Lancia Ypsilon: Ceny na českém trhu
Ypsilon, cílící zejména na dámskou část klientely malých vozů, se vyrábí v polských Tychách spolu se svými sourozenci: Fiatem Pandou, 500 a Fordem Ka, jejichž platformu sdílí.
Na délku měří 3,80 m, což jí řadí na rozhraní segmentů A a B. Přední část ovládl retro styl, v zadních dveřích zaujmou skryté kliky, které před čtrnácti lety zavedla sportovnější koncernová sestra Alfa Romeo. Interiér si zachoval centrální umístění přístrojů, které se poprvé objevilo už u Lancie Y z roku 1995.
Motory jsou v nabídce celkem tři. Nejlevnější zážehová osmiventilová čtyřválcová dvanáctistovka Fire Evo II nabídne 51 kW při 5500 min-1 a točivý moment 102 Nm při 3000 min-1. Doplňuje ji přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir se 63 kW/5500 min-1. Nejmodernější agregát má ventilový rozvod MultiAir a jeho točivý moment dosahuje maxima 145 Nm při 2000 min-1. V režimu ECO dojde k jeho snížení na 100 Nm, což díky systému Start&Stop a robotizované převodovce DFN od Magnetti Marelli srazí konzumaci benzinu.
Příznivci nafty mají jedinou volbu: turbodiesel 1,3 Multijet II se čtyřventilovou technikou o výkonu 70 kW při 4000 min-1, jenž dosahuje 200 Nm/1500 min-1. Novou generaci vstřikování common-rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek v tomto případě doplňují například variabilní olejové čerpadlo, nebo alternátor s funkcí rekuperace. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km.
Základní stupeň výbavy Silver obsahuje například přední a hlavové airbagy, funkci start-stop, která je standardem všech verzí, dělená zadní sedadla, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, palubní počítač a elektrické stahování předních oken. Je k dispozici pouze se čtyřválcem 1,2 Fire Evo.
Gold (od 279.000,- Kč) ji doplní o manuální klimatizaci, volant a řadicí páku v kůži či autorádio s CD a MP3. Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v tomto případě ovládají elektromotorky.
Vrcholnou verzi představuje Platinum, které přijde na nejméně 349.000,- Kč. Zadní okna už jsou zde elektrická. Efektní vzhled podpoří patnáctipalcová litá kola, za snížené viditelnosti přijdou vhod mlhovky.
Lancia Ypsilon - Ceny na českém trhu | ||||
Motor | 1,2 Fire Evo | 0,9 TwinAir | 0,9 TwinAir DFN | 1,3 MultiJet II |
Stop&Start | Stop&Start | Stop&Start | Stop&Start | |
Převodovka | 5M | 5M | 5MA | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 875 | 875 | 1248 |
Válce/ventily | 4 / 2 | 2 / 4 | 2 / 4 | 4 / 4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 51/5500 | 63/5500 | 63/5500 | 70/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 102/3000 | 145/1900 | 145/1900 | 200/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 176 | 176 | 183 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 11,9 | 12,2 | 11,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,9 | 4,2 | 4,1 | 3,8 |
Prov. hmotnost [kg] | 965 | 975 | 980 | 1050 |
Cena Silver [Kč] | 249.000,- | - | - | - |
Cena Gold [Kč] | 279.000,- | 309.000,- | 334.000,- | 339.000,- |
Cena Platinum [Kč] | - | 349.000,- | 374.000,- | 379.000,- |
V seznamu příplatkové výbavy najdeme takové položky, jakými jsou například ESP (+4.900,-), tempomat (+5.000,-), boční airbagy (+6.500,-), parkovací čidla (+7.500,-), bixenonové výbojky v hlavních světlometech (+16.000,-), automatická klimatizace (+12.500,-) či parkovací asistent (+15.000,-). Připlácí se rovněž za pětimístnou verzi (+4.000,-), Ypsilon je totiž v základu homologován pouze jako čtyřmístný. Ale této nabídky asi využije málokdo.
Fajnšmekři s naditými bankovními konty mohou svého prcka dále individualizovat – třeba šesticí různých čalounění, třemi sadami litých kol, třinácti odstíny laku karoserie a čtyřmi dvoubarevnými schématy (+25.000,-), které se objevily již v minulosti. V plánu je i uvedení tovární verze spalující LPG.