Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lamborghini Temerario
Lamborghini Temerario
Lamborghini Temerario
Lamborghini Temerario
42 Fotogalerie

Nové Lamborghini Temerario oficiálně: Hybridní V8 točí 10 tisíc a má 920 koní

Lukáš Volšický

Nové Lamborghini Temerario se oficiálně představuje. Novinka má plug-in hybridní osmiválec, ale není jen pouhou zmenšeninou dvanáctiválcového modelu Revuelto.

Éra desetiválcových Lamborghini je definitivně u konce, protože italská automobilka Lamborghini oficiálně představuje nástupce úspěšného supersportu Huracán. Novinka se slavnostně odhaluje na letošním automobilovém svátku Monterey Car Week 2024 a přestože na první pohled technicky působí jako zmenšenina dvanáctiválcového sourozence Revuelto, má originální technická řešení i jméno, o němž se už v minulosti spekulovalo.

Nejnovější pokračovatel z rodu supersportů od Lamborghini se oficiálně jmenuje Temerario a legendární italská továrna s ním uzavírá klíčovou kapitolu ve své strategii pro elektrifikaci v aktuálním obchodním plánu Direzone Cor Tauri. Lamborghini se tak stává první luxusní značkou s kompletně elektrifikovaným modelovým portfoliem – novinka doplňuje plug-in hybridní modely Urus SE a Revuelto.

Hybridní V8 a až 920 koní

Právě technika byla nejvíce spekulovaným rysem nového supersportu. Ten už v minulých měsících odhalil svůj vysokootáčkový čtyřlitrový vidlicový osmiválec s plug-in hybridní technikou, který je údajně prvním a jediným sériově vyráběným motorem pro supersportovní vozy schopným dosáhnout až 10.000 otáček za minutu. Temerario současně pokračuje v produktové řadě elektrifikovaných lamborghini s označením HPEV (High-Performance Electrified Vehicle) a kombinuje spalovací srdce se třemi elektromotory.

Každý z axiálních elektromotorů vyvine až 110 kW, avšak dva z nich pro pohon přední nápravy mají trvalý výkon jen 60 kW. Lamborghini současně uvádí, že přední náprava váží pouhých 73 kilogramů a každý elektromotor má 15,5 kilogramu. Třetí elektromotor o plné síle najdeme mezi osmiválcem a osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, což je zásadní rozdíl oproti dvanáctiválcovému revueltu. To má elektromotor integrovaný přímo v převodovce. Elektrickou energii motory čerpají z malého 3,8kWh lithium-iontového akumulátoru.

Vraťme se však k novému osmiválci se dvěma turbodmychadly. Nový motor s interním označením L411 vyvine až 800 koní (588 kW) při 9.000-9.750 otáčkách za minutu a v kombinaci s elektromotory vytváří maximální systémový výkon 920 koní (676 kW). Temerario tak dosahuje maximální rychlosti 340 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy. Dvoustovkou jede po 7,3 sekundách.

Automobilka současně chtěla zachovat i emoce charakteristické pro lamborghini a věnovala velké úsilí celkovému projevu osmiválce. Ten má plochou klikovou hřídel s předsazením ojničních čepů o 180 stupňů, jemné vibrace a pronikavý vysokootáčkový řev. Bohužel, už i lamborghini však má generátor syntetického zvuku v interiéru, jež v různých jízdních režimech Città, Strada, Sport a Corsa má trochu odlišný zvuk. V městském módu Città navíc jezdí tiše a bezemisně, tedy na elektřinu. Celkově je dostupných 13 různých nastavení pro maximální všestrannost, přičemž v elektrickém režimu temerario funguje výhradně jako předokolka.

Než se budeme věnovat zbytku supersportu, odhalíme ještě pár technických lahůdek. Nejvyšší absolutní plnící tlak turbodmychadel je 2,5 baru a dmychadla jsou řízena elektricky ovládanými obtokovými ventily a senzory otáček. Odlitek bloku motoru je tvořen materiálem A357+Cu používaným pro závodní motory, ojnice jsou z titanu a ventilová zdvihátka s vahadly mají povrchovou úpravu DLC (Diamond Like Carbon) z amorfního uhlíkového materiálu s vlastnostmi diamantu – bezpečně zvládají až 11.000 otáček za minutu.

Video placeholder
Lamborghini Temerario • Zdroj: Lamborghini

Prostornější než Huracán

Celkový design nejnovějšího lamborghini zakládá na pro značku tradičním šestiúhelníkovém geometrickém paradigmatu a o vizuálu produkčního modelu si udělejte názor na základě svého subjektivního vkusu. Automobilka k tomu uvádí, že s pokročilejší aerodynamikou pro vyšší stabilitu při vysokých rychlostech i účinnější chlazení hybridní techniky je přítlak na zadní nápravu o 103 % vyšší než u dřívějšího standardního modelu Huracán EVO. S volitelným paketem Alleggerita je tento nárůst dokonce 158 procent.

Zásadní informací pro budoucí zákazníky však je informace, že temerario je prostornější pro každodenní život než předcházející huracán. Nový skelet karoserie s prostorovým rámem zvětšuje výšku stopu nad sedákem o 34 milimetrů a prodlužuje prostor pro nohy o 46 milimetrů. Do supersportu se tak vejdou i osoby s dvoumetrovým vzrůstem a nasazenou přilbou pro ježdění po okruhu. Pod přední kapotou se nachází zavazadlový prostor o objemu 112 litrů, což je ekvivalent dvou kabinových zavazadel, takže ani cesta na letiště nebude problém.

Individualizace a paket Alleggerita

Temerario přijíždí na svět se dvěma novými speciálními barvami, modrou Blu Marinus a zelenou Verde Mercurius, a už od zahájení výroby bude k dispozici s volitelným paketem Alleggerita pro jízdu na okruhu. Ten snižuje hmotnost o 12,65 kilogramu jen prostřednictvím nových karbonových dílů karoserie. Dalších 25 kilogramů ušetří lehkými prvky vnitřní výbavy. Součástí jsou také exkluzivní kola pro účinnější aerodynamiku, zadní okno z tvrzeného skla Gorilla Glass a pevná boční okna z polykarbonátu.

Nové Lamborghini Temerario přijíždí na svět jako konkurence plug-in hybridního Ferrari 296 GTB a začne se vyrábět v první polovině roku 2025. Automobilka očekává opakování obchodního úspěchu předcházejícího desetiválcového modelu Huracán. Základní cena temeraria by měla přesáhnout 300.000 eur, tedy 7,5 milionu korun.

Video placeholder
Lamborghini Temerario • Zdroj: Lamborghini