Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malá naftová auta pomalu mizí ze scény. Která pořídíte nejvýhodněji?

David Bureš
Diskuze (32)
Do tři sta tisíc moc malých hatchbacků s turbodieselem pod kapotou nenajdete. Pod tuto hranici se vejdou jen dva.

Turbodiesely byly na českém trhu v případě malých automobilů vždy menšinovou volbou, třeba za rok 2017 statistiky SDA evidují z 47.754 celkem registrovaných aut segmentu B jen 2.871 s naftovým motorem. Do budoucna ale jejich prodeje zřejmě dále klesnou.

Přísnější emisní normy totiž turbodiesely kvůli nutné zástavbě drahé techniky dále prodraží, a tak je ve srovnání se zážehovými motory dále znevýhodní. Ona ani ta spotřeba už není o tolik nižší než u benzinových motorů, aby se zákazníkům diesel vyplatil. Mnozí výrobci tak očekávají pokles zájmu a turbodieselů se v malých autech zcela zbavují. Nejnovějším důkazem toho je Škoda Fabia, která se v nadcházející modernizované podobě už bez naftových motorů zcela obejde.

Nebude ale jediná. Aktuální Seat Ibiza na český trh s avizovaným naftovým motorem 1.6 TDI nakonec nedorazil, naftový agregát nenajdeme ani v nabídce Hyundaie i20 nebo loni uvedené Kie Rio. A turbodieselu 1.5 Skyactiv-D (77 kW) se před časem zbavila také třeba Mazda 2.

Dá se navíc očekávat, že v souvislosti s podzimním příchodem přísnějších emisních norem se nabídka malých aut s turbodieselem pod kapotou dále zúží. Než se tak stane, pojďme jsme podívat na jejich aktuální nabídku:

Tolik nepřekvapí, že vůbec nejlevnějším malým hatchbackem s turbodieselem pod kapotou je ten od Dacia, specialisty na levné automobily. Sandero s motorem 1.5 dCi (66 kW) pořídíte za 285.900 korun. Jedná se přitom o verzi Arctica, jejíž výbava už zahrnuje elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci nebo výškově nastavitelný volant.

Druhým v pořadí je Citroën C3, který je se Sanderem jediným malým vozem na trhu, který se s naftovým motorem pod kapotou vejde do tři sta tisíc. S 1.6 BlueHDi (55 kW) přijde na 299.900 korun. V rámci výbavy Live přitom dostanete třeba tempomat, šest airbagů nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Za klimatizaci si ale musíte připlatit 15.000 korun.

Na dohled třistatisícové hranici jsou také Nissan Micra a Peugeot 208. Japonka za 304.900 korun nabízí 1.5 dCi s 66 kW, Francouz je o stovku dražší, avšak se slabší 1.6 BlueHDi s 55 kW. Zmínit je potřeba také Fiat Punto, který s turbodieselem 1.3 MultiJet (70 kW) stojí 311.900 korun.

V Česku nejprodávanější malé auto poháněné vznětovým motorem (2.031 kusů za rok 2017), Škodu Fabii, pořídíte od 361.900 Kč. Tato cena se váže k naftovému tříválci 1.4 TDI o výkonu 66 kW a výbavě Active. Ta nabízí jen to nejnutnější jako centrální zamykání nebo šest airbagů.

Když se pak budete procházet nabídkou, zjistíte, že za malý hatchback s turbodieselem není takový problém dát půl milionu. Audi A1 s motorem 1.4 TDI (66 kW) stojí 520.900 korun, DS 3 s agregátem 1.6 BlueHDi (73 kW) je o další čtyři tisíce dražší.

Vůbec nejdražší zástupce má ale Mini, které ale zároveň v segmentu B nabízí ten nejvýkonnější turbodiesel. Třídveřové Mini Cooper SD poháněné dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 125 kW stojí 759.200 korun! Při zájmu o další pár dveří navíc pak zaplatíte dokonce 782.600 korun.

Nabídka malých hatchbacků s naftovým motorem na českém trhu
ZnačkaModelMotorVýkon [kW]Základní cena [Kč]
Alfa RomeoMiTo1.3 JTDm70499.900
AudiA11.4 TDI ultra66520.900
AudiA11.6 TDI85552.900
DS31.6 BlueHDi73524.900
DS31.6 BlueHDi88605.900
CitroënC31.6 BlueHDi55299.900
CitroënC31.6 BlueHDi73314.900
DaciaSandero1.5 dCi66285.900
FiatPunto1.3 MultiJet70311.900
FordFiesta1.5 TDCi63359.990
KiaSoul1.6 CRDi100499.980
Mini3DOne D70542.100
Mini3DCooper D85596.700
Mini3DCooper SD125759.200
Mini5DOne D70566.800
Mini5DCooper D85620.100
Mini5DCooper SD125782.600
NissanMicra1.5 dCi66304.900
OpelCorsa1.3 CDTI70420.900
Peugeot2081.6 BlueHDi55305.000
Peugeot2081.6 BlueHDi73380.000
RenaultClio1.5 dCi55331.900
RenaultClio1.5 dCi66381.900
RenaultClio1.5 dCi81431.900
ŠkodaFabia1.4 TDI66361.900
ŠkodaFabia1.4 TDI77397.900
VolkswagenPolo1.6 TDI70414.900

David Bureš
Diskuze (32)
Avatar - mariov8
13. 2. 2018 21:53
Re: Mizi ze sceny
Opravy čeho? Po 3-4 letech? Proč? To není 1,2TSI nebo 1,6THP.

Do většiny měst, kde chtějí vjezd motorových vozidel zakázat, nevjedeš za pár let dle jejich cílů ani benzíňákem a do některých nebudeš chtít jet ani metrem, natož pěšky...
12. 2. 2018 20:42
Re: Mizi ze sceny
A jake ma emise NOx?
12. 2. 2018 20:42
Re: Mizi ze sceny
Za 3-4 roky zacnes riesit opravy naftoveho pohonu a mozno ta uz ani do mesta nevpustia.
Avatar - mariov8
12. 2. 2018 10:17
Re: Mizi ze sceny
Až na to, že taková 1,5dCi nebo i ta 1,6HDi to umí za 4L a má emise pevných částic o několik řádu níže než jakékoliv TSI. Jenom pohled z druhé strany...
Avatar - mariov8
12. 2. 2018 10:15
Re: Mizi ze sceny
Tam je totiž u PureTechu Turbo klasický automat s meničom a to je proti DSG alebo dokonca robotom úplná bomba. A ten turbomotor to utiahne a navyše to vyžehlí dole tupejšiu charakteristiku trojvalca.