Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopad 2017 na Veterán.auto.cz: Zpoza Velké louže

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 4. 12. 2017
V jedenáctém měsíci letopočtu 2017 jsme se na serveru Veterán.auto.cz podívali celkem třikrát do USA, jedinou výjimku představoval německý Glas.

American Motors Corporation (AMC) konkurovala Velké trojce až do svého krachu. Pod zkratkou AMX uvedla ve druhé polovině 60. let pětici konceptů, na některých spolupracovala i s Italy (Vignale, Bizzarrini). Sériové dvoumístné kupé AMX poháněly motory V8 4,75, 5,62 a 6,38 l, později i 5,9 l. Každý rok ze tří, po které se vyrábělo, zaznamenalo vzhledové úpravy. Svého času nejrychlejší muž na zemi Craig Breedlove s upraveným vozem překonal desítky světových, mezinárodních i národních vytrvalostních a rychlostních rekordů, do showroomů AMC ale mířili i závodníci v USA populárních dragsterů. Zkratka AMX se později používala pro výkonné verze kompaktních modelů.

Auburn stavěl ve stejnojmenném městě v Indianě automobily už od počátku století. Po jedné změně vlastníků ale skončil v náruči E. L. Corda, stejně jako prestižní Duesenberg. Nejznámějším modelem z posledního období existence před pádem Cordova impéria (to už jeho majitelem však nebyl) je řada 851/852. Poháněl ji vlastní řadový osmiválec 4,6 l buď s kompresorem, nebo bez. Na podvozcích se rodily sedany, limuzíny, kabriolety i kupé, ale zdaleka nejznámější je dodnes Boattail Speedster z pera Gordona Buehringa. Každý dvoumístný roadster se zašpičatělou člunovitou zádí osobně testoval závodník Ab Jenkins a rozjel jej minimálně na 100 mil v hodině (161 km/h).

Speedster je takovou legendou, že v USA existovalo a stále existuje mnoho výrobců jeho kopií a replik.

Buick Skylark, první toho jména, vycházel z řady Roadmaster. Divize General Motors si jej „nadělila“ k půlstoletému jubileu. Jednalo se o exkluzivní zboží a otevřené vozy poháněl vidlicový osmiválec Nailhead 5,27 l. Samočinná převodovka měla jen dva stupně. Kabriolety, které navrhl Ned Nickels, měly typicky americké rozměry: na délku měřily 5,27 m. Druhému modelu 1954 darovaly „vnitřnosti“ Century a Special a vážil přes dvě tuny. Ten už nebyl tak baculatý jako předchůdce. Název Skylark (skřivan) se objevil dále v roce 1961 a definitivně zmizel až o 37 let později.

Hans Glas proslul výrobou Goggomobilů. Po větších Isarech uvedl řadu 04 (také nazývanou Isaria, jinak Typ 612). Označení 1004, 1204 a 1304 reprezentovalo zaokrouhlený objem jejich motorů OHC, které se nacházely v přídi. Nejdříve se začalo prodávat kupé, později tudor a půvabný kabriolet a nakonec třídveřová CL (Combi-Limousine), spíše kombík než hatchback. Dvoukarburátorové verze se jmenovaly TS a dařilo se jim i v nejrůznějších závodech cestovních vozů. Série 04 se vyráběla od května 1962 do přelomu let 1967/68, kdy už rodinnou automobilku Hans Glas GmbH vlastnila ta větší z Mnichova: BMW. Vzniklo jich nejvýše 40,7 tisíce. Dnes je v sídelním městě Dingolfngu jeden ze závodů „modrobílých“.

AMC AMX (1968-70): Rekordman

Společnost American Motors Corporation (AMC) vstoupila na trh sportovních vozů dvoumístným modelem AMX s pohonem zadních kol a motorem V8. Za tři roky jich vyrobila přes 19 tisíc. Americká automobilka AMC vznikla v lednu 1954 v Kenoshe (Wisconsin) spojením značek Nash a Hudson. Jejím cílem bylo vytvořit protiváhu „Velké trojce“ největších zaoceánských výrobců (General Motors, Ford a Chrysler) a využít mezer...

bmw buick gm bmw buick gm

Celý článek: AMC AMX (1968-70): Rekordman

Auburn 851 Speedster: Rychlík z Indiany

Jeden z nejslavnějších amerických sportovních vozů z období mezi světovými válkami byl Auburn 851 Speedster, poháněný 4,5litrovým řadovým osmiválcem. Už v roce 1874 založil Charles Eckhart ve městě Auburn v americkém státu Indiana firmu Eckhart Carriage Company. Jeho synové Frank a Morris z ní v roce 1900 vytvořili společnost Auburn Automobile Company a začali experimentovat s výrobou automobilů....

bmw buick gm bmw buick gm

Celý článek: Auburn 851 Speedster: Rychlík z Indiany

Buick Skylark (1953-1954): Dárek k padesátinám

Buick oslavil padesáté výročí svého založení malou sérií modelu Skylark s motorem V8. V roce 1953 se jich prodalo 1 690 kusů a v následujícím roce 798. Americká automobilka Buick, patřící do koncernu General Motors (GM), oslavila v roce 1953 padesátiny prezentací kabrioletu Roadmaster Skylark. Ve stejném roce tehdejší světová jednička demonstrovala designérský um svých stylistů vedených Harleyem Earlem omezenou...

bmw buick gm bmw buick gm

Celý článek: Buick Skylark (1953-1954): Dárek k padesátinám

Glas 1004 až 1304 (1962-68): Tři z Dingolfingu

Automobilka Hanse Glase vyrobila v šedesátých letech přes 38 500 malých vozů řady 04. Kupé, sedany a kombi poháněly čtyřválce OHC s objemy od jednoho do 1,3 litru. Továrna Hans Glas GmbH z bavorského Dingolfingu produkovala v padesátých a šedesátých letech minulého století lidová vozítka Goggomobl s rozvorem 1,8 m a motorem vzadu. O něco větší byly vozy Isar s rozvorem rovné 2 metry a pohonem zadních kol čtyřtaktním...

bmw buick gm bmw buick gm

Celý článek: Glas 1004 až 1304 (1962-68): Tři z Dingolfingu

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku