Likvidovali jsme padělky litých kol: Mohou být nebezpečné. Jak je poznáte?
Nehomologované disky nebo plagiáty litých kol mohou způsobit
nehodu. Zjišťovali jsme, jak taková kola poznat a jak se likvidují,
aby se nedostala znovu do oběhu.
Třebíčský kovošrot zažil minulé úterý svůj hvězdný den – likvidovaly se tady celníky zachycené tuny plagiátů a nehomologovaných litých ráfků, které se mohou stát příčinou nehody. Že se padělky kol doslova rozlomí při jízdě, toho jsme byli před časem i sami svědky. Na červeném peugeotu zůstal z původního disku jen střed, zatímco jeho zbytek i s pneumatikou skončil bokem. Bylo tehdy štěstí, že nikdo nejel v protisměru, a ani posádce se nic vážného nestalo.
Není nám proto nijak líto, že na hromadu celkem 276 blyštivých disků co chvíli dopadají rány drtiče. „Ani jeden ráfek neunikne. Naši kontroloři tu budou, dokud obsluha stroje nerozbije úplně všechny,“ říká Michaela Tesařová z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Likvidace celkem 3540 kilogramů hliníkových kol úřadu připadla po zásahu celní správy a následném soudu (více v textu Kauza disky).
Krásná nová kola, ale…
Ještě než dopadnou první rány, proto procházíme okolo hromady „fejkových“ kol. Ukazujeme si, podle čeho zjistili, že se jedná o plagiáty nebo neschválené disky. „Každé skutečně homologované kolo má na sobě označení dokladující, že bylo vyrobeno v souladu se zátěžovými testy a je tedy pro provoz bezpečné,“ říká tvrdí Libor Rajdl, šéf společnosti Alcar Bohemia, prodávající originální hliníková kola. U neschválených disků toto ujištění chybí, nemají totiž za sebou pevnostní testy, například nárazu či ohybu nebo zástavbové zkoušky do vozidla. Pokud o slitině, pevnosti, nosnosti a dalších vlastnostech ráfků nic přesného nevíme, umocňuje se riziko, že například při projetí díry ve vozovce vysokou rychlostí se kolo vážně poškodí. Může třeba dojít k jeho prasknutí, které má za následek neovladatelnost vozu.
Na co pozor?
Jak tedy poznat bezpečná kola? Jako vůbec nejvyšší úroveň homologace, a tedy nejsilnější doklad pravosti, je evropské označení E v kroužku umístěné na vnější části ráfku. Velkou váhu má i u nás uznávané německé označení certifi kace KBA s příslušným číslem homologace. Pokud i to na kole chybí, ještě může mít disk alespoň domácí atest 8SD. Proti tomu platnost certifikace asijských výrobců JWL či VIA pro evropský trh nestačí, i když je pochybní prodejci využívají jako argument potvrzující schválení (více v textu Jak nenaletět). Pokud totiž mimoevropští výrobci litých kol chtějí prodávat na trhu Evropské unie, musí splňovat jejich standardy. Je tak možné kola pro Evropu vyrábět v Asii i kdekoli jinde ve světě, ale musejí mít evropskou certifi kací E v kroužku, nebo německou KBA.
Kauza disky
Kola likvidovaná Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) v třebíčském kovošrotu byla zabavena celní správou v říjnu roku 2016 v Moravských Budějovicích. Disky byly nabízeny k prodeji na internetu bez vědomí a souhlasu oprávněných vlastníků ochranných zámek a průmyslových vzorů, neměly ani potřebná označení o schválení jejich technické způsobilosti pro provoz v ČR nebo EU. Podezření na porušení práv k ochranné známce a chráněných průmyslových práv bylo dokázáno znaleckými posudky. Dotyčný muž byl odsouzen k propadnutí věci. ÚZSVM v Jihlavě tak obdržel na základě trestního příkazu kvůli porušení práv k ochranným známkám v říjnu 2018 celkem 276 disků kol.
Jak nenaletět
- Určitě se při nákupu disků zajímejte o homologace, zda odpovídají konkrétní specifikaci kola. Nedejte na ujišťování, že má schválení japonské, čínské či jiné platné v další části světa, taková certifi kace nemá v EU a tím pádem ani u nás žádnou váhu.
