Lancia Delta: čtyři nové motory a dvě převodovky
S třetí generací Delty se Lancia vrací po osmi letech do nižší střední třídy. Zatímco první dvě generace byly klasickými hatchbacky tzv. Golf-Klasse, ta přicházející míří výš. Má zaujmout také zčásti místo, které se uvolnilo s koncem modelu Lybra, a zejména konkurovat prémiovým, komfortně zaměřeným modelům.
Pod kapotu nové Delty se dostanou nejmodernější motory, kterými skupina Fiat disponuje. Konkrétně se jedná o motory T-Jet známé z dalších modelů Fiatu, tři nové turbodiesely Multijet a nový přímovstřikový Twin Turbo Jet.
1,4 Turbo Jet 88 a 110 kW
Základem motorové palety bude dvojice motorů 1,4 Fire Turbo Jet ve verzích 88 a 110 kW. Oba mají maximum točivého momentu 206 Nm – při 1750 ot./min, respektive 2250 ot./min u silnější varianty. Turbodmychadlo je kompaktní, takže je jeho účinek znát hlavně v nízkých otáčkách, má rychlou odezvu na plynový pedál a minimální turboefekt. Tuto dvojici motorů Lancia označuje za rozumný kompromis sportovního charakteru a nízké spotřeby. Servisní interval má délku 30 tisíc km.
Pro dvojici motorů 1,4 T-Jet je určena upravená šestistupňová manuální převodovka M32. Pro použití v Deltě byly přepracovány převody, synchronizace, mazání a ovládání spojky. Převodovka i spojka mají odlehčenou skříň. První a druhý převod mají synchronizaci složenou ze dvou kuželů, které snižují sílu potřebnou pro přeřazení o 40 % proti běžné jednokuželové synchronizaci.
1,6 Multijet 88 kW
Turbodiesel 1,6 Multijet 88 kW je nejnovějším motorem z konstrukční řady, která zahrnuje čtyřválce 1,3 a 1,9 l a pětiválec 2,4 l. Tato pohonná jednotka ukazuje downsizing v praxi – v porovnání se stejně výkonnou „devatenáctistovkou“ Multijet má o 8 % nižší spotřebu v kombinovaném cyklu a o 25 % vyšší točivý moment dostupný v nižších otáčkách (300 Nm při 1500 ot./min). Tato hodnota je v objemové třídě do 1,8 litru absolutně nejvyšší a žádný srovnatelný dieselový motor nemá tak příznivý průběh točivého momentu v nízkých otáčkách. Motor využívá upravené vstřikování, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, recirkulací výfukových plynů a filtr pevných částic. Díky tomu už nyní splňuje emisní normu Euro 5. První servisní prohlídka je u motoru 1,6 Multijet předepsána až ve 35 tisíc km.
Motor 1,6 Multijet dostane šestistupňovou manuální převodovku C530. Její odstupňování je navrženo pro využívání zejména nízkých otáček motoru. To se projeví především na dálnici, kde nízké otáčky znamenají menší hluk od motoru a nižší reálnou spotřebu. První dva převody mají trojkuželovou synchronizaci typu Borg-Warner, zbývající převody jednokuželovou. Spojka je ovládaná hydraulicky. Alternativou k manuální bude šestistupňová robotizovaná převodovka M32 s obchodním názvem Selectronic, která se dostane do prodeje později. Je navržená především pro městský provoz, navíc by měla vykazovat nižší spotřebu paliva než manuál.
2,0 Multijet 121 kW
Nový dvoulitr konstrukčně vychází z šestnáctiventilového 1,9 Multijet. Vyššího objemu bylo dosaženo zvětšením vrtání o 1 mm. Tato úprava společně s novým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek zvýšila výkon i točivý moment a snížila normovanou spotřebu. Nové svíčky pracují s menším napětím, které umožňují nastartovat po krátkém žhavení. Snížením kompresního poměru ze 17,5:1 na 16,5:1 mj. klesly emise NOx a motor plní normu Euro 5. Také 2,0 Multijet bude standardně dodáván s filtrem pevných částic a kompaktním modulem recirkulace výfukových plynů.
1,9 Twin Turbo Multijet 140 kW
Nejsilnějším z trojice nových turbodieselů je 1,9 Twin Turbo Multijet. Tento dvoustupňově přeplňovaný motor se objevil zatím jen v Saabu 9-3 resp. v Cadillacu BLS, jeho použití v Deltě je tak premiérou ve skupině značek kolem Fiatu. Pro Lancii je určena jeho silnější verze, kterou si Fiat rezervoval pro svoje značky. Má výkon 140 kW a točivý moment rovných 400 Nm při 2000 ot./min. Přitom už při 1250 ot./min je k dispozici 300 Nm, což motoru dává mimořádnou pružnost téměř od volnoběžných otáček. Menší turbodmychadlo pracuje do 1800 ot./min samostatně, pak se připojuje i větší a při 3000 ot./min se menší odpojuje. Motor tak má vyrovnaný tah a nulový turboefekt. Také tento motor odpovídá emisní normě Euro 5.
Oba silnější turbodiesely dostanou novou šestistupňovou manuální převodovku F40.
Lancia Delta - přehled modelové řady | |||||
Motor | 1,4 Turbo Jet | 1,4 Turbo Jet | 1,6 Multijet | 2,0 Multijet | 1,9 Twin Turbo Multijet |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1598 | 1956 | 1910 |
Vrtání x zdvih [mm] | 72,0 x 84,0 | 72,0 x 84,0 | 79,5 x 80,5 | 83,0 x 92,4 | 82,0 x 92,4 |
Kompresní poměr | 9,8 : 1 | 9,8 : 1 | 16,5 : 1 | 16,5 : 1 | 16,5 : 1 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 88/5000 | 110/5500 | 88/4000 | 121/4000 | 140/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 206/1750 | 206/2250 | 300/1500 | 360/1750 | 400/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 210 | 194 | 214 | 222 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 | 8,7 | 10,7 | 8,5 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 7,0 | 4,9 | 5,3 | 5,7 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1320 | 1320 | 1410 | 1430 | 1430 |
1,8 Di Turbo Jet 147 kW
Příznivce výkonných benzinových motorů Lancia osloví novou 1,8 Twin Turbo Jet. Tento motor bude vybaven přímým vstřikováním paliva, dvěma turbodmychadly a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Výsledkem bude výkon 147 kW, relativně nízká spotřeba a splnění podmínek Euro 5. Bližší technické údaje nebyly zatím zveřejněny.
Pouze pro tento motor bude určena nová sekvenční automatická převodovka Aisin. Její software se přizpůsobí momentálním jízdním podmínkám a umožňuje brzdit motorem. Převodovka také dokáže reagovat na průjezd zatáčkou a rozpoznat sklon řidiče ke sportovní nebo komfortní jízdě. Navíc si řidič bude moci vybrat z automatických režimů Norm, Sport a Winter nebo řadit manuálně.