Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Laserové světlomety Audi R8 svítí až 600 metrů daleko. Fungují tak i v praxi?

Jan Mička Jan Mička 5. 4. 2016 • 17:06
6
30
Zobrazit náhledy (6)
audi technika video supersport redakcnivideo
Supersportovní R8 je prvním modelem Audi s laserovými dálkovými světlomety. V rámci redakčního testu jsme je vyzkoušeli na veřejných silnicích.

Vidět a být vidět – toť jedno ze základních pravidel a předpokladů pro bezpečnou jízdu automobilem. Zatímco ještě relativně nedávno byly známkou luxusu xenonové a bixenonové světlomety, v dnešní době nejvíce „frčí“ energeticky úsporné diody, které mají také znatelný estetický přínos. Je tady ale ještě jedna kategorie, kterou nemá řada automobilek ještě řádně probádanou, nebo ji alespoň zatím neuvedla do sériové výroby. Řeč je o laserových světlometech, které v dálkovém režimu zvětšují dohlednou vzdálenost na dvojnásobek.

V minulosti probíhal nelítostný souboj mezi automobilkami Audi a BMW o prvenství v uvedení laserových světel. Zatímco Audi uvedlo jako první omezenou sérii supersportu R8 LMX, který tímto systémem disponoval, BMW jako první dodalo sériový exemplář modelu i8 zákazníkovi. Tato „pře" má několik úhlů pohledu a ty tady teď nebudeme rozebírat. Raději se podíváme, jak laserové světlomety fungují v praxi na veřejných silnicích.

Minulý týden dorazil do redakční garáže opravdový skvost – nová generace Audi R8 V10 plus. Jde o nejsilnější, nejrychlejší a zároveň jedno z nejlehčích Audi celé nabídky, které je vedle řady zajímavých prvků a technických inovací vybaveno také laserovými světlomety. Systém se jmenuje jednoduše Audi Laserlight, stojí 96.900 Kč a je nadstavbou sériově dodávaných diodových světlometů. Na první pohled je poznáte podle modře zbarvené svislé příčky v každém modulu.

V každém světlometu je vedle sedmatřiceti elektroluminiscenčních také čtveřice čtyř laserových diod (BMW i8 má tři) o průměru pouze 300 mikrometrů, které vytvářejí laserové světlo s vlnovou délkou 450 nanometrů. Světlo z těchto diod je přes speciální čočku usměrňováno na fluorescenční fosforovou vrstvu, která přeměňuje modré laserové světlo na bílé s barevnou teplotou 5500 kelvinů (jasné polední světlo má teplotu 6000 kelvinů, 5500 lze přirovnat k fotografickým bleskům). Účelem je poskytnou řidiči podobný pocit z jízdy jako za běžného denního světla a vedle toho také prodloužit dosvit samotných světlometů až na dvojnásobek oproti běžnému dálkovému režimu (teoretický dosvit je 600 metrů).

180p270p360p540p720p

Pro funkci laserových světlometů je nutná kamera automatického přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem, která reaguje stejně jako u běžných diodových světlometů (jinými slovy musíte nechat ovladač světel v poloze Auto). Lasery se aktivují po překročení rychlosti 60 km/h a vypínají se, když rychlost spadne k padesátce, ve městě je však díly spolupráci s mapovými podklady navigace nezapnete vůbec, a kdybyste chtěli na silnici někoho lidově řečeno probliknout, vždycky tak uděláte prostřednictvím standardních diod pro dálkový režim.

Tolik teorie, nyní praxe. Světlomety jsem zkoušel zhruba na pětikilometrovém úseku mezi vesnicemi ve Středočeském kraji, silnice byla téměř v absolutní tmě a rovné úseky měly prokázat delší dosvit. V ideálním případě až zmíněných šest set metrů. Přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem jsem nechal na automatice a místy bylo znát, že se nejdříve zapnuly pouze dálkové diody, a ve vteřině poté i lasery. Jak je vidno z obrázků a přiloženého videa, za každých okolností funguje dálkový režim pomocí standardních diod, ve kterém sice máte dohlednou vzdálenost "pouze" okolo tří set metrů, ale také mnohem širší záběr a tím pádem i lepší viditelnost do stran. Až kamera uzná, že je to bezpečné, přidá do procesu také laserové diody s užším světelným kuželem, ale dvojnásobným dosvitem.

Z pohledu řidiče hodnotím systém veskrze kladně, přestože přepínání mezi potkávacím a dálkovým režimem mnohdy trvalo déle, než jsem si původně představoval. Světlo je tak intenzivní, že by se v prostoru před autem dalo s trochou nadsázky i opalovat, v okolí jsem však nenašel tak rovný kus silnice, díky kterému by se světelný kužel „nebořil“ i do miniaturních horizontů kdesi v dálce (je to dáno také tuhým, řekl bych až motokárovým charakterem podvozku Audi R8). Standardní kamera detekující ostatní automobily je navíc poměrně opatrná a donutí systém vypnout lasery už ve chvíli, kdy se světelný kužel pouze "dotkne" vozu před vámi. Ve srovnání s běžnými "dálkami" je však rozdíl značný, byť jej pocítíte především na rovné noční dálnici.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Cuba66
Automatické přepínání světel
| 7. 4. 2016
No člověče nemyslím si, že máš tak úplně pravdu. Neorigo xenony bych nikdy nedal do otevřené paraboly, ale jedině do projektorového světla. To má totiž mechanickou clonu jako například origo bi-xenony. Pokud je zdroj ve správném ohnisku, bude to jen svítit víc, ale oslňovat to nutně nemusí. Také je rozdíl, když někdo použije sadu 55W a ne 35W. 55W je peklo. Navíc je třeba světla mít na 100% seřízená a používat naklápění jak se má. Mimochodem když jsem používal H11 NightBreaker tak i v seřízených světlech na mě občas někdo zablikal, zdálo se mu, že oslňuju :-)
Jinak není bez zajímavosti, že v zemích, kde to není vysloveně zakázané takovéto přestavbové sady nabízí i Philips a Osram. A jsou konstrukčně naprosto stejné jako "no name" China :-)
Automatické přepínání světel
| 6. 4. 2016
v podstatě se dá říct, že je to tvoje chyba, že máš H11ky ... si pořiď něco jiného ne? :-)

Jinak, když si dáš nějakou neorigoš xenonovou sadu, tak budeš oslňovat daleko víc, než LED světla. Tvoje parabola není dělaná na xenony a bude mít úplně jiný rozptyl světal (bude to svíti všude možně), než parabola, která na ně je dělaná.

Neoriginální xenony oslňují přímo hrozně. Sám jsem si je na auto koupil a po týdnu zase sundal, když jsem zjistil, že to prostě nefunguje.

Mám zkušenosti se všemi světly, kromě laser. Máme doma halogeny s čočkou, normální xenony, adaptivní xenony i LEDky. Nejlepší jsou zatím xenony/adaptivní xenony (ty kvůli natáčení do zatáček).

LEDky prozatím nic moc, asi je to tím, že je dosvit více osekaný nebo jak to říct. Když jedou proti mě auta, tak mi přijdou normální potkávačky špatný, ale když zajedu někde na louku nebo parkoviště, kde jsem sám, tak i ty potkávačky svítí daleko. Je to asi jen takový pocit. Dálkový LED jsou v pohodě.
Avatar - Bully_
Prosím pane redaktore
| 6. 4. 2016
Obecne se da rict, ze ti nepomuzou zadna svetla, takovy rozbehnuty srnec je jak samonavadeci strela. Poslednim varovanim byvaji odlesky v zornickach zvere, to je v tmavem porostu videt bezpecne. A jedinou metodou proti jejich srazeni je vysoka pozornost a nizka rychlost :-)
Automatické přepínání světel
| 6. 4. 2016
Problem naozaj nie su slabe svetla, ale to, ze vela ludi jazdi domace prrerabky. Co je horisie je, ze aj ludia co jazdia originla svetla si tie svetla daju prestavit aby oslnovali. To je koli tomu, ze stratavacky na led aj niektorych HID maju ostro ohraniceny dosvit a potom sa im zda, ze to nesvieti dost daleko. Vacsina servisov ta len opozorni, ze budes oslnovat, ale zmenia to. Potom mozes mat aj desat kamier, ked stretavacky svietia vysoko maju ovela vyssie dosvit ako stanovuje zakon. Dalsia vec je, ze zle nastavene svetla STK neriesi. Nanajvys ti tam daju poznamku, ale dalsie 2 roky veselo jazdis.
Laser z nich nesvítí !
| 6. 4. 2016
Proč se všichni redaktoři snaží navodit pocit, že z laserových světel svítí laser ? A ještě k tomu bílý laser ??
Dyť je to nesmysl, laserová světla osvětlují vozovku normálním nekoherentním tedy nelaserovým bílým světlem které vzniká v tom fosforu. Princip je velmi podobný bílým LED diodám, jen díky větší koncentraci energie je světlo intenzívnější a dá se i líp směrovat.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku