Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN Lion’s Intercity: Za volantem novinky

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Zúčastnili jsme se světové premiéry linkového autobusu MAN Lion's Intercity a hned jej v Ankaře vyzkoušeli.

Nebývá to často, aby v rámci světového odhalení byla čerstvá novinka k vyzkoušení. Jelikož se vše událo v Amkaře, kde se nový meziměstský autobus vyrábí, chtěl se výrobce svým produktem pochlubit co nejvíce. Po prvním svezení můžeme dodat, že měl čím.

Ticho

Po výjezdu z areálu továrny jsme si všimli, že motor téměř neslyšíme stejně jako aerodynamický svist například od vnějších zpětných zrcátek. Kratší ze dvou verzí Intercity o délce 12,3 m poháněl osmiválec D08 se vstřikováním common rail a výkonem 231 kW.

Spojení se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou Voith jsme před jízdou v duchu příliš kladných bodů nedávali, ale praxe se ukázala v jiném světle. Pod plným plynem autobus s obsaditelností 51+24 velmi slušně zrychloval, ale také díky jen osmi osobám na palubě.

Mile nás překvapila spolupráce motoru s převodovkou, která udržovala otáčky motoru striktně v ekonomickém režimu. Po rozjetí dvojky na plný plyn se motor dostal jen do tempa 1600 min-1., pak došlo k přeřazení a pádu otáček na 1100 min-1. Na příznivou spotřebu paliva mělo vliv automatické vypínání motoru při delším stání. Úsporně pracoval dvojstupňový vzduchový kompresor, když potřeba stlačeného vzduchu byla minimální.

Dobrá konfigurace

Ani při rychlosti 70 km/h, kterou se meziměstské autobusy nejčastěji pohybují, se motor nedostal přes 1400 min-1. Převod hypoidní zadní nápravy 5,67 se tedy ukázal i pro jen čtyřstupňovou převodovku ideálním. Nutno dodat, že jsme se pohybovali po vozovce bez stoupání i klesání, takže podmínky byly ideální. Stejný stálý převod dostala šestistupňová automatická převodovka ZF Ecolife se strategií řazení Topodyn závislou na sklonu vozovky. Základní konfigurace se šestistupňovým přímo řazeným ústrojím ZF 6S 1901 a intardérem používá převody nápravy i = 4,56.

Na místě řidiče jsme poznali přístrojový panel z městského typu, ale nastavitelný byl v souladu s linkovým zaměřením jen volant ale ve velkém rozsahu. Při zastavení na světly řízenými křižovatkami jsme rádi využívali zastávkovou brzdu.

Zaměření na linku a školáky

Středopodlažní autobus, představený ve dvou délkových variantách 12,28 a 13,05 m, se od řady Lion's Regio odlišuje přesným zaměřením pro linkový provoz a přepravu školních dětí. V závislosti na délkové variantě disponuje Lion's Intercity maximálně 55, třináctimetrová verze Intercity C až 59 místy k sezení a zdvihací plošinou pro vozíčkáře.

Mimořádný důraz byl tedy kladen na konstrukci se sníženou hmotností. Největší úsporu přinesly malý šestiválec D08 a klimatizace odlehčená o 65 kg. Výrobce se také zaměřil na nenáročnost při údržbě a opravách, stejně jako na nízkou spotřebu pohonných hmot s 6,87litrovým šestiválcem D08. Cílem bylo dosáhnout co nejnižších celkových nákladů na vlastnictví vozidla při zachování kvality vozidla.

Výměna cestujících

Vozidlo poskytuje pohodlný nástup dvěma pneumaticky ovládanými vně výkyvnými dveřmi s jednoduchým prosklením. Zadní dveře jsou nabízeny kromě normálního provedení i s dvojitou šířkou. Ovládání dveří probíhá prostřednictvím tlačítek, nebo na přání s pomocí dálkového ovládání. Nástup a výstup probíhá po třech schůdcích a je přizpůsoben možnému využití autobusu jako školního. Do schodů v zadních dveřích byla integrovaná zdvihací plošina pro hendikepované.

Kam se zavazadly

Stropní police pro odkládání zavazadel jsou na přání a najdeme je buď s plným, nebo děrovaným materiálem. Dolní zavazadlové prostory včetně odkládacích polic nabízejí objem 5,2, resp. 6,4 m3 podle délky vozidla. Velmi dobrou přístupnost do podlahových zavazadlových prostorů zajišťují tři víka vlevo a dvě vpravo.

Pevnost a bezpečnost

V nově vyvinutém skeletu vozidla je integrováno množství prstencových žeber z vysokopevnostní oceli, takže Intercity splňuje požadavky testu převrácení podle předpisu R 66-02. Všechna sedadla obdržela dvoubodové bezpečnostní pásy.

Model Lion's Intercity nabízí na přání systém nouzového brzdění EBA, který bude pro zájezdové autobusy povinný od listopadu příštího roku. Do sériové výbavy patří elektronický brzdový systém EBS s stabilizační ESP s protiblokovacím systémem ABS, systémem regulace prokluzu ASR a brzdovým asistentem BA. Nechybí ani systém ochrany proti převrácení ROP. Kromě toho se na přání nabízí varovné blikání při nouzovém brzdění a kromě toho systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Co nejjednodušší údržba

Cílem projektu při vývoji Lion's Intercity bylo vyvarovat se vysokých nákladů na opravy a údržbu a snížit doby prostojů vozidel.

Všechny body údržby v autobusu jsou z toho důvodu snadno přístupné a zjednodušují servisní a opravárenské činnosