Lotus přehodnocuje plány elektromobility. Spalováky vrátí do hry jako prodlužovače dojezdu
Ve výrobě elektrických vozů Lotus hodlá sice pokračovat, jejich schopnosti se však v dohledné době pokusí vylepšit v kombinaci se spalovací technikou.
Lotus je další značkou, která nyní mění své původně ambiciózní plány přechodu na elektromobilitu. Britská značka se dříve zavázala být od roku 2028 výrobcem už pouze elektrických vozů, tento směr však nyní s ohledem na nedostatečný zájem o tento pohon v segmentu luxusních vozů částečně přehodnocuje. Spalovacím motorům tedy do budoucna dá ještě šanci, nicméně ale v rámci alternativních hybridních ústrojí.
Změnu plánů a vývoj takzvaného „Super Hybridu“ potvrdil v rozhovoru s deníkem The Wall Street Journal na autosalonu v čínském Kantonu sám vedoucí značky Qingfeng Feng. Konkrétně chce Lotus nabídnout elektrické ústrojí využívající přeplňovaný spalovací motor čistě ve funkci generátoru elektrické energie, tedy prodlužovače dojezdu (range-extenderu), pro kombinovaný dojezd až 1100 km.
„V Lotusu jsme vždy volili tu nejlepší dostupnou technologii pohonu, ať už se jedná o čistě benzinový, čistě elektrický, hybridní nebo elektrický pohon s prodlužovačem dojezdu,“ uvedl v rozhovoru Feng, Značka by tímto reagovala rovněž na interní data, která říkají, že hodnota dojezdu je pro dnešní majitele elektrických Lotusů důležitá.
Zejména na čínském trhu přitom v posledních měsících vzrostl zájem o plug-in hybridní či elektrická vozidla s range-extenderem, zatímco prodeje čistě elektrických vozů zažívají pokles – razantněji přitom u evropských značek jako Lotus či například Porsche. Nicméně třeba i čínská prémiová elektrická značka Zeekr, kterou podobně jako Lotus vlastní čínské Geely, se rozhodla do budoucna nabízet nově i plug-in hybridy.
Lotus se ovšem do nabídky plug-in hybridů pouštět nechce. Zákazníkům chce nabídnout výhodu dlouhého dojezdu bez nutnosti častého nabíjení, což by vyřešil právě pomocný generátor ve formě spalovacího motoru. K technice Feng zatím prozradil využití 900V architektury, která má zajistit ještě rychlejší průběžné dobíjení baterie než u jiných vozů s range-extendery.
Zda novou techniku pohonu nasadí Lotus do již existujících elektrických modelů Eletre a Emeya, to vedoucí značky neupřesnil. Případně bychom mohli pohon vidět nejdříve v chystaném menším elektrickém SUV, zatím označovaném jako Type 134, které bude konkurentem nejnovějšího Porsche Macan.