Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lidé stále podceňují bezpečnostní pásy, ročně jich na to stovky doplácí

Ondřej Mára Ondřej Mára 22. 8. 2020 • 18:48
17
1
Zobrazit náhledy (17)
Lidé stále podceňují bezpečnostní pásy Lidé stále podceňují bezpečnostní pásy 3-bodový pás 3-bodový pás 3-bodový pás 3-bodový pás 3-bodový pás 3-bodový pás 3-bodový pás Nils Bohlin 1959 Volvo Trucks připomíná 60 let používání bezpečnostních pásů u svých vozidel Volvo Trucks připomíná 60 let používání bezpečnostních pásů u svých vozidel

Bezpečnostní pásy se do automobilů montují již desítky let a jejich použití je vyžadováno zákonem, přesto každoroční statistiky prozrazují, že je mnoho lidí bere na lehkou váhu. A pak na to doplácejí.

Není žádným tajemstvím, že první moderní bezpečnostní pásy začala ve svých automobilech jako první instalovat švédská automobilka Volvo. A to již v roce 1959. Během pár let se jejich pozitivní dopad na bezpečnost promítl i do československých zákonů, které začaly vyžadovat použití bezpečnostního pásu mimo obec na předních sedadlech již od roku 1967.

Od šedesátých let se ale mnohé změnilo. Pásy jsou dnes vyžadovány téměř vždy a všude, zatímco jejich technologie prošla dalším vývojem, díky čemuž nabízejí více komfortu i bezpečí. To si ovšem stále řada lidí neuvědomuje, jak vyplývá z každoročních statistik.

V uplynulých dvou letech bylo na českých silnicích každoročně v osobních vozidlech usmrceno 80 osob, které nebyly připoutány bezpečnostním pásem. Jen v loňském roce bylo dalších 146 osob zraněno těžce a 678 zraněno lehce,“ říká Mgr. Tomáš Neřold M. A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva vnitra.

Podíl nepřipoutaných osob na všech usmrcených osobách v osobních vozidlech tak v loňském roce činil 26 %. V případě těžce zraněných 18 %, u lehkých zranění pak 5 %. Je nutné, aby si nejen řidiči, ale také spolujezdci uvědomili, že bezpečnostní pás je stále nejúčinnějším nástrojem pasivní bezpečnosti. Jeho aktivní používání tak má zcela nezastupitelnou roli na cestě ke snižování počtu úmrtí a těžkých zranění při dopravních nehodách na českých silnicích.

Z usmrcených řidičů bylo v minulém roce celkem 23 % nepřipoutaných, zatímco u nepřipoutaných spolujezdců se bavíme o pětatřicetiprocentním podílu. Nepřipoutání spolujezdci navíc dominují i v kategorii těžkých a lehkých zranění během dopravních nehod.

Statistiky navíc prozrazují, že v používání bezpečnostních pásů jsou zodpovědnější ženy. Mezi lety 2006 až 2019 totiž nebylo připoutáno 34 % usmrcených mužů a 24 % usmrcených žen. Podobné rozdíly pak nalezneme i ve statistikách vážných a lehkých zranění.

Největší podíl nepřipoutaných osob na následcích dopravních nehod je pak evidován zejména během víkendů. Ze statistik vyplývá, že během pracovního týdne bylo u dopravních nehod evidováno cca 28 % nepřipoutaných osob, zatímco o víkendu počet stoupl na osmatřicet procent.

Nejčastěji se přitom nepoutají zejména mladší osoby, zatímco s rostoucím věkem tento trend klesá. Evidence z minulého roku pa ukázala, že nejčastěji se nepoutají cestující na zadních sedadlech (15,6 %), zatímco u předních spolujezdců šlo jen o 10,2 % a u řidičů o 7,8 % evidovaných případů.

Porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přílbu je ovšem v Česku třetím nejčastějším bodovaným přestupkem. Jen v roce 2019 bylo evidováno přes 60 tisíc takových jednání.

I z toho důvodu byla bezpečnostním pásům věnována nová epizoda kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou. „Bylo prokázáno, že nepřipoutaní řidiči umírají 14krát častěji než ti připoutaní. Proto existuje povinnost použít bezpečnostní pásy ihned po usednutí do motorového vozidla, tedy ještě před jízdou,“ potvrzuje MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.

 

V rychlosti 50 km/hod. působí na nepřipoutaného člověka ve vozidle při nárazu síly, které odpovídají jeho pádu z desetimetrové výšky na betonovou plochu. V okamžiku nárazu odpovídá tato síla působící na lidské tělo až 25násobku jeho hmotnosti,“ vysvětluje vliv nárazu vozidla na lidský organismus plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Člověk s hmotností 80 kilogramů se tak při nárazu do pevné přepážky mění na těleso o hmotnosti zhruba dvou tun. Setrvačná síla letícího těla je přitom tak obrovská, že ani aktivovaný airbag nedokáže zabránit tragickým následkům. Ostatně airbag bývá nastaven tak, aby správně fungoval právě v kombinaci s pásy. Ty přitom každoročně v EU zachrání přibližně 8.500 lidských životů.

V rámci naší bezpečnostní kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou se aktivně snažíme působit také na rodiče-motoristy, protože téma připoutání dětí v autosedačkách při jízdě ve vozidle je stejně naléhavé. Bezpečnost dětí při dopravní nehodě je však také otázkou pečlivého výběru kvalitních homologovaných autosedaček, což často potvrzují i jejich srovnávací testy v odborných motoristických časopisech,“ potvrzuje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.

Související články

Témata
23. 8. 2020 11:27
Nevaž se, Odvaž se !!!
Ha Ha Ha He He He… :-[] :-[] :-[] :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud