Luboš Vlček: Kodiaq láká zákazníky prémiového segmentu. A octavia? Diskuze byly…
Loňský rok byl pro Škodovku rekordní, a to z pohledu zahraničních i domácích prodejů. Celkově se značka dostala přes milion vozů, v Česku pak prodala něco přes osmdesát tisíc. Samozřejmě nás zajímalo, jak to bude letos. A jak do prodejních čísel promluví nový kodiaq nebo faceliftovaná octavia.
Od velkého SUV kodiaq jste si slibovali zájem nových zákazníků. Tedy těch, kteří Škodovku dosud nevlastnili. Splnila novinka v tomto směru očekávání?
Řekl bych, že nejenom v tomto směru. V současnosti registrujeme na kodiaq jenom v Česku přes tři tisíce klientských objednávek. Vzhledem k tomu, že letos plánujeme pět tisíc vozů, máme s trochou nadsázky již téměř vyprodáno. Potřebovali bychom navýšit výrobní kapacity. A teď k vaší otázce. Ze zmíněných třech tisíc zákazníků je polovina nových.
S tím jste spokojeni?
Určitě ano. Navíc, zbývajících padesát procent zákazníků si z velké části pořizuje kodiaq jako svou další škodovku. Takže zatím neregistrujeme, že by naše nové SUV nějakým významným způsobem přebíralo klientskou základnu třeba superbu. Navíc, na našich zákaznických akcích jsme si všimli, že si přijeli kodiaq prohlédnout také majitelé vozů prémiových značek. To nám samozřejmě dělalo velkou radost.
A co vaše další důležitá ženevská premiéra? Modernizovaná octavia? Hlavně první reakce veřejnosti nebyly úplně nadšené…
To je pravda, kolem první série fotek se určitá diskuze rozvířila. V dalších fázích jsme už ale registrovali stále pozitivnější reakce. Škoda není značka, která by se pouštěla do nějakých velkých experimentů, octavia je navíc náš nejprodávanější model. Nemohli jsme přijít s designem, o němž bychom nebyli přesvědčeni. Současně jsme však potřebovali dostatečně výraznou změnu, abychom zdůraznili nové technologie, kterými jsme faceliftovanou verzi vybavili. A nejde jen o nejrůznější asistenční systémy, ve Škodovce rozhodně nepodceňujeme ani digitalizaci a konektivitu.
To je v poslední době velmi diskutované téma…
Máte pravdu. Je to pro nás obtížnější v tom, že naše auta kupují i lidé, kteří třeba s chytrými telefony nejsou zvyklí pracovat, a na druhé straně generace zákazníků, která v podstatě už na chytrých zařízení vyrostla. Je zkrátka důležité, abychom tyto technologie dokázali zákazníkům nabídnout. Mimo jiné i kvůli zůstatkové hodnotě vozu, tedy dalšímu prodeji. Za pár let bude konektivita ještě samozřejmější součástí vozu, a jakmile ji zájemce o ojetinu v autě nenajde, může se stát, že půjde o dům dál.
Dalším aktuálním tématem je elektromobilita. Zaslechli něco o připravované elektroškodovce. Prý by se měla ukázat už za pár týdnů v Šanghaji.
Je to tak. V Číně představíme koncept našeho vůbec prvního elektromobilu, který bude postaven na speciální platformě určené pro elektromobily.
A kdy se dočkáme sériové výroby?
Nenecháme vás dlouho čekat, náš první sériový elektromobil by se ve výrobě mohl objevit v roce 2020.