Lotus představuje revoluční závodní kolo pro Letní olympijské hry 2020
Lotus Engineering ve spolupráci s Hope Technology stojí za vývojem jízdního kola, které budou sedla cyklisté, reprezentující Velkou Británii během olympijských her v Tokiu.
Lotus nejprve v říjnu letošního roku oficiálně oznámil, že jeho divize Lotus Engineering spolupracuje se společností Hope Technology, představující jednoho z předních světových výrobců komponentů pro jízdní kola.
Podle oficiálních materiálů byla tato spolupráce zahájena s cílem prozkoumat nové způsoby posouvání hranic v designu a technice jízdních kol. Jádrem spolupráce se měl stát výzkum a vývoj, zahrnující analýzy dat a sdílení znalostí z konstrukční činnosti, aerodynamiky a zpracování materiálů.
Bližší informace zveřejněny nebyly, ale spekulovalo se o vývoji závodního jízdního kola pro cyklisty, reprezentující Velkou Británii na Letních olympijských hrách v roce 2020. Lotus s poměrně malým časovým odstupem tuto informaci potvrdil prostřednictvím odhalení závodního speciálu.
Novinka se pyšní rámem z kompozitních materiálů, za jehož vývojem stojí Hope Technology, zatímco Lotus Engineering navrhl revoluční řešení přední vidlice a řídítek. Právě provedení přední i zadní vidlice má zlepšovat aerodynamické vlastnosti kola s jezdcem a zároveň dále zlepšovat ovladatelnost. Pozornost byla při vývoji věnována i dosažení ideální tuhosti a nízké hmotnosti.
Představení tohoto výjimečného závodního stroje se odehrává již nyní, protože pro kvalifikaci na olympijské hry, které se budou konat v Tokiu v létě příštího roku, musí být návrh kola schválen UCI (Union Cycliste Internationale) a musí být nasazen v průběhu světového poháru Tissot UCI 2019/2020.
Lotus se vrací do světa špičkových dráhových kol po více než čtvrtstoletí a s novinkou navazuje na Typ 108, který představil na počátku devadesátých let dvacátého století jako revoluční jízdní kolo, s nímž Chris Boardman vybojoval zlatou medaili ve stíhacím závodě na 4000 metrů během Letních olympijských her v Barceloně roku 1992.
Lotus Typ 108 navrhl a zkonstruoval Mike Burrows právě ve spolupráci s Lotus Engineering. Dodnes toto jízdní kolo s jediným převodem, jehož celková hmotnost je necelých 9 kg, ohromuje svými aerodynamickými tvary a rámem v podobě monokoku z uhlíkových vláken.
Lotus Engineering pak na Typ 108 navázal ještě během první poloviny devadesátých let dvacátého století, když uvedl Typ 110, který měl podobnou koncepci a konstrukci rámu z uhlíkových vláken, ale byl určen pro Tour de France, čemuž odpovídala geometrie kola i použití přesmykače a přehazovačky pro zajištění více rychlostí. Chris Boardman s tímto kole vyhrál prolog Tour de France v roce 1994.
Zdroj: Lotus Cars