Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus NX 300h – Paralelní vesmír

Ondřej Chamilla
Diskuze (151)
Hybridní SUV Lexus NX 300h ukazuje, že věci se mohou dít i jinak, než je znáte. Na pohled si jej s ničím nespletete a po usednutí dovnitř vás přenese do svého světa.

Stala se ze mě celebrita. Lidé na mě mávají, usmívají se či nadšeně povykují a kamkoliv přijedu, hned vytvoří hlouček. Jenže něco tady nehraje – proč se pořád ptají, kolik to auto stojí? Proč nahlížejí do interiéru, i když tam já nesedím? Proč při mém odjezdu zůstávají zírat v němém úžasu? Aha, vždyť já jezdím Lexusem NX 300h! Nehynoucí sláva mě tedy zase míjí, dnes je hlavní hvězdou auto...

Automobilka Lexus se rozhodla, že odpověď na Audi Q5BMW X3 udělá po svém, a tak stvořila vůz, kvůli kterému si lidé lámou krky. Netuším, jestli je to onou výraznou přední maskou umocněnou verzí F-Sport či celkově neobvyklými tvary auta, ale NX 300h se hned stává miláčkem davů, zejména u lidí ve středním věku a starších. Překvapivě mu sluší i vínová barva – viděli jsme vůz také v bílé a nebylo to ono.

Jak už jsme naznačili, tohle NX 300h je ve výbavě F-Sport, což kromě tužšího podvozku znamená ještě úpravy interiéru a exteriéru. Máme na mysli agresivnější bodykit, tmavá osmnáctipalcová kola a hlavně anatomická sedadla, černé čalounění stropu, volant s logem F-Sport a tlačítky pro řazení či ozdobné lišty z imitace karbonu. Osobně bychom ale tuto variantu raději vyměnili za běžný nesportovní model, protože sedák nám přišel úzký, maska chladiče možná až příliš výrazná a podvozek zbytečně tuhý.

lexus hybrid testy crossover lexus hybrid testy crossover  

Teď ale zpátky do interiéru. Ten působí velmi dobře, tedy alespoň na běžně viditelných místech. Výtečné dílenské zpracování, příjemné materiály, palubní deska obšitá kůží a celkově jasně hmatatelná kvalita. To, čeho se dotýkáte, je vždycky prvotřídní, tedy až na ovládání sedadel. To patří spolu se spodní částí výplní dveří a palubní deskou od úrovně volantu níže k těm méně kvalitním místům uvnitř. Jedná se ale o pouze malou pihu na kráse jinak příjemného místa k pobytu.

Zajímavé je ovládání palubní desky. Máte totiž k dispozici touchpad jako u notebooku, kterým se pohybujete v menu vozu. Při přejíždění z jedné položky na druhou celá dotyková plocha lupne a tak dá vědět, že jste přeskočili jinam. Chce to zvyk, ale nakonec je to příjemný a neotřelý způsob ovládání. Zbytek věcí se nastavuje pomocí mnoha tlačítek, na které si člověk musí delší dobu zvykat. Ergonomie zde není na vysoké úrovni.

U interiéru zůstaneme i nadále, což jasně značí, jak je to výjimečné místo. Zaujaly totiž některé prvky výbavy. V loketní opěrce se například ukrývá bezdrátová indukční nabíječka mobilních telefonů. Prostě na ni telefon položíte a pokud má zařízení ve své výbavě tu možnost, začne se dobíjet. My to zkoušeli na přístroji LG G3 a baterie se vážně nabíjela.

Další zajímavostí je malá schránka ukrytá ve středovém panelu mezi touchpadem a loketní opěrkou. Údajně je inspirována tradičními japonskými krabičkami. Z druhé strany jejího víčka je navíc malé zrcátko - možná ne zrovna užitečný, ale rozhodně zajímavý detail.

Třetí věcí, kterou bychom chtěli zmínit, je malé kolečko na pravé straně pod volantem. Ovládá se jím akustický systém ASC, který simuluje zvuk auta. V praxi je ale podobný systém spíše úsměvný. Při sešlápnutí akcelerátoru naplno totiž nejdříve slyšíte umělé bručení z reproduktorů, pak se do pozadí dostane opravdový řev motoru a k tomu s přibývající rychlostí zesílí zvuk z repráků i se simulovaným přeřazováním. Naštěstí se celý systém dá vypnout, což téměř jistě udělá každý majitel. Dalším řešením je nekupovat si verzi F-Sport, která má tento systém ve výbavě jako jediná.