- Dalším rozpoznávacím znakem plagiátů a neschválených disků je proti originálům významná cenová výhodnost.
- Určitě si také podrobně pročtěte kupní smlouvu. Pokud na ní najdete obvykle dole drobným písmem psanou poznámku, že kola mohou být používána výhradně pro sportovní účely, jděte od toho. Už se tam totiž nepíše, že se smí používat výhradně o uzavřených závodních okruzích, na silnicích tedy takové disky nemají co dělat. Stejně se zachovejte i tehdy, když narazíte přímo na formulaci, že kola nejsou určena pro provoz na pozemních komunikacích.
Plagiáty a pojištění
Jízda na neschválených discích může mít vliv na pojistné plnění, ale pouze tehdy, pokud by byla výhradní příčinou nastalé škody. „Nikoliv tedy rychlost či nepozornost, ale pouze tato kola,“ vysvětluje Václav Bálek z Allianzu. „Z povinného ručení bychom poškozenému uhradili všechny nároky, část vyplaceného pojistného plnění bychom ale mohli chtít zpět po viníkovi,“ poukazuje Honza Marek z Generali. A to není všechno. „Pokud by se užití nehomologovaných kol podílelo na vzniku škodné události, bylo by kráceno i plnění z havarijního pojištění,“ říká Milan Káňa z Kooperativy.
Víte, že…
… z hlediska zákona je vozidlo vybavené nehomologovanými koly technicky nezpůsobilým k provozu na pozemních komunikacích? Řidič i provozovatel vozidla se jeho používáním dopouští přestupku.
Test ráfků na Škodu Octavia III: Tři ze sedmnácti
Nezávislý test ráfků od TÜV SÜD na nejprodávanější škodovku odhalil velké rozdíly v jejich kvalitě, na výbornou obstála ani ne pětina testovaných vzorků.
Čerstvé komplexní testy litých kol uskutečněné zkušební laboratoří TÜV se soustředily na disky pro octavii třetí generace. Zkoušky absolvovalo celkem sedmnáct 16-, 17- a 18palcových litých kol běžně dostupných na českém trhu.
K trojici originálních kol Škoda a osmi diskům v různých designech blízkých originálům bylo přibráno i šest kopií. Jednak napodobeniny vzhledově věrně imitující originální kola, ale i padělky, kopírující design a označené logem automobilky.
Sledované parametry
Disky absolvovaly v první řadě základní zkoumání vycházející z homologačních testů, jimiž musí úspěšně projít všechna kola, aby získala schválení k prodeji na evropském trhu. Ráfek se během nich nesmí rozpadnout, může ale popraskat, a to až na necelých 90 stupních obvodu, tedy celé čtvrtině límce. Laboratoř TÜV SÜD ale vystavila disky i mnoha dalším zkouškám podle standardů pro prvovýrobu. Zkoumaly se zejména klíčové bezpečnostní rysy ráfků, tedy vlastnosti samotného materiálu, jejich mechanická odolnost vůči různým poškozením v provozu, ale takéživotnost včetně kvality laků a korozivzdornost v zimě. A tady testovací laboratoř odhalila, že některé prodávané ráfky mohou katastrofálně selhat. Ohýbají se, praskají, jeden z testovaných vzorků se dokonce rozlomil napůl. Náročné zkoušky rovněž ukázaly, že i mezi homologovanými koly jsou v odolnosti a kvalitě výrazné rozdíly. Schvalovací testy se totiž mohou v jednotlivých zemích i v rámci EU lišit, a především jsou výrazně mírnější než standardy, které požadují automobilky pro prvovýrobu – tedy pro osazení na výrobní lince, nebo prodej v rámci značkového příslušenství. Z testovaných disků kompletní sadou zkoušek prošla „bez ztráty kytičky“ pouze kola přímo od Škodovky. Naopak padělky kopírující design originálů, a dokonce i nelegálně označené logem automobilky, ke koupi testovací laboratoř nedoporučuje.