Listopad 2017 na Veterán.auto.cz: Zpoza Velké louže
American Motors Corporation (AMC) konkurovala Velké trojce až do svého krachu. Pod zkratkou AMX uvedla ve druhé polovině 60. let pětici konceptů, na některých spolupracovala i s Italy (Vignale, Bizzarrini). Sériové dvoumístné kupé AMX poháněly motory V8 4,75, 5,62 a 6,38 l, později i 5,9 l. Každý rok ze tří, po které se vyrábělo, zaznamenalo vzhledové úpravy. Svého času nejrychlejší muž na zemi Craig Breedlove s upraveným vozem překonal desítky světových, mezinárodních i národních vytrvalostních a rychlostních rekordů, do showroomů AMC ale mířili i závodníci v USA populárních dragsterů. Zkratka AMX se později používala pro výkonné verze kompaktních modelů.
Auburn stavěl ve stejnojmenném městě v Indianě automobily už od počátku století. Po jedné změně vlastníků ale skončil v náruči E. L. Corda, stejně jako prestižní Duesenberg. Nejznámějším modelem z posledního období existence před pádem Cordova impéria (to už jeho majitelem však nebyl) je řada 851/852. Poháněl ji vlastní řadový osmiválec 4,6 l buď s kompresorem, nebo bez. Na podvozcích se rodily sedany, limuzíny, kabriolety i kupé, ale zdaleka nejznámější je dodnes Boattail Speedster z pera Gordona Buehringa. Každý dvoumístný roadster se zašpičatělou člunovitou zádí osobně testoval závodník Ab Jenkins a rozjel jej minimálně na 100 mil v hodině (161 km/h).
Speedster je takovou legendou, že v USA existovalo a stále existuje mnoho výrobců jeho kopií a replik.
Buick Skylark, první toho jména, vycházel z řady Roadmaster. Divize General Motors si jej „nadělila“ k půlstoletému jubileu. Jednalo se o exkluzivní zboží a otevřené vozy poháněl vidlicový osmiválec Nailhead 5,27 l. Samočinná převodovka měla jen dva stupně. Kabriolety, které navrhl Ned Nickels, měly typicky americké rozměry: na délku měřily 5,27 m. Druhému modelu 1954 darovaly „vnitřnosti“ Century a Special a vážil přes dvě tuny. Ten už nebyl tak baculatý jako předchůdce. Název Skylark (skřivan) se objevil dále v roce 1961 a definitivně zmizel až o 37 let později.
Hans Glas proslul výrobou Goggomobilů. Po větších Isarech uvedl řadu 04 (také nazývanou Isaria, jinak Typ 612). Označení 1004, 1204 a 1304 reprezentovalo zaokrouhlený objem jejich motorů OHC, které se nacházely v přídi. Nejdříve se začalo prodávat kupé, později tudor a půvabný kabriolet a nakonec třídveřová CL (Combi-Limousine), spíše kombík než hatchback. Dvoukarburátorové verze se jmenovaly TS a dařilo se jim i v nejrůznějších závodech cestovních vozů. Série 04 se vyráběla od května 1962 do přelomu let 1967/68, kdy už rodinnou automobilku Hans Glas GmbH vlastnila ta větší z Mnichova: BMW. Vzniklo jich nejvýše 40,7 tisíce. Dnes je v sídelním městě Dingolfngu jeden ze závodů „modrobílých“.
AMC AMX (1968-70): Rekordman
Společnost American Motors Corporation (AMC) vstoupila na trh sportovních vozů dvoumístným modelem AMX s pohonem zadních kol a motorem V8. Za tři roky jich vyrobila přes 19 tisíc. Americká automobilka AMC vznikla v lednu 1954 v Kenoshe (Wisconsin) spojením značek Nash a Hudson. Jejím cílem bylo vytvořit protiváhu „Velké trojce“ největších zaoceánských výrobců (General Motors, Ford a Chrysler) a využít mezer...
Celý článek: AMC AMX (1968-70): Rekordman
Auburn 851 Speedster: Rychlík z Indiany
Jeden z nejslavnějších amerických sportovních vozů z období mezi světovými válkami byl Auburn 851 Speedster, poháněný 4,5litrovým řadovým osmiválcem. Už v roce 1874 založil Charles Eckhart ve městě Auburn v americkém státu Indiana firmu Eckhart Carriage Company. Jeho synové Frank a Morris z ní v roce 1900 vytvořili společnost Auburn Automobile Company a začali experimentovat s výrobou automobilů....
Celý článek: Auburn 851 Speedster: Rychlík z Indiany
Buick Skylark (1953-1954): Dárek k padesátinám
Buick oslavil padesáté výročí svého založení malou sérií modelu Skylark s motorem V8. V roce 1953 se jich prodalo 1 690 kusů a v následujícím roce 798. Americká automobilka Buick, patřící do koncernu General Motors (GM), oslavila v roce 1953 padesátiny prezentací kabrioletu Roadmaster Skylark. Ve stejném roce tehdejší světová jednička demonstrovala designérský um svých stylistů vedených Harleyem Earlem omezenou...
Celý článek: Buick Skylark (1953-1954): Dárek k padesátinám
Glas 1004 až 1304 (1962-68): Tři z Dingolfingu
Automobilka Hanse Glase vyrobila v šedesátých letech přes 38 500 malých vozů řady 04. Kupé, sedany a kombi poháněly čtyřválce OHC s objemy od jednoho do 1,3 litru. Továrna Hans Glas GmbH z bavorského Dingolfingu produkovala v padesátých a šedesátých letech minulého století lidová vozítka Goggomobl s rozvorem 1,8 m a motorem vzadu. O něco větší byly vozy Isar s rozvorem rovné 2 metry a pohonem zadních kol čtyřtaktním...
Celý článek: Glas 1004 až 1304 (1962-68): Tři z Dingolfingu