Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elise 99T – další akční model

Miroslav Kudělka
Diskuze (9)
Lotus Cars pravidelně představuje akční modely na bázi vozu Elise, které mají připomínat některý významný typ Lotusovy stáje F1. Tentokrát je to model 99T, který je posledním Lotusem ověnčeným vítězstvím v GP...

Vůz F1 Lotus Type 99T byl představen 3.února 1987 a do jeho kokpitu usedala budoucí legenda Ayrton Senna a Japonec Satoru Nakajima. Model 99T znamenal výrazný zlom jak co do vzhledu, tak i konstrukce. Vzhled je zásadní zcela novou žlutou barvou po hlavním sponzorovi Camel místo, po dlouhá léta používané, černo-zlaté kombinaci JPS. Mnohem významnější změny však byly technického rázu, když byl použit zcela nový motor Honda RA166-E V6 Turbo o objemu 1,5 litru a výkonu přes 800 koní, místo předchozího motoru Renault, který byl osazen v modelu 98T. Další, přímo revoluční, novinkou bylo použití aktivního zavěšení kol, které dávalo vozu vynikající jízdní vlastnosti, aby bylo následně zakázáno. Senna dokázal s tímto vozem zvítězit v Monacu a Detroitu a celkově vybojovat třetí příčku v hodnocení jezdců i konstruktérů.

Tento technicky unikátní vůz má připomínat omezená série Lotus Elise 99T, který je charakteristický speciálním odstínem žlutého laku jež dostal jméno „Šafránově žlutá“ s vavřínem ověnčeným logem Lotus v modré, na předních blatnících pod opakovacími směrovkami. Zezadu je odlišuje nápis Elise 99T mezi dvěmi koncovkami výfuku. Dynamiku vzhledu podtrhují osmipaprsková kola z lehkých slitin v designu Lotus a černém laku, za kterými nenápadně vykukují duté, příčně odvrtávané kotouče výkonných brzd. Interiér je vyveden v černé barvě. Sedadla a výplně dveří jsou čalouněny perforovanou kůži, přístrojová deska semišem. Celá produkce tohoto žluťáska bude v provedení s levostranným řízením.

Technicky model Elise 99T vychází ze standardního Elise. Je tedy poháněn čtyřválcovým motorem Rover K Series o objemu 1,8 litru se čtyřventilovou technikou, který je uložen napříč před zadní nápravou. Výkon je 118 kW (160 k) při 7500 ot/min, točivý moment 175 Nm při 3500-4650 ot/min, což ve spojení s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou a hmotností pouhých 806 kg postačuje na zrychlení z 0-100 km/h za 5,2 sekundy. Maximální rychlost, tohoto 3785 mm dlouhého sporťáčku s lepeným skeletem z hliníkových plechů, je 212 km/h.

Miroslav Kudělka
Diskuze (9)