Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lyže, boby a sáně slavných automobilových značek nejen pro Santa Clause (+videa)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Českým dětem sice roznáší dárky Ježíšek, ale ten se pohybuje inkognito, zatímco Santa Claus má parádní sáně. Navíc některé automobilky pro něj navrhují moderní modely a nám běžným smrtelníkům nabízejí o něco jednoduší lyže, boby a sáňky.

Santa Claus známý rovněž jako Svatý Mikuláš, Otec Vánoc nebo jen Santa je od první poloviny 19. století nerozlučně spojen s létajícími saněmi taženými devíti soby, z nichž ten poslední pojmenovaný Rudolf se zářivě červeným nosem se přidal až v roce 1939.

Od té doby Santa Claus své spřežení nijak výrazněji nemodernizoval, i když si na nabídku moderních sněhových vozidel rozhodně stěžovat nemůže. Ta nejzajímavější vznikají díky aktivitě britského Car Magazine, kdy designéři světových automobilek vytvářejí návrhy nejrůznějších futuristických strojů.

Například v roce 2009 připravil Jaguar dokonce letoun s dvojicí tlačných vrtulí, zatímco Land Rover se držel při zemi a jeho stříbrné sáně s místem pro jednoho soba nabízely údajně neomezenou průchodnost terénem, pohon založený na urychlování částic, systém CRS pro rozpoznávání komínů a laserově naváděné doručování dárků.

Jaguar se k tématu stylového vozidla pro Santa Clause vrátil v loňském roce, kdy pár dnů před vánočními svátky představil koncept pojmenovaný F-Sleigh a inspirovaná sériovým F-Type, od nějž se odlišoval především bruslemi namísto kol, otevřeným zavazadlovým prostorem, dvojicí proudových motorů na zádi a červeným nosem po vzoru soba Rudolfa, vedoucího sáně Santa Clause.

Mezi automobilky, které mají ve své minulosti návrh saní pro Santa Clause, patří i Ford, který svůj návrh představil koncem roku 2012. Tehdy jej využil k prezentaci svého litrového motoru EcoBoost s výkonem 92 kW (125 koní), mechanické zábrany Door edge protector proti odření dveří vedle stojícího vozu a multimediálního systému SYNC.

Lotus Concept Ice Vehicle (CIV) od Lotus Engineering v podobě monopostu s trojicí lyží a pohonem tlačnou vrtulí byl sice v roce 2008 navržen pro potřeby antarktické expedice jako průzkumné vozidlo, ale Santa Claus by jím určitě nepohrdl.

Některé automobilky namísto navrhování speciálních saní vyšlou do služeb Santa Clause rovnou některý ze svých sériových modelů a samozřejmě nezapomenou jeho využití řádně zdokumentovat.

Například v roce 2010 musel Santa Claus své saně, které nebyly právě v nejlepším stavu vyměnit za SUV značky BMW. Jízdu v modelu X3 si očividně užíval, zatímco jeho sobi mohli odpočívat.

O dva roky později mohli sobi opět zůstat doma a Santa Claus se mohl dokonce vydat na svou tradiční cestu s dárky výrazně později, protože měl k dispozici Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster.

Italský supersport se nejspíš úplně neosvědčil a v roce 2014 si bodrý chlapík v červeném obleku pro svou práci pořídil tahač značky MAN. Navíc jeho rozhodnutí tehdy očividně zaujalo Velikonočního zajíčka.

Automobilky čas od času vedle saní a jiných vozidel pro Santa Clause připraví o něco jednoduší lyže, boby a sáňky i pro své zákazníky neoplývající nadpřirozenými schopnostmi.

Například automobilka Audi uvedla v roce 2011 limitovanou edici svých Carbon Ski, k nimž uvedla, že hmotnost 170 cm dlouhých lyží je pouhých 1550 gramů, což tehdy mělo být o nějakých 200 gramů méně než srovnatelných modelů světových výrobců lyží.

Britský Bentley pak již o dva roky dříve uvedl pod svou značkou lyže švýcarského výrobce Zai. Celkem 250 párů bylo ručně vyrobeno z karbonem vyztužených termoplastů, přírodní gumy a kompozitního materiálů Zaiira.

Porsche Design je znám svým širokým portfoliem doplňků a dárečků. Mezi stylovými zavazadly, slunečními brýlemi a psacími potřebami se tak v nepravidelných intervalech objevují i sáňky a boby. K designérským skvostům patří hliníkové sáňky s nosností 100 kg i jednodílné černé boby z kompozitního plastu o hmotnosti pouhých 4 kg, ale děti nejspíš ocení stříbrné řiditelné boby s klaksonem.

Příznivce zimních radovánek potěšil svými příspěvky před čtyřmi roky i Volkswagen, který tehdy nabídl plastové černé sáně Crazy Bob s červenými detaily a nosností 75 kg, inspirované sportovními modely GTI. Vedle nich pak nabídl i skládací model ze dřeva o hmotnosti 5,5 kg a celkové délce 80 cm s nosností 100 kg.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)