lexus hybrid testy crossover lexus hybrid testy crossover  

Pokud v autě vozíte více lidí a zajímá vás tedy místo vzadu, vězte, že tady NX 300h až překvapivě exceluje. Prostoru pro kolena je vyloženě nadbytek a díky nastavitelnému sklonu opěradla se člověk může uvelebit v pozici pololehu. Zadní lavice je pak výrazně pohodlnější než třeba v konkurenčním Audi Q5. Zavazadlový prostor hodnotíme na tuto třídu jako průměrný. S lepicí sadou místo rezervního kola se mu zvětší udávaný základní objem (555 vs. 475 litrů), byť navíc bude pouze prostor pod podlahou. Víko zavazadelníku bylo v tomto případě elektricky ovládané a musíme říci, že jak nám tento systém obvykle přijde fajn, tak v modelu NX byl až k zlosti pomalý. Pohyb jedním směrem trvá deset sekund...

Motor a převodovka – Musíte se přizpůsobit

Lexus NX 300h je ve verzi AWD poháněn hned třemi motory. Základem je atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru pracující v Atkinsonově cyklu, který má výkon 114 kW a točivý moment 210 N.m. Takovýto agregát pohání výhradně přední nápravu. Sekunduje mu však elektromotor s výkonem 105 kW a točivým momentem 270 N.m. Ve verzi s pohonem přední nápravy by to bylo vše, čtyřkolka má ale ještě další elektromotor s 50 kW a 139 N.m, jež pohání výhradně zadní nápravu a slouží jako trakční podpora. Ano, tento Lexus nemá kloubový hřídel, jedná se tak o zvláštní druh pohonu všech kol. Kombinovaný výkon celé soustavy činí 145 kW. Tomu všemu sekunduje převodovka e-CVT, která působí podobně jako klasické CVT, ale má jenom jeden stálý převodový poměr.

Lexus NX 300h vs. Audi Q5 Hybrid quattro - Srovnání motorů a ceny
Model Lexus NX 300h AWD Audi Q5 Hybrid quattro
Motor 2.5 i + elektromotory 2.0 TFSI + elektromotor
Převodovka e-CVT 8 AT
Výkon [kW/min-1] 145/5700 180/5750
Max. rychlost [km/h] 180 (el. omezena) 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9.3 7.1
Kombinovaná spotřeba [l] 5,3 6,9
Cena [Kč] 1.079.000 1.439.900

Hybridní pohonné ústrojí již dnes není nic neobvyklého, stále však dokáže překvapit. Některým sice tento systém nesvědčí, kupříkladu v Priusu ale dokázalo přesvědčit vysokou výdrží, překvapivou jednoduchostí a spolehlivostí. Jízda však s sebou stále nese kompromisy, zejména pokud se jedná o zde použité řešení, kdy jsou elektromotory spíše jenom podporou spalovacímu motoru.

Auto se umí rozjet čistě na elektřinu a to až na rychlost přes 50 km/h, jde to však pouze pomalejším tempem, kdy vozy za sebou jednoduše brzdíte. Systém Lexusu navíc nedokáže aktivovat čistě elektrický mód tak často, jako některé jiné hybridy – maximálně se nám to podařilo při plynulé jízdě z mírného kopce v necelých 80 km/h. V praxi tak dojde většinou i na spalovací agregát. Osobně bych jako hlavní problém viděl nestálost systému, kdy se náhodně mění jeho vlastnosti. Kupříkladu když jsou akumulátory málo nabité a dobíjejí se i pomocí motoru, je aktuální spotřeba dost vysoká, klidně přes 10 litrů na sto kilometrů při konstantní šedesátce po rovině. Také zrychlení na plný plyn není vždycky stejné, jednou auto zabere razantně, jindy pozvolněji, což nepotěší při předjíždění – nevíte, na čem jste. Někdy auto vyjede stejný kopec s lehkostí bez přílišného hukotu motoru, jindy zase cítíte, jak se motor trápí v otáčkách, aby auto předvedlo to, co dříve.

lexus hybrid testy crossover lexus hybrid testy crossover  

Dalším klasickým problémem těchto vozů je hluk motoru při zrychlování. I při vyjíždění táhlého stoupání slyšíte monotónní hukot agregátu, kýžené zrychlení či alespoň udržení rychlosti přitom často nepřichází. Výrazně automobil vyrazí kupředu až na plný plyn či v poslední osmině chodu pedálu, to už však znamená, že motor úpí v maximálních otáčkách. Nepotěší ani prodleva mezi sešlápnutím akcelerátoru do podlahy a plným zátahem, předjíždění je tak potřeba plánovat a myslet s předstihem, a to i ve sportovním nastavení.

