Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus GS 300

Tomáš Zajíček
Diskuze (4)

Je tomu již více než 10 let co se řídící pracovníci v automobilce Toyota rozhodli založit divizi luxusních automobilů, které by především v USA oslovili zákazníky, kteří doposud kupovali Mercedesy, Jaguary, BMW a také americké luxusní automobily.

Útok na tyto pozice začali Japonci superluxusním modelem LS400. Dnes již má Lexus v USA špičkovou pozici na trhu luxusních vozů. Také modelových řad je již více. Vyrábějí se i menší modely GS, ES, IS a SC. Mezi vozy pro volný čas se dají zařadit off-roady LX a RX (viz. oficiální stránky Lexus Europe) Ovšem Evropa je v přijímání nových značek o poznání konzervativnější a tak spatřit Lexus kdekoli v Evropě je mnohem obtížnější než v USA. Jednoznačně to však není kvalitou těchto vozů, ale hluboce zakořeněným smyslem pro "staré-dobré" značky. Proto jsou také prodeje Mercedesů, BMW či Audi v absolutních číslech se značkou Lexus v Evropě nesrovnatelné.

Testovaný model Lexus GS 300 se vyrábí od roku 1997 a na podzim roku 2000 prošel důkladným omlazením. S dynamicky střiženými liniemi v Evropě konkuruje například BMW 5 či Meredesu E. Je osazen třílitrovým šestiválcem s proměnným časováním ventilů VVT-i a pětistupňovou adaptivní automatickou převodovkou s možností řazení tlačítky na volantu.

Interiér GS 300 byl čalouněn kvalitní béžovou kůží a také zpracování ostatních detailů interiéru bylo příkladné. Za jízdy v interiéru nic nevrzalo ani neklepalo. Prostornost na předních sedadlech je velmi dobrá především v oblasti ramen, na zadních sedadlech je vše "tak akorát" pro postavy do 180 cm. Trochu méně místa je vzadu pod předními sedadly pro zasunutí špiček bot. Zavazadlový prostor má sice velký objem 515 l, který však získal především větší šířkou. Směrem dovnitř je však schodek a zadní opěradla nelze sklopit vůbec. Dokonce ani po sklopení loketní opěrky nevznikne otvor pro protažení delších předmětů. Zastarale také působí vzpěry, které drží víko zavazadlového prostoru. Ty při zavření omezují zavazadla. Pod podlážkou je plastový kryt plnohodnotného rezervního kola, který díky vaničce může sloužit na odkládání mokrých předmětů - např. plavek. Najdeme zde také malou plechovku s barvou pro retušování drobných škrábnutí na laku.

Přístrojová deska má poměrně komplikovaný tvar v oblasti "kapličky", ale ve skutečnosti toto kupodivu vypadá mnohem lépe než na fotografiích. Velmi zajímavě působí bíle (bohužel na fotografiích to vypadá spíše zeleně) svítící tři kruhové ukazatele, které při vypnutí zapalování zhasnou a nejsou pod kouřovým krycím sklem vůbec vidět. Tříramenný volant s koženým potahem naznačuje sportovně-luxusní ambice GS300. Na něm jsou umístěny tlačítka pro řazení dolů a nahoru v "manuálním režimu", který se aktivuje přesunutím páky automatické převodovky směrem doleva.

Dojem z jízdy je velmi příznivý pokud bereme Lexus jako luxusní vůz pro rychlou, plynulou a maximálně pohodlnou jízdu na jakékoliv vzdálenosti. Přispívají k tomu především velmi dobré jízdní vlastnosti, ovladatelnost vozu a výkon motoru, dobré odpružení, výborné odhlučnění, pohodlná a rozměrná sedadla. Pokud se vytáhne klíček ze zapalování volant pomocí elektromotorků automaticky "odjede" co nejvýše, aby se snadněji vystupovalo. Problém je s výhledem vzad při couvání a velmi by se hodil parkovací systém se senzory, které ukazují vzdálenost překážky za vozem.

