Laserové světlomety Audi R8 svítí až 600 metrů daleko. Fungují tak i v praxi?
Vidět a být vidět – toť jedno ze základních pravidel a předpokladů pro bezpečnou jízdu automobilem. Zatímco ještě relativně nedávno byly známkou luxusu xenonové a bixenonové světlomety, v dnešní době nejvíce „frčí“ energeticky úsporné diody, které mají také znatelný estetický přínos. Je tady ale ještě jedna kategorie, kterou nemá řada automobilek ještě řádně probádanou, nebo ji alespoň zatím neuvedla do sériové výroby. Řeč je o laserových světlometech, které v dálkovém režimu zvětšují dohlednou vzdálenost na dvojnásobek.
V minulosti probíhal nelítostný souboj mezi automobilkami Audi a BMW o prvenství v uvedení laserových světel. Zatímco Audi uvedlo jako první omezenou sérii supersportu R8 LMX, který tímto systémem disponoval, BMW jako první dodalo sériový exemplář modelu i8 zákazníkovi. Tato „pře" má několik úhlů pohledu a ty tady teď nebudeme rozebírat. Raději se podíváme, jak laserové světlomety fungují v praxi na veřejných silnicích.
Minulý týden dorazil do redakční garáže opravdový skvost – nová generace Audi R8 V10 plus. Jde o nejsilnější, nejrychlejší a zároveň jedno z nejlehčích Audi celé nabídky, které je vedle řady zajímavých prvků a technických inovací vybaveno také laserovými světlomety. Systém se jmenuje jednoduše Audi Laserlight, stojí 96.900 Kč a je nadstavbou sériově dodávaných diodových světlometů. Na první pohled je poznáte podle modře zbarvené svislé příčky v každém modulu.
V každém světlometu je vedle sedmatřiceti elektroluminiscenčních také čtveřice čtyř laserových diod (BMW i8 má tři) o průměru pouze 300 mikrometrů, které vytvářejí laserové světlo s vlnovou délkou 450 nanometrů. Světlo z těchto diod je přes speciální čočku usměrňováno na fluorescenční fosforovou vrstvu, která přeměňuje modré laserové světlo na bílé s barevnou teplotou 5500 kelvinů (jasné polední světlo má teplotu 6000 kelvinů, 5500 lze přirovnat k fotografickým bleskům). Účelem je poskytnou řidiči podobný pocit z jízdy jako za běžného denního světla a vedle toho také prodloužit dosvit samotných světlometů až na dvojnásobek oproti běžnému dálkovému režimu (teoretický dosvit je 600 metrů).
Pro funkci laserových světlometů je nutná kamera automatického přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem, která reaguje stejně jako u běžných diodových světlometů (jinými slovy musíte nechat ovladač světel v poloze Auto). Lasery se aktivují po překročení rychlosti 60 km/h a vypínají se, když rychlost spadne k padesátce, ve městě je však díly spolupráci s mapovými podklady navigace nezapnete vůbec, a kdybyste chtěli na silnici někoho lidově řečeno probliknout, vždycky tak uděláte prostřednictvím standardních diod pro dálkový režim.
Tolik teorie, nyní praxe. Světlomety jsem zkoušel zhruba na pětikilometrovém úseku mezi vesnicemi ve Středočeském kraji, silnice byla téměř v absolutní tmě a rovné úseky měly prokázat delší dosvit. V ideálním případě až zmíněných šest set metrů. Přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem jsem nechal na automatice a místy bylo znát, že se nejdříve zapnuly pouze dálkové diody, a ve vteřině poté i lasery. Jak je vidno z obrázků a přiloženého videa, za každých okolností funguje dálkový režim pomocí standardních diod, ve kterém sice máte dohlednou vzdálenost "pouze" okolo tří set metrů, ale také mnohem širší záběr a tím pádem i lepší viditelnost do stran. Až kamera uzná, že je to bezpečné, přidá do procesu také laserové diody s užším světelným kuželem, ale dvojnásobným dosvitem.
Z pohledu řidiče hodnotím systém veskrze kladně, přestože přepínání mezi potkávacím a dálkovým režimem mnohdy trvalo déle, než jsem si původně představoval. Světlo je tak intenzivní, že by se v prostoru před autem dalo s trochou nadsázky i opalovat, v okolí jsem však nenašel tak rovný kus silnice, díky kterému by se světelný kužel „nebořil“ i do miniaturních horizontů kdesi v dálce (je to dáno také tuhým, řekl bych až motokárovým charakterem podvozku Audi R8). Standardní kamera detekující ostatní automobily je navíc poměrně opatrná a donutí systém vypnout lasery už ve chvíli, kdy se světelný kužel pouze "dotkne" vozu před vámi. Ve srovnání s běžnými "dálkami" je však rozdíl značný, byť jej pocítíte především na rovné noční dálnici.