Pokud zadupnete pedál naplno, auto začne po chvíli příjemně zrychlovat, byť pocitově to tolik poznat nejde kvůli přirozeným vlastnostem převodovky e-CVT. Až ručička rychloměru ukáže, jak se vlastně věci mají. To však nebudete dělat často – nakonec se totiž Lexusu chtě nechtě přizpůsobíte. To znamená, že zvolníte, bedlivým sledováním displeje s tokem energie začnete s autem pracovat a najednou objevíte jeho mnohem přívětivější stránku. Model NX 300h je totiž nebývale dobře odhlučněný, takže pokud nevyje motor, čemuž se často dá vyhnout, bude na palubě panovat nesmírná pohoda. Jste-li tedy klidnějšími jezdci, troufneme si tvrdit, že by vám tento stroj náramně vyhovoval. Při rozvážnějším tempu do sebe najednou začne všechno zapadat a vy si budete jízdu užívat. Akorát pozor, i přes mladistvý vzhled vozu můžete za volantem výrazně zestárnout.

Pokud od hybridu čekáte zázračnou úspornost, pak jste v tomto případě na špatné adrese. Námi testovaný exemplář měl sice na začátku testu najeto jenom 700 km, jednalo se tedy o zcela syrové auto, i s přihlédnutím k této skutečnosti se ale nejedná o výrazně ekonomický vůz. Ve městě si NX 300h podle očekávání nevede špatně: po Praze jsme jezdili za 7,5 litru na sto kilometrů, v menším městě pak za osm. Když uvážíte, že se nejedná o malé ani lehké auto a na palubě je v tomto typu provozu ticho ve srovnání s duněním dieselu u konkurentů, máme tady dobrý výsledek.

Mimo město se pak dá spotřeba stlačit pod sedm litrů, na dálnici při 130 km/h to ale bude spíše okolo devíti. S přibývajícím tempem letí apetit auta rychle nahoru. Mimoměstské hodnoty jsou tak na úrovni třílitrového naftového šestiválce konkurence, který ale poskytuje výrazně lepší dynamiku.

F-Sport v nesportovním voze

Jak jste asi mohli z předchozích řádků pochopit, Lexus NX 300h je naprosto nesportovní auto. To samo o sobě není špatně, ba naopak, takové stroje máme rovněž rádi. Jenže pak se k němu nehodí podvozek F-Sport s tvrdšími tlumiči. Není to však až takový problém jako u prkenných „sportovních“ podvozků některých evropských konkurentů. Auto totiž tlumí nerovnosti nebývale tiše, bez dunění a dalších pazvuků. Samotný podvozek je navíc velmi pevný a robustní, bez jakýchkoliv vůlí. Stále však cítíte, jak vůz důsledně kopíruje každou nerovnost na silnici. Není to výrazně nepohodlné, ale s cestujícími to hází více, než by bylo zdrávo. Být tohle auto zaměřené na jízdní zážitky, tak podobné chování zavěšení pochválíme, zde by se ale hodilo pohodlnější nastavení, které zákazník dostane s jinou výbavou.

S vyšším tempem schopnosti podvozku tlumit nerovnosti rostou a navíc můžete očekávat i jisté a bezpečné chování v zatáčkách. Podvozek velmi dlouho drží, což se hodí, protože tento Lexus maskuje svou reálnou rychlost. Až při posledních deseti procentech se objeví náznaky nejistoty, které pramení nejen z limitu podvozku, ale také ze zcela mrtvého řízení. Jenže kdo by s tímto autem jezdil rychle do zatáček?

lexus hybrid testy crossover lexus hybrid testy crossover  

Dříve si lidé u hybridu značně stěžovali na obtížně dávkovatelné brzdy. Ve městě jsme ale naopak zaznamenali velký cit v pedálu a snadné dávkování. Při vyšších rychlostech je však situace jiná a odhad brzdného účinku opět může dělat problémy.

Zajímavá zkušenost pramení z vypnutí kontroly trakce na kluzkém povrchu, stačí i mokro. Při ostřejším odjezdu z křižovatky při zatáčení totiž auto nerovnoměrně protáčí kola – začne to vnitřním předním, když zabere přední elektromotor, pak se k tomu přidá vnitřní zadní kolo, to když přispěchá na podporu zadní elektromotor, a nakonec se probudí spalovací agregát a opět prohrábne kolo přední. To je další z věcí, kterou prostě jen tak jinde nezažijete.