Spojení silného šestiválce (162 kW, 298 Nm) s proměnným časováním ventilů VVT-i a inteligentní pětistupňové automatické převodovky je možno označit za téměř ideální. Upozornit musím také na jednu velkou zvláštnost tohoto japonského vozu, a to pohon zadních kol. V plně automatickém režimu automat udržuje poměrně nízké otáčky. Pokud plynový pedál mačkáte zhruba jen do třetiny zdvihu nepřehoupnou se otáčky přes dva tisíce. To však například v městském provozu bohatě k rozhýbání GS 300 stačí. Jakmile však přimáčknete pedál plynu více motor okamžitě a velmi ochotně jde do otáček a řazení probíhá okolo čtyřech tisíc otáček. Při maximálně stlačeném plynu dosáhnou otáčky hodnoty šesti tisíc. Ve všech otáčkách však řazení probíhá velmi plynule a bez rázů. Několikrát (asi 4x) se mi však stalo, že při přeřazování z dvojky na trojku elektronika jakoby "prořadí" a následkem je výrazné škubnutí. Pokud má řidič zájem může volit rychlosti sám, tlačítky na volantu, což je vhodně při sportovnější jízdě, předjíždění nebo při jízdě zatáčkovitou oblastí. Naměřená průměrná spotřeba 13,1 l/100 km je vzhledem k velké pohotovostní hmotnosti a výkonu motoru odpovídající. Vždyť zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne GS 300 za 8,2 sekundy a nejvyšší rychlost je 230 km/h. Dobrá akcelerace a nejvyšší rychlost je doplněna naprosto špičkovým odhlučněním kabiny cestujících. Motor je sice ve vyšších otáčkách slyšet, ale jakoby vzdáleně a navíc jde o klasický krásný zvuk "šestiválce", takže to málo, co k posádce pronikne, její uši spíše potěší...

Lexus GS 300 je špičkovým zástupcem své kategorie, ale evropská konkurence nabízí podstatně větší výběr motorů, včetně tolik populárních turbodieselů. Přesto Lexus GS 300 nabízí dost na to, aby zaujal náročné zákazníky v této třídě automobilů.

Tomáš Zajíček
Diskuze (4)
Cena základní sestavy 1 939 000 Kč
Výbava základní sestavy duální automatická klimatizace s odděleným ovládáním pro stranu spolujezdce, elektricky podélně i výškově nastavitelný volant, kožené čalounění, elektricky nastavitelná přední sedadla, elektricky ovládaná boční okna s ochranou proti přivření na předních oknech, vnitřní zpětné zrcátko a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrochromatickou funkcí proti oslnění, RDS audio soustava s CD měničem na 6 disků, 7 reproduktorů, vyhřívané přední sklo, paměť pro nastavení 2 různých poloh sedadla řidiče, vnitřních zpětných zrcátek a volantu, 5 stupňová aut. převodovka s řazením E-shift na volantu, systém řízení stability vozidla VSC, protiprokluzový systém TRC, protiblokovací systém ABS + EDB + BAS, čelní a boční airbagy, přední hlavové airbagy, přední bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, imobilizér, dvojité zamykání a alarm, přední HID světlomety s automatickým nastavováním sklonu podle zatížení vozidla a s automatickou kontrolou rozsvícení podle vnějších světelných podmínek, přední mlhové světla, ostřikovače světlometů, kola z lehké slitiny 7,5 x 16, pneumatiky 225/55 R 16 Kč
Cena testované sestavy 1 939 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 163 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 298 / 3800 - 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.4 / 8.8 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 515
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 455
Rozměr pneu: 225/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4805
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Stejsn
12. 6. 2023 09:34
Líbí se mi
interiér. Ta barva palubní desky, včetně pozadí budíků, sladěného s rádiem. I tvar tlačétek na středovém panelu a tak vůbec. Útulné auto.
Avatar - Dinar
12. 6. 2023 08:34
Re: No nevim
Nevidím na té spotřebě nic závratného, atmo v6 plus soudobý automat ve velkém autě. Kamarád měl tehdy masařku v automatu se šestiválcem a třináct byla normální spotřeba, moje tehdejší 530i v manuálu jezdila do 11 litrů, s automatem měla 530i spotřebu taky min. o litr vyšší.
Spíš zapomínáme, jaký pokrok motory udělaly a jak jsou dnes auta dobrá, ohledně spotřeby, resp. poměru spotřeba výkon.
Avatar - wakantanka
12. 6. 2023 07:19
Re: No nevim
Švagor má o generáciu novšiu a dlhodobý priemer má okolo 8/100. Tých 13 mi príde na novinársku spotrebu prevažne v hustej mestskej premávke.
Avatar - Jenik3
11. 6. 2023 19:43
No nevim
Chapu, ze rozpohybovat 6 valcu chce energii, ale 13L na sto je moc (dnes) a myslim, ze to bylo dost i pred 20 lety.