Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Engineering: auta jsou hlučnější než dříve

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Jméno Lotus již dlouho není jen synonymem lehkých sportovních automobilů. Dceřiná společnost Lotus Engineering spolupracuje na výzkumu a vývoji nejrůznějších částí nových automobilů mnoha značek. Teď se pozornost zaměřila na hluk.

Akutistika nových automobilů se stala středem pozornosti inženýrů firmy Lotus Engineering. Ti zjistili, že nová malá auta a vozy nižší střední třídy jinak považovaná za lepší, výkonnější a úspornější jsou ve skutečnosti v interiéru stejně hlučná nebo dokonce hlučnější než jejich předchůdci. Lotus proto vyvinul postupy jak hluk v automobilu naladit a nabízí jej automobilkám pod názvem In-Car Active Acoustic Tailoring (ICAAT).

Lotus zjistil, že ačkoli hluk motorů a aerodynamický hluk automobilů za poslední dekádu v průměru klesl, snaha výrobců nabídnout hezčí, bezpečnější a hbitější automobily vyústila ve zvýšení vnitřního hluku. Podílejí se na tom nepříklad větší kola z hliníkových slitin, širší pneumatiky (častěji než dříve v kombinaci se systémem run-flat). Jednoduché nápravy deset let starých automobilů dnes byly nahrazeny komplikovanými víceprvkovými konstrukcemi, které výborně vedou kola, ale současně představují hned několik cest, kudy se vibrace od podvozků přenášejí do karosérie.

Hluk je nejen nepříjemný, ale navíc se jeho účinky v čase sčítají. Podle švédských výzkumníků může být nízkofrekvenční monotónní hluk příčinou únavy, která často vede k mikrospánku za volantem.

Systém ICAAT dovolí výrobci naladit akutickou atmosféru na palubě automobilu podle očekávání zákazníků. Tradiční metody boje s hlukem a vibracemi podle Lotus Engineering selhávají v oblasti nízkofrekvenčního hluku od silnice a motoru. Řešením je technologie generující zvuky opačné fáze prostřednictvím vozidlových reproduktorů, potlačující hluk vnímaný posádkou. Navíc prý brzy bude v nabídce figurovat položka "tón zvuku motoru", který bude možno pomocí ICCAT naladit u různých verzí stejného automobilu, podle přání zákazníka.

První generace ICCAT byla zavedena do vozů značky Nissan již v devadesátých letech.

Ondřej Láník
Diskuze (1)