Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Advanced Performance Crossover: nový model na prodej

Ondřej Láník
Diskuze (21)
V úterý představí Lotus Engineering v Ženevě studii, která prezentuje novou flexibilní platformu VVA. Pod kapotou je nový vidlicový šestiválec s mechanickým přeplňováním. Všechny tyto celky jsou prý připraveny do výroby a čeká se, kdo koncept koupí.

Velké automobilky obvykle hledají konkurenční výhodu v obsazování okrajových segmentů. Nové modely jsou obvykle relativně nákladné, takže se častěji crossovery odvozují z již existujících komponent a platforem. Kompromis nakonec často neplní požadavky, které na vozy ve skutečnosti zákazníci kladou.

Lotus vyvinul tzv. Versatile Vehicle Architecture (VVA), tedy novou flexibilní vozidlovou architekturu, která by mohla výrobcům pomoci snížit náklady na nejnižší možnou úroveň, při zachování všech původních požadavků. Britská firma je jedním z vedoucích integrátorů hliníku a jeho slitin do konstrukce automobilů, takže nepřekvapí fakt, že VVC je celá vystavěna z hliníkových odlitků, výlisků a průtažků, které jsou vzájemně spojovány lepením, nýtováním, šroubovými spoji. Platforma VVC je určena pro vozy, které by měly být ročně vyráběny nejvýše v padesátitisívové sérii. Tu přitom může tvořit několik tvarově i rozměrově odlišných vozů, které dobře vytvoří nové okrajové segmenty bez nežádoucích konkurentů.

Studie APX je crossover s motorem vpředu a pohonem všech kol, který bude jezdit převážně po silnicích a jen občas se se svým majitelem vydá do lehčího terénu. Vidlicový šestiválec bez drahých a technologicky náročných detailů je dílem konstruktérů Lotusu, kteří jej navrhli tak, aby jej bylo možno vyrábět prakticky kdekoliv na světě. Podle informací Lotus Engineering jde jen o jeden z řady motorů, která nyní zahrnuje také atmosférické jednotky o objemu 2,2 a 3,0 l. Všechny motory jsou vyrobitelné, ale Lotus samotný výrobu neplánuje.

Mechanicky přeplňovaný agregát s ventilovým rozvodem DOHC, zdvihovém objemu 2996 cm3 je ve voze uložen podélně. Rootsovo dmychadlo a mezichladič vzduch-voda se starají o vylepšení energetické bilance. Nejvyšší výkon 224 kW je dosahován při 6250 ot./min, točivý moment vrcholí 360 Nm při 4500 ot./min, ale 80 % nejvyšší hodnoty je k dispozici v širokém rozsahu mezi 1500 ot./min a 6250 ot./min. Celohliníkový motor s litinovými vložkami válců váží 171 kg, celá studie APX má vzhledem k rozměrům nízkou hmotnost 1570 kg. Lotus APX měří na délku 4697 mm, na šířku 1852 mm, rozvor měří 2700 a rozchody kol 1554 mm (vpředu) a 1556 mm (vzadu). Uvnitř vozu je místo pro 5+2 cestujících.

Představený automobil je navržen a zkonstruován s cílem nabídnout jej některému z velkých výrobců automobilů jako nový model na klíč. Lotus samotný výrobu tohoto vozu v žádném případě neplánuje, vznikl jen jako komplexnější řešení, kterých Lotus Engineering každý rok připravuje pro externí automobilky hned několik. Sériová výroba upraveného vozu, který bude plnit také požadavky na jednoznačnou příslušnost ke značce, by mohla začít velmi brzy.

Nejde tedy o klasickou studii. Lotus již při vývoji vyřešil všechny otázky týkající se techniky, bezpečnosti, kroky spojené s případnou homologací a mnoho dalších potenciálních problémů, které by jinak stály mezi konceptem a sériovým modelem. Automobilky v Ženevě jsou tedy na stánku Lotusu očekávány. Stačí projevit zájem a začít vyjednávat...

Ondřej Láník
Diskuze (21)