Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Devítilitrový motor se dostane i do velké řady TGS, kde najde uplatnění zejména při transportu betonu a snaze výrobce nabídnout maximální užitečné zatížení vozidla
2
Fotogalerie

MAN D15: Devět litrů

Mnichovská automobilka uvádí motor D15 do nákladních vozidel, starší a objemnější agregát D20 končí. Jaké změny najdeme, a co přinesou?

Automobilce MAN chyběl středně objemný šestiválec, který by poskytoval dostatečný výkon nejen pro domíchávače betonu, ale zejména sloužil k pohonu střední modelové řady a posléze i dvounápravových městských autobusů. Tyto úkoly dosud zvládal agregát D20 s objemem válců 10,5 l. Ten měl premiéru například v autobusech MAN již v roce 2005 a v nejnovějších úpravách Euro VI nabízí tři výkonové úrovně 206, 235 a 264 kW (1250, 1600 a 1800 N.m). Pro emisní požadavek Euro VI D však nebyl upraven, ale nastupuje nový šestiválec s mnoha novinkami včetně vstřikování common rail s tlakem až 250 MPa.

MOTORY MAN EURO VI D
OznačeníZdvihový objem (cm3)Výkon (kW)Točivý moment (N.m)
D08 (4 válce)4580118-162600-850
D08 (6 válců)6871184-2351050-1250
D159037243-2941600-1800
D2612419 316-3752200-2600
D3815256 397-4712700-3000

Agregát D15 je proti motoru D20 lehčí o 230 kg, ale zároveň nabízí vyšší výkonové specifikace s maximem 294 kW a 1800 N.m. Kdo dosud nepoznal tajemství označení motorů MAN, může z čísla za písmenem D vyčíst vrtání válců v mm při současném připočtení čísla sto. Motor D15 tedy používá vrtání 115 mm. Při zdvihu 145 mm činí objem šesti válců 9,037 l. Díky menší třecí ploše a dalším zlepšením jednotka D15 ve srovnání se stejně výkonovou verzí objemnějšího agregátu D20 (vrtání 120 mm) vykazuje kromě nižší hmotnosti rovněž menší nároky na palivo. Nižší spotřeba paliva také vychází z kompresoru a alternátoru s proměnlivým výkonem závislým na potřebách vozidla. V nákladní dopravě přijde vhod u motoru D15 silná motorová brzda o výkonu 350 kW. Maximum točivého momentu je u devítilitrového motoru dostupné již od 1000 ot./min, což je u tak maloobjemového motoru výjimečné.

Šestiválec D15 (243-294 kW) tak stojí mezi nejmenším šestiválcem D08 ve čtyřech specifikacích 184-243 kW a dvanáctilitrovou jednotkou D26 podávající 316-375 kW. Již loni automobilka MAN oznámila, že se tohoto motoru mimo jiné dočkáme v nové generaci městských autobusů Lion´s City. Dá se výhledově počítat s tímto motorem také u linkového typu Intercity, které si zatím vystačí se šestiválcem D08.

Dočišťování výfukových plynů bude mít na starosti tradiční kombinace katalyzátoru, filtru pevných částic a systému SCR. Zvláště selektivní katalytická redukce vzhledem k nové emisní úrovni Euro VI D bude výrazně posílena.  

Posílení D26

Změnami projdou také motory řad D08, D26 a D38. Zejména nejpoužívanější agregát D26 dostane ve srovnání se současným stavem o 10 kW vyšší výkon a o 100 N.m více točivého momentu. Znamená to tedy 316-375 kW. Točivý moment 2200-2600 N.m je dostupný již od 930 ot./ min. Nejsilnější 15,26litrový šestiválec D38 nabízí maximum točivého momentu již od 900 ot./min.