Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN D15: Devět litrů

Ladislav Černý Ladislav Černý 22. 7. 2019
2
5

Mnichovská automobilka uvádí motor D15 do nákladních vozidel, starší a objemnější agregát D20 končí. Jaké změny najdeme, a co přinesou?

Automobilce MAN chyběl středně objemný šestiválec, který by poskytoval dostatečný výkon nejen pro domíchávače betonu, ale zejména sloužil k pohonu střední modelové řady a posléze i dvounápravových městských autobusů. Tyto úkoly dosud zvládal agregát D20 s objemem válců 10,5 l. Ten měl premiéru například v autobusech MAN již v roce 2005 a v nejnovějších úpravách Euro VI nabízí tři výkonové úrovně 206, 235 a 264 kW (1250, 1600 a 1800 N.m). Pro emisní požadavek Euro VI D však nebyl upraven, ale nastupuje nový šestiválec s mnoha novinkami včetně vstřikování common rail s tlakem až 250 MPa.

MOTORY MAN EURO VI D
Označení Zdvihový objem (cm3) Výkon (kW) Točivý moment (N.m)
D08 (4 válce) 4580 118-162 600-850
D08 (6 válců) 6871 184-235 1050-1250
D15 9037 243-294 1600-1800
D26 12 419 316-375 2200-2600
D38 15 256 397-471 2700-3000

Agregát D15 je proti motoru D20 lehčí o 230 kg, ale zároveň nabízí vyšší výkonové specifikace s maximem 294 kW a 1800 N.m. Kdo dosud nepoznal tajemství označení motorů MAN, může z čísla za písmenem D vyčíst vrtání válců v mm při současném připočtení čísla sto. Motor D15 tedy používá vrtání 115 mm. Při zdvihu 145 mm činí objem šesti válců 9,037 l. Díky menší třecí ploše a dalším zlepšením jednotka D15 ve srovnání se stejně výkonovou verzí objemnějšího agregátu D20 (vrtání 120 mm) vykazuje kromě nižší hmotnosti rovněž menší nároky na palivo. Nižší spotřeba paliva také vychází z kompresoru a alternátoru s proměnlivým výkonem závislým na potřebách vozidla. V nákladní dopravě přijde vhod u motoru D15 silná motorová brzda o výkonu 350 kW. Maximum točivého momentu je u devítilitrového motoru dostupné již od 1000 ot./min, což je u tak maloobjemového motoru výjimečné.

Šestiválec D15 (243-294 kW) tak stojí mezi nejmenším šestiválcem D08 ve čtyřech specifikacích 184-243 kW a dvanáctilitrovou jednotkou D26 podávající 316-375 kW. Již loni automobilka MAN oznámila, že se tohoto motoru mimo jiné dočkáme v nové generaci městských autobusů Lion´s City. Dá se výhledově počítat s tímto motorem také u linkového typu Intercity, které si zatím vystačí se šestiválcem D08.

Dočišťování výfukových plynů bude mít na starosti tradiční kombinace katalyzátoru, filtru pevných částic a systému SCR. Zvláště selektivní katalytická redukce vzhledem k nové emisní úrovni Euro VI D bude výrazně posílena.  

Posílení D26

Změnami projdou také motory řad D08, D26 a D38. Zejména nejpoužívanější agregát D26 dostane ve srovnání se současným stavem o 10 kW vyšší výkon a o 100 N.m více točivého momentu. Znamená to tedy 316-375 kW. Točivý moment 2200-2600 N.m je dostupný již od 930 ot./ min. Nejsilnější 15,26litrový šestiválec D38 nabízí maximum točivého momentu již od 900 ot./min.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

no tě pic
| 23. 7. 2019
Poruchovost těchto zbytečných systémů je pověstná. Zůstanu u svého letitého povozu s kolečkem bez filtrů...
MAN
| 22. 7. 2019
S Manama jsem se něco najezdil, pohodlíčko a design paráda....
Bohužel elektronika tragédie, pohony ventilátoru mlátí jak V3S a neustále v háji převodovky na NOVÝCH autech s kabinami TGS. Prostě TRAGÉDIE !!! Snad alespoň tyhle další auta budou lepší.
alternátor s proměnlivým výkonem
| 22. 7. 2019
To bude urcite ako pri osobakoch a start stop systemoch. Pekna k........ Ano, bohuzial mam to v aute.
YNTELYGENTNE nabijanie, aby nahodou nebola spotreba vyssia o deci, tak vsetko ide z baterky a potom, ked uz ma baterka nizke napatie, tak to budeme dobijata, ale tak opatrne 13V ,aby nestupla spotreba. Potom pri jazde dolekopcom bez plynu a s kvaltom bude alternator peckovat baterku 16V. atd. nechce sa mi to dalej rozpisovat. Vela ludi vie co znamena pojem inteligentne dobijanie v aute a co robi s baterkou. Klasicka by to ani nedala.
Re: alternátor s proměnlivým výkonem
| 22. 7. 2019
Asi tak a zároveň vzhľadom k vozidlám kde je ten motor nasadený bude "úspora " phm prakticky nemerateľná
alternátor s proměnlivým výkonem
| 22. 7. 2019
Stejně by mě zajímalo co je zač ten "alternátor s proměnlivým výkonem závislým na potřebách vozidla"

Když pominu fakt že proměnný výkon závislý na potřebách vozidla má úplně každý alternátor, tak předpokládám že tohle řešení nuceně omezuje výkon alternátoru při aktivní činnosti motoru a zvyšuje ho při brzdění motorem. Rozdíly pak musí krýt startovací akumulátor který je kvůli tomu podstatně víc cyklován a ještě přitom dost kolísá napětí,. Takže taková prasárnička ...nebo je to jinak ?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku