Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Veneno: Nejrychlejší býk s 552 kW oficiálně

David Bureš
Diskuze (30)
Základem nového hypersportu, který je součástí oslav 50 let existence Lamborghini, je stávající model Aventador.

Lamborghini krátce po úniku prvních snímků nového modelu Veneno vyšlo s pravdou ven a zveřejnilo oficiální informace o tomto vozu. Zájemci o něj ale mají smůlu, tři chystané exempláře tohoto auta již mají své majitele.

Základem Venena je model Aventador, což dokazuje nejen použitá technika, ale také tvary karoserie. Dveře otevírané k nebi jsou totiž u obou aut prakticky shodné.

Tvary automobilu byly navrženy pro co nejlepší aerodynamiku. Automobilka dokonce tvrdí, že Veneno přinese aerodynamickou účinnost závodního auta . I přes extrémní tvary tu však jsou prvky typické pro design Lamborghini – například světlomety tvořící písmeno ypsilon.

Příď byla navržena pro co nejlepší přítlak a co nejlepší proudění vzduchu. Podle Lamborghini pracuje jako velké aerodynamické křídlo. Z boku vedle mohutných blatníků a prahů zaujme především „ploutev“ za kabinou jak ze závodních prototypů. Ta zvyšuje stabilitu vozu.

Křídlo na zádi je nastavitelné. Tvary kol (20palcových vpředu a o palec větších vzadu) pomáhají s chlazením karbon-keramických brzd.

Karbon, karbon, karbon

Lamborghini vidí budoucnost v karbonu, a tak uhlíková vlákna nemohou chybět ani na tomto voze. Díky použití lehkých materiálů činí suchá hmotnost Venena pouze 1.450 kilogramů. Automobil je tak dokonce o 125 kilogramů lehčí než výchozí Aventador. Oba automobily přitom používají takřka shodný karbonový monokok a hliníkové rámy vpředu a vzadu. Všechny vnější panely karoserie jsou u Venena vyrobeny z karbonem vyztužených plastů.

Také vnitřku dominují karbonová vlákna. Část karbonového monokoku je přitom nezakrytá a dávaná na odiv. Skořepinová sedadla jsou vyrobena z kovaného kompozitu, který Lamborghini prezentovalo již na konceptu Sesto Elemento.

Část sedadel a strop jsou čalouneny unikátním materiálem CarbonSkin. Uhlíková vlákna jsou v tomto případě kombinovaná s epoxidovou pryskyřicí, která udržuje jejich strukturu, přičemž zůstávají pružné.

Motor a převodovka z Aventadoru

O pohon Venena se stará 6,5litrový vidlicový dvanáctiválec, který dosahuje výkonu 552 kW (750 koní). Zvýšení výkonu proti Aventadoru bylo dosaženo pomocí zvětšeného sání, optimalizované termodynamiky nebo upraveného výfukového systému.

Silnější motor a nízká hmotnost znamenají, že Veneno akceleruje z 0-100 km/h za pouhé 2,8 sekundy a jede maximální rychlostí 355 km/h. Veneno je tak nejrychlejším Lamborghini historie.

Síla motoru je na všechna kola posílána prostřednictvím robotizované sedmistupňové převodovky ISR. Řidič může vybírat z pěti jízdních režimů. Na rozdíl od modelu Sesto Elemento je přitom Veneno homologováno pro běžný silniční provoz.

Jméno a cena

Název jde v duchu tradice značky, Veneno byl totiž býk, který v roce 1914 smrtelně zranil toreadora Josého Sáncheze Rodrígueze během corridy v andaluském městě Barrameda.

Automobilka svým zákazníkům nabídla tři exempláře Venena, každý z nich stojí tři miliony eur bez daně (cca 77 milionů korun). Všechny jsou i přes extrémní cenovku prodané, karoserie každého z nich přitom ponese jednu z barev italské trikolory – tedy zelenou, bílou, nebo červenou.

V Ženevě vystavený exemplář je nicméně prototyp se sériovým číslem 0. Lamborghini zatím nerozhodlo o jeho budoucnosti, pouze sdělilo, že jej bude testovat na běžných silnicích i na závodních tratích.


David Bureš
Diskuze (30)
Avatar - šmoula nešika
5. 3. 2013 14:10
Re: lamborghini ide zbytocne do extremov
Napříč to je. :-)
Avatar - flyboyeda
5. 3. 2013 13:57
Re: lamborghini ide zbytocne do extremov
Umístění motoru u Miury se ale nechaly inspirovat od puvodního Mini,protože je na příč ne na podél,nevím jestli jsem napsal dobře napříč nebo na podél, prostě je otočený o 90stupňů namísto klasického umístění oproti třeba Murcielagu
Avatar - šmoula nešika
5. 3. 2013 13:03
Re: 1:0 pro P1
:yes:
Avatar - šmoula nešika
5. 3. 2013 13:03
Re: lamborghini ide zbytocne do extremov
Miurka. Na té se mně nejvíc líbil motor. Koukej ty trombóny sání jak u starých Amerik... [odkaz]
Avatar - šmoula nešika
5. 3. 2013 12:58
Re: Vypadá to jak
U mě Gallardo LP560-4 před faceliftem.
[odkaz]