Závěr

Pohonné ústrojí Lexusu NX 300h má do dokonalosti daleko a člověk najde řadu věcí, které mu nevyhovují. Jenže tohle auto chce být zcela jiné a v mnoha ohledech se mu to daří. Kvalitní kabina je výtečně odhlučněná i vybavená, vzadu najdete komfort pomalu jako v limuzíně a podvozek je tichý a jistý. Lexus NX 300h pak boduje také neobvyklým vzhledem, který si dle našeho soudu získá řadu fanoušků. Jakožto alternativa ke klasickým středně velkým SUV funguje skvěle a dělá nabídku rozmanitější, což je jenom dobře. Nejde o auto, které se snaží trefit do vkusu každému, prostě dělá věci po svém a je na vás, jestli to akceptujete nebo ne.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 1.029.000 Kč (NX 300h FWD Comfort/145 kW)
Základ s testovaným motorem 1.029.000 Kč (NX 300h FWD Comfort/145 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.531.000 Kč (NX 300h AWD F-Sport/145 kW)

Plusy

  • Odhlučnění kabiny
  • Kvalitní interiér, materiály
  • Prostor a pohodlí na zadních sedadlech
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Úzké sedáky F-Sport
  • Ve městě zbytečně tuhý podvozek
  • Prodleva po razantnějším sešlápnutí plynu
  • Hluk motoru v otáčkách

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (151)
Lexus NX 300h
Cena základní sestavy 1 029 000 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů, ESP + asistent pro rozjíždění do kopce, adaptivní tempomat (ACC), akustický systém Active Sound Control (ASC), bederní opěrka řidiče elektricky nastavitelná, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, přednárazový bezpečnostní systém (PCS), sportovní sedadla F Sport vpředu, sportovní pérování F Sport, diody potkávací a diodová dálková světla, volant elektricky nastavitelný ve čtyrech směrech, dvouzónová klimatizace atd. Kč
Cena testované sestavy 1 531 000 Kč
Výbava testované sestavy Indukční nabíječka (+7.000,-), vyhřívaný volant (+8.000,-), metalický lak (+28.000,-), paket Lexus premium navigation and multimedia (+90.000,-), paket Technology (+60.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2494
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 145 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 4200 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 5.2 / 5.4
Emise CO2: 123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 555 / 1600
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1785 / 510
Rozměr pneu: 235/55 R 18
Lexus NX 300h
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4630
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1645
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 10. 2014 04:18
Re: Spotreba ?
Nie som majitel hybrida, ale mam o neho zaujem. Ak zhrniem diskusie vyssie, tak spravne jazdenie s hybridom je vyuzivat co najviac kineticku energiu auta, t.j., snazit sa o dlhe dojazdy, resp. "plachtenie" bez plynu (kedy uz rekuperuje) + bez jemneho brzdenia (aby dojazd/plachtenie bolo dlhsie) + bez modu B (ktory je urceny len na dlhe zjazdy z kopcov a rekuperuje malo). Chapem to spravne?
8. 10. 2014 08:06
Re: Palcovači
Nevysvětluj si to tak, že bys psal nezbytně hovadiny /i když se to většinou děje/. Spoustě lidí spíš leze krkem tvůj kreténský rádobyarogantní styl psaní. Jak napsal kolega nade mnou, sežral jsi Šalamounovo hov.no? Ok, ale když mluvíš, tak ti smrdí z huby...
7. 10. 2014 22:35
Sněhová fréza
Tak tohle je zhmotnění designérského pekla...splašená elektrická sněhová fréza, která spolehlivě řeže sněhové závěje...do Mountfieldu s tím... >:-[]
P.S.: "jednou auto zabere razantně, jindy pozvolněji, což nepotěší při předjíždění"...tuším, že zuřivých obhájců této frézy bude ubývat...po každém "předjíždění unplugged" :-)
7. 10. 2014 20:02
Re: Hm....
6 cool things about the all-new Lexus NX

Tady jsem našel na consumer reports úplně něco jiného než píšeš, Mosere75 :-)

[odkaz]

Mohl bys uvést odkaz?

7. 10. 2014 14:15
Re: Spotreba ?
Víš co, nešel jsem do toho s cílem vybrat sedan vyšší střední za 2 miliony. Ani nejezdím moc ve městě, kde hybrid září. Pokud chceš příklad, tak 6er Coupé je pro mne lepší volbou.