Malá naftová auta pomalu mizí ze scény. Která pořídíte nejvýhodněji?
Turbodiesely byly na českém trhu v případě malých automobilů vždy menšinovou volbou, třeba za rok 2017 statistiky SDA evidují z 47.754 celkem registrovaných aut segmentu B jen 2.871 s naftovým motorem. Do budoucna ale jejich prodeje zřejmě dále klesnou.
Přísnější emisní normy totiž turbodiesely kvůli nutné zástavbě drahé techniky dále prodraží, a tak je ve srovnání se zážehovými motory dále znevýhodní. Ona ani ta spotřeba už není o tolik nižší než u benzinových motorů, aby se zákazníkům diesel vyplatil. Mnozí výrobci tak očekávají pokles zájmu a turbodieselů se v malých autech zcela zbavují. Nejnovějším důkazem toho je Škoda Fabia, která se v nadcházející modernizované podobě už bez naftových motorů zcela obejde.
Nebude ale jediná. Aktuální Seat Ibiza na český trh s avizovaným naftovým motorem 1.6 TDI nakonec nedorazil, naftový agregát nenajdeme ani v nabídce Hyundaie i20 nebo loni uvedené Kie Rio. A turbodieselu 1.5 Skyactiv-D (77 kW) se před časem zbavila také třeba Mazda 2.
Dá se navíc očekávat, že v souvislosti s podzimním příchodem přísnějších emisních norem se nabídka malých aut s turbodieselem pod kapotou dále zúží. Než se tak stane, pojďme jsme podívat na jejich aktuální nabídku:
Tolik nepřekvapí, že vůbec nejlevnějším malým hatchbackem s turbodieselem pod kapotou je ten od Dacia, specialisty na levné automobily. Sandero s motorem 1.5 dCi (66 kW) pořídíte za 285.900 korun. Jedná se přitom o verzi Arctica, jejíž výbava už zahrnuje elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci nebo výškově nastavitelný volant.
Druhým v pořadí je Citroën C3, který je se Sanderem jediným malým vozem na trhu, který se s naftovým motorem pod kapotou vejde do tři sta tisíc. S 1.6 BlueHDi (55 kW) přijde na 299.900 korun. V rámci výbavy Live přitom dostanete třeba tempomat, šest airbagů nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Za klimatizaci si ale musíte připlatit 15.000 korun.
Na dohled třistatisícové hranici jsou také Nissan Micra a Peugeot 208. Japonka za 304.900 korun nabízí 1.5 dCi s 66 kW, Francouz je o stovku dražší, avšak se slabší 1.6 BlueHDi s 55 kW. Zmínit je potřeba také Fiat Punto, který s turbodieselem 1.3 MultiJet (70 kW) stojí 311.900 korun.
V Česku nejprodávanější malé auto poháněné vznětovým motorem (2.031 kusů za rok 2017), Škodu Fabii, pořídíte od 361.900 Kč. Tato cena se váže k naftovému tříválci 1.4 TDI o výkonu 66 kW a výbavě Active. Ta nabízí jen to nejnutnější jako centrální zamykání nebo šest airbagů.
Když se pak budete procházet nabídkou, zjistíte, že za malý hatchback s turbodieselem není takový problém dát půl milionu. Audi A1 s motorem 1.4 TDI (66 kW) stojí 520.900 korun, DS 3 s agregátem 1.6 BlueHDi (73 kW) je o další čtyři tisíce dražší.
Vůbec nejdražší zástupce má ale Mini, které ale zároveň v segmentu B nabízí ten nejvýkonnější turbodiesel. Třídveřové Mini Cooper SD poháněné dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 125 kW stojí 759.200 korun! Při zájmu o další pár dveří navíc pak zaplatíte dokonce 782.600 korun.
Nabídka malých hatchbacků s naftovým motorem na českém trhu | ||||
Značka | Model | Motor | Výkon [kW] | Základní cena [Kč] |
Alfa Romeo | MiTo | 1.3 JTDm | 70 | 499.900 |
Audi | A1 | 1.4 TDI ultra | 66 | 520.900 |
Audi | A1 | 1.6 TDI | 85 | 552.900 |
DS | 3 | 1.6 BlueHDi | 73 | 524.900 |
DS | 3 | 1.6 BlueHDi | 88 | 605.900 |
Citroën | C3 | 1.6 BlueHDi | 55 | 299.900 |
Citroën | C3 | 1.6 BlueHDi | 73 | 314.900 |
Dacia | Sandero | 1.5 dCi | 66 | 285.900 |
Fiat | Punto | 1.3 MultiJet | 70 | 311.900 |
Ford | Fiesta | 1.5 TDCi | 63 | 359.990 |
Kia | Soul | 1.6 CRDi | 100 | 499.980 |
Mini | 3D | One D | 70 | 542.100 |
Mini | 3D | Cooper D | 85 | 596.700 |
Mini | 3D | Cooper SD | 125 | 759.200 |
Mini | 5D | One D | 70 | 566.800 |
Mini | 5D | Cooper D | 85 | 620.100 |
Mini | 5D | Cooper SD | 125 | 782.600 |
Nissan | Micra | 1.5 dCi | 66 | 304.900 |
Opel | Corsa | 1.3 CDTI | 70 | 420.900 |
Peugeot | 208 | 1.6 BlueHDi | 55 | 305.000 |
Peugeot | 208 | 1.6 BlueHDi | 73 | 380.000 |
Renault | Clio | 1.5 dCi | 55 | 331.900 |
Renault | Clio | 1.5 dCi | 66 | 381.900 |
Renault | Clio | 1.5 dCi | 81 | 431.900 |
Škoda | Fabia | 1.4 TDI | 66 | 361.900 |
Škoda | Fabia | 1.4 TDI | 77 | 397.900 |
Volkswagen | Polo | 1.6 TDI | 70 | 414.900 |