Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Discovery TD5 - Staré dobré časy (04/2003)

Diskuze (0)
Poslední modernizace klasika britské školy přinesla mnohé, praxe pak ukázala, že Discovery neslevil z účelnosti a z toho plynoucího mírného nepohodlí. Bráno z druhé strany - vizuálně zajímavější a moderní elektronikou vybavený vůz je stále pravým...

Poslední modernizace klasika britské školy přinesla mnohé, praxe pak ukázala, že Discovery neslevil z účelnosti a z toho plynoucího mírného nepohodlí. Bráno z druhé strany - vizuálně zajímavější a moderní elektronikou vybavený vůz je stále pravým off-roadem se vším, co k takovému označení náleží.

Přední části jednoznačně prospělo zmenšení předního nárazníku (kvůli lepšímu nájezdovému úhlu) a hlavně nový design masky s kryty světlometů po vzoru Range Roveru. Modernější vzhled a větší plochu získala také zadní sdružená světla a tím výčet viditelných změn v exteriéru v podstatě končí.

Uvnitř vozu je také vše při starém. Klasické úzké dveře (hlavně zadní pár) s hranatými rámy umožňují přístup k velmi pohodlným sedadlům. Ta jsou však kvůli mohutnému středovému tunelu stále umístěna blízko bočních oken a alespoň na předních sedadlech se tak výhoda značné vnitřní šířky vozu trochu ztrácí. Příjemnou změnou jsou hodnotněji působící materiály, použité v interiéru. Absolutorium si podle nás zaslouží volant, jehož průřez ve tvaru skloněné elipsy umožňuje navýsost příjemné a pevné uchopení, ale usnadňuje i rychlé otáčení dlaní při změnách rejdu u parkování. Když už jsme u manévrovacích schopností, extrémně krátký rozvor sice leckterému záměru pomůže, úhel rejdu je však velmi malý a průměr otáčení 12,5 m může zvláště ve městě působit problémy.

Ke kladům vozu musíme přidat zavazadlový prostor, jehož základní objem v pětimístném uspořádání 1100 litrů (po střechu) je více než dostatečný. K užitku také jistě přijdou i pevné a objemné schránky na bocích uvnitř zavazadlového prostoru. Že se jeho dveře otevírají po anglicku doprava, bereme jako nutné zlo.

I přes místy kritický tón předchozích řádek musíme znovu konstatovat, že Discovery je především klasickým offroadem s oběma tuhými nápravami, žebřinovým rámem a jeho sílu je tedy třeba hledat jinde než v pohodlí. Modernizace se nicméně dotkla i podvozku. Největší novinkou je bezesporu závěrka mezinápravového diferenciálu, zapínatelná nezávisle na redukci. Stejným přínosem je i možnost vzduchového odpružení zadní nápravy, což kromě komfortu umožňuje i zvednout zadní část vozu a zvětšit tak výjezdový úhel. Za dalšími zkratkami ve standardní výbavě se skrývá systém kontrolovaného sjíždění svahů HDC a stabilizační systém ACE - díky němu se Discovery podstatně méně naklání v zatáčkách.

I když doménou vozu je náročný terén, na silnici se projevuje s dosti velkou suverenitou. Tradiční pětiválcový turbodieselo výkonu 104 kW (točivý moment 300 Nm při 1950 ot/min) je přitom potřeba více vytáčet a to hlavně při nižších převodových stupních. Při klidné jízdě se ale odmění nízkou hlučností a spotřebou pod 9 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce. Dobře odhlučněn je i podvozek, jízda s nezatíženým vozem ale může na nerovnostech vést k lehkému odskakování zadní nápravy.

Modernizovaný Discovery přidal na vzhledu, komfortu, stabilitě, odhlučnění i průchodnosti terénem. Uvážíme-li, že už existující dobré (robustnost, spotřeba, tradice) i špatné (vnitřní prostor, manévrovací schopnosti) vlastnosti mu zůstaly, je Discovery velmi dobrým i když velmi svébytným vozem. Z hlediska požadavků na bezpečnost bez problémů obstojí a onen kousek tvrdosti či nehýčkání je naopak součástí jeho image.

Diskuze (0)
Cena základní sestavy 1 241 600 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, ABS, EBD, ETC, HDC, kontrolka brzdové kapaliny a opotřebení brzdového obložení, ostřikovače světlometů, přední mlhové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, 5 sedadel + zadní boxy, nastavitelná bederní opěrka řidiče a spolujezdce, kůží potažený volant, el. ovládaná okna vpředu a vzadu, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, sklopné zadní sedadlo, dělené 2/3, příprava na rádio, 4x repro, tónovaná skla, automatická klimatizace přední, nárazníky v barvě vozu, přední maska v barvě vozu, kola z lehkých slitin 255x16, uzávěrka diferenciálu, ACE Kč
Cena testované sestavy 1 268 400 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+15.400,-) , střešní systém (+11.400,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2495
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1950 - 1950
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 8.2 / 9.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1100 / 1700
Objem nádrže (l): 95
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2255 / 495
Rozměr pneu: 215/75 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4705
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1900
d) rozvor (mm): 2540
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1050
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1620
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano