TEST Lexus IS 250C – Koncert pod širým nebem
Lexus udělal letos další krok k tomu, aby mohl být i v konzervativní Evropě považován za silného hráče prémiové třídy – v jeho portfoliu se objevuje i kupé-kabriolet segmentu D s tuhou skládací střechou, označený lakonicky IS C. Tedy přesněji řečeno IS 250C, což je jediná verze, která je u nás aktuálně v nabídce. Ale konkurence je v téhle třídě zatraceně tvrdá. Jak v ní japonská novinka obstojí?
Design je vždycky subjektivní záležitost, ale přestože máme pro otevřená auta slabost, IS 250C nás za srdce moc nechytil. Dle našeho názoru dynamickému designu výchozího sedanu uškodil jak §teleis31 hrb na zádi, tak delší zadní převis. Ale na druhou stranu je třeba říci, že úplně zlé to zase není.
V §teleis01 kabině zůstalo ale vše při staronovém - je to tedy starý dobrý IS se všemi jeho neduhy i pozitivy. Do toho druhého tábora rozhodně patří pečlivě zvolené materiály a dojem luxusu, stejně jako dobrá ergonomie. I v IS 250C se sedí hodně vysoko a sklon volantu je tím pádem hodně zkosený. §teleis06 Sedadla jsou sice pohodlná a disponují krom vyhřívání i velmi žádoucí funkcí chlazení a jemně vydělanou kůží, ale boční oporou zrovna neoplývají. Zadní sedadla není třeba příliš řešit, v tomto typu aut jsou pro dospělého vždycky za trest. Zvláštní pochvalu zaslouží jednoduchý §teleis11 trn na opěradla, za který lze zachytit daleko vzadu umístěný pás. Není to sice tak elegantní jako podavač v mercedesech, na druhou stranu to ale odvede lepší práci, než nesmyslné kopýtko u BMW.
Ale počasí nám přeje, pojďme se raději projet. Střecha musí rozhodně dolů, Lexus tvrdí, že se tak děje za 20 s, tedy nejrychleji v dané třídě a opravdu to jde docela rychle. Ještě umístit za sedadla síťovaný větrný štítek v kovovém rámečku a můžeme vyrazit.
Už první stovky metrů přinášejí dva pozitivní dojmy. Dosud poměrně laxní, mercedesovsky nastavený šestistupňový §teleis05 automat je o poznání rychlejší, než tomu bylo u IS před faceliftem, daří se mu zejména podřazování, a to jak v samočinném režimu, tak při ruční volbě pádly pod volantem. Přeřazování je už malinko pomalejší, ale i tam je znát posun vpřed. Ta druhá pochvala směřuje k řízení. Je sice stále málo strmé, přeposilované a působí odtažitě, je ale přesnější a je v něm méně cítit vratná síla elektrického posilovače.
Po prvních kilometrech na dálnici zjišťuji, že bychom potřeboval mít kvůli IS C (a zdaleka nejen kvůli němu) výšku spíše jako průměrně vzrostlý Japonec. Vysoký posaz totiž způsobuje, že osobám s výškou kolem 180 cm obtékající vzduch čechrá vlasy o poznání více, než u konkurenčních kabrií. Přitom se stačí jen málo skrčit a po turbulencích není ani památky. Tohle auto naučí méně vzrostlé chlapy milovat svoji výšku. Aerodynamicky je ale Lexus IS 250C naprosto košer. Do dálničních 130 km/h zvládnete okouzlovat spolujezdkyni svým šarmem bez nutnosti zvyšovat hlas, do nějakých 150 km/h už je nutné malinko přidat, ale hluk ani turbulence stále neruší a se vzrůstající rychlostí se už dále nezhoršují. Pochvalu zaslouží tuhost karoserie, která je na úrovni konkurenčních prémiových vozů, a tudíž velmi slušná.
Pokud zrovna nemáte co říct, stačí zapnout audio Mark Levinson, které bylo naladěno speciálně pro použití v otevřeném autě a vzápětí hudba vystřídá i to málo aerodynamických ruchů, aniž by posádce hrozilo ohluchnutí. Ale před chytlavým technem, R´n´B nebo rockem dejte raději přednost nějaké klasice. Vangelis, Dvořák, Eva a Vašek a tak. Cokoli jiného si totiž s dvaapůůlitrovým šestiválcem moc rozumět nebude.
Vidlicový šestiválec o objemu 2,5 l rozhodně není špatný motor, má výkon 208 koní v 6400 otáčkách a točivý moment 252 Nm při 4800 ot/min, co jsou slušné hodnoty. Ale část výkonu se ztratí v automatu a ten zbytek už má s pohotovostní hmotností 1750 kg práce nad hlavu. Neberte to pochopitelně tak, že vás budou na okreskách s prstem v nose předjíždět miniauta, ale IS 250C, stavěné především na pohodou jízdu, prostě nemá takovou pružnost, jakou by si zasloužilo a jediný způsob, jak svižněji akcelerovat, je točit motor do maxima. Jenže to nějak k pohodovému charakteru tohoto auta nepatří.
Kombinace kabrioletu, automatu, mělkých sedadel a lehkého řízení přímo vybízí k poklidnému cestování, ovšem poté, co na okresce zjišťujeme potenciál podvozku, litujeme, že si k nám zatím nenašlo cestu IS 350C, nebo že se nedělá IS FC. Výše zmíněná kombinace totiž šasi neuvěřitelně prospěla. Nějaká ta váha na předku daná automatem se pěkně sešla s rozložením váhy sklopené střechy a delšího zadního převisu. Výsledkem je neutrální charakteristika auta, dost možná nejlepší z celé modelové řady. V zatáčkách je sice znát váha i §teleis22 náklony karoserie, ale auto v obloucích působí suverénně, a nechalo by si líbit i nějaký ten efektnější výjezd, kdyby tu ovšem permanentně nehlídal nevypínatelný systém jízdní stability. Větší síla motoru (a možnost deaktivovat VSC) by tomuto kabrioletu rozhodně slušela. Nerovnosti v přímém směru i v zatáčkách pobírají tlumiče bez problémů a nelíbí se jim jen opravdu výrazné výmoly a spáry.
Brzdy auta mají typický sametový nástup a dobrý účinek, ostřejší svezení na okreskách ale může vás k mírnému ochabnutí soustavy, ale jak už bylo řečeno, tenhle vůz má trošku jiné priority. Tichou, kultivovanou jízdu na libovolnou vzdálenost s vánkem ve vlasech, zaslouženou pozorností okolí a schopností řidiče příležitostně trošku pobavit. A to zvládá a jedničku.
Lexus IS 250C stojí v základní výbavě (jak může být tento termín zavádějící) 1 289 000 korun, v naší ještě noblesnější verzi Luxury pak 1 384 000 Kč. To znamená, že tohle auto koupíte proto, že ho chcete, nikoli proto, že je o pár tisíc levnější než konkurence z Německa. A pokud nejste zrovna Shaquille O´Neal nebo nemáte neléčitelné závodnické choutky, neměl by vás tenhle coupé-cabriolet zklamat.
První cena vozu | 1.289.000,-Kč (IS 250C, 153 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.289.000,-Kč (IS 250C, 153 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.384.000,-Kč (IS 250C Luxury, 153 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.599.000,-Kč (IS 250C Luxury, 153 kW) |
Plusy
- Jízdní komfort
- Jízdní vlastnosti
- Rychlá automatická převodovka
- Komplexní luxusní výbava
- Pohodlná sedadla
Minusy
- Vysoký posaz
- Dynamika vozu
- Odtažité řízení