zvedá se příď pro přejezd retardérů nebo tu je možné zapnout mód pro driftování. Jak funguje, samozřejmě statická prezentace neukázala.
Zní hromově, ale bublání nečekejte
Co však ukázala, byl zvuk motoru. Protože jde o hybrid, nečekejte točení startéru s následným vyštěknutím osmiválce na vysoký, hádavý volnoběh s bohatou směsí. Tedy, ten vysoký – a patřičně hlasitý – volnoběh se dostavil, protože V8 byla studená, ale start je právě kvůli hybridní technice mnohem méně teatrální, než by jeden od oranžové italské placky čekal.
Volnoběžný zvuk je v každém případě poplatný konstrukci motoru – kvůli ploché klikové hřídeli nečekejte bublání, známé z amerických osmiválců. Přesto je zvuk i na volnoběh silný, hutný, výrazný a hromový. Samozřejmě, jak zní temerario v otáčkách pod zátěží, zjistíme až při svezení.
Zbývá zmínit detaily exteriéru, např. šestiúhelníkový světelný podpis na přídi – klasické přední mlhovky nečekejte, samozřejmě – nebo trojici šestiúhelníků vzadu, z nichž ten prostřední a nejvíc do prostoru trčící je výfukem.
Celá dolní část zádě temeraria je difuzorem, inspirovaným u závodních aut – všimněte si, jak vysoko začínají podběhy zadních kol při pohledu zezadu. U vysokovýkonného auta to je neuvěřitelně sexy, ale praktické to moc není – kola mohou vyhazovat kamínky ze silnice o kus výš a dál, a také se za temerariem bude tvořit více vodní tříště.
Doplňme, že základní cena temeraria v Česku je 260 tisíc eur bez DPH, tedy zhruba 7,9 milionu korun včetně DPH. Za tuhle cenu se však, odhadujeme, neprodá ani jediné – všechna budou mít nějaké příplatky, či rovnou důkladnější změny v rámci programu zakázkových úprav Ad Personam.
Lamborghini Temerario - technická data | |
Motor | V8 bi-turbo |
Zdvihový objem | 3.995 ccm |
Vrtání x zdvih | 90 mm x 78,5 mm |
Kompresní poměr | 9,3 : 1 |
Výkon motoru (spalovací motor) | 588 kW (800 k) při 9.000-9.750 ot/min |
Systémový výkon (spalovací + elektrický motor) | 676 kW (920 k) |
Točivý moment (spalovací motor) | 730 Nm při 4.000-7.000 ot/min |
Baterie | Lithium-iontová |
Elektromotor | přední e-axle, 2 × 110 kW (150 k) při 3.500 ot/min |
Maximální rychlost | 343 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 2,7 s |
Brzdná dráha 100-0 km/h | 32 m |
Pneumatiky (přední) | Bridgestone Potenza Sport 255/35 ZR20 |
Pneumatiky (zadní) | Bridgestone Potenza Sport 325/30 ZR21 |
Rozvor | 2.658 mm |
Délka | 4.706 mm |
Šířka (bez zrcátek) | 1.996 mm |
Šířka (včetně zrcátek) | 2.246 mm |
Výška | 1.201 mm |
Suchá hmotnost | 1.690 kg |
Poměr výkonu ku hmotnosti | 1,84 kg/k |