Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lehké užitkové elektromobily Hyundai budou přizpůsobovat svoji jízdu aktuální hmotnosti

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Hyundai Motor Group představuje systém, který umožňuje elektromobilům přesně vyhodnocovat dojezd a upravovat točivý moment v závislosti na aktuální hmotnosti vozidla. 

 

Hyundai Motor Group se prostřednictvím svého nového systému, sledujícího aktuální hmotnost lehkého užitkového elektromobilu a upravujícího na základě získaných dat jeho provozní vlastnosti, snaží zlepšit hospodárnost provozu elektromobilů.

Schopnost zohlednit aktuální hmotnost jedoucího vozidla včetně nákladu umožňuje optimalizaci točivého momentu elektromotoru a maximalizaci zbývajícího dojezdu. Tím se má rovněž snižovat riziko prokluzu kol a ztráty trakce u vozidla s nižším zatížením. Současně se má zvyšovat hospodárnost nákladní dopravy. Nová technologie umožňuje také korekce točivého momentu na základě topografie.

Řidič tak má mít k dispozici dostatečný točivý moment k pohonu vozidla ve stoupáních v závislosti na aktuální hmotnosti. Malým dopravcům má tento systém umožnit efektivně eliminovat zbytečné náklady související s provozem vozidla.

„Hyundai vyvinul tuto technologii, protože jsme zjistili, že k vývoji elektricky poháněných užitkových vozidel musíme přistoupit odlišným způsobem,“ řekl Chae Mo Yang, vedoucí divize vývoje technologií pro ekologické pohony. „Připravujeme se na budoucnost, abychom mohli nabízet užitkové elektromobily schopné optimálního provozu za jakýchkoli provozních podmínek, a to i s ohledem na jejich aktuální zatížení. Provoz těchto vozidel bude výrazně hospodárnější.“

Cenová konkurenceschopnost bude klíčem k úspěchu budoucích lehkých užitkových elektromobilů nejen u majitelů malých firem. Koncern Hyundai Motor Group proto vyvinul technologii pro vyhodnocování aktuální hmotnosti vozidla včetně nákladu pomocí senzorů zrychlení místo senzorů hmotnosti. Tato technologie může být využita dokonce i u vozidel, která nejsou vybavena nákladným systémem vzduchového odpružení.

Hmotnost vozidla je pomocí senzorů zrychlení určována na základě druhého Newtonova zákona (zákona síly). Čím lehčí je objekt a čím větší síla na něj působí, tím větší rychlostí se pohybuje. Začne-li síla na objekt působit při konstantní rychlosti, lze jeho hmotnost odvodit z dosaženého zrychlení.

Vozidlo prostřednictvím tohoto procesu dokáže prodloužit vzdálenost, kterou je možné ujet, a to přizpůsobováním maximálního točivého momentu. Konkrétně je výpočet potenciálního dojezdu založen na precizním určování aktuální hmotnosti a rychlosti jízdy vozidla. Díky tomu se zvýší celková provozní hospodárnost užitkových vozidel.

Převáží-li vozidlo například těžký náklad, je řidič automaticky informován o propočteném dojezdu a s ohledem na aktuální úroveň nabití akumulátorů případě vyzván k tomu, aby zajistil potřebné doplnění elektrické energie do akumulátorů pro bezpečné dojetí do cíle.

Zdroj: Hyundai Motor Czech s.r.o.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Doporučujeme

29. 5. 2019 09:03
Jinými slovy ...
...bude to samo ubírat výkon aby i prázdné auto jelo stejně blbě jako naložené