MAN D15: Devět litrů
Mnichovská automobilka uvádí motor D15 do nákladních vozidel, starší a objemnější agregát D20 končí. Jaké změny najdeme, a co přinesou?
Automobilce MAN chyběl středně objemný šestiválec, který by poskytoval dostatečný výkon nejen pro domíchávače betonu, ale zejména sloužil k pohonu střední modelové řady a posléze i dvounápravových městských autobusů. Tyto úkoly dosud zvládal agregát D20 s objemem válců 10,5 l. Ten měl premiéru například v autobusech MAN již v roce 2005 a v nejnovějších úpravách Euro VI nabízí tři výkonové úrovně 206, 235 a 264 kW (1250, 1600 a 1800 N.m). Pro emisní požadavek Euro VI D však nebyl upraven, ale nastupuje nový šestiválec s mnoha novinkami včetně vstřikování common rail s tlakem až 250 MPa.
MOTORY MAN EURO VI D | |||
Označení | Zdvihový objem (cm3) | Výkon (kW) | Točivý moment (N.m) |
D08 (4 válce) | 4580 | 118-162 | 600-850 |
D08 (6 válců) | 6871 | 184-235 | 1050-1250 |
D15 | 9037 | 243-294 | 1600-1800 |
D26 | 12 | 419 316-375 | 2200-2600 |
D38 | 15 | 256 397-471 | 2700-3000 |
Agregát D15 je proti motoru D20 lehčí o 230 kg, ale zároveň nabízí vyšší výkonové specifikace s maximem 294 kW a 1800 N.m. Kdo dosud nepoznal tajemství označení motorů MAN, může z čísla za písmenem D vyčíst vrtání válců v mm při současném připočtení čísla sto. Motor D15 tedy používá vrtání 115 mm. Při zdvihu 145 mm činí objem šesti válců 9,037 l. Díky menší třecí ploše a dalším zlepšením jednotka D15 ve srovnání se stejně výkonovou verzí objemnějšího agregátu D20 (vrtání 120 mm) vykazuje kromě nižší hmotnosti rovněž menší nároky na palivo. Nižší spotřeba paliva také vychází z kompresoru a alternátoru s proměnlivým výkonem závislým na potřebách vozidla. V nákladní dopravě přijde vhod u motoru D15 silná motorová brzda o výkonu 350 kW. Maximum točivého momentu je u devítilitrového motoru dostupné již od 1000 ot./min, což je u tak maloobjemového motoru výjimečné.
Šestiválec D15 (243-294 kW) tak stojí mezi nejmenším šestiválcem D08 ve čtyřech specifikacích 184-243 kW a dvanáctilitrovou jednotkou D26 podávající 316-375 kW. Již loni automobilka MAN oznámila, že se tohoto motoru mimo jiné dočkáme v nové generaci městských autobusů Lion´s City. Dá se výhledově počítat s tímto motorem také u linkového typu Intercity, které si zatím vystačí se šestiválcem D08.
Dočišťování výfukových plynů bude mít na starosti tradiční kombinace katalyzátoru, filtru pevných částic a systému SCR. Zvláště selektivní katalytická redukce vzhledem k nové emisní úrovni Euro VI D bude výrazně posílena.
Posílení D26
Změnami projdou také motory řad D08, D26 a D38. Zejména nejpoužívanější agregát D26 dostane ve srovnání se současným stavem o 10 kW vyšší výkon a o 100 N.m více točivého momentu. Znamená to tedy 316-375 kW. Točivý moment 2200-2600 N.m je dostupný již od 930 ot./ min. Nejsilnější 15,26litrový šestiválec D38 nabízí maximum točivého momentu již od 900 ot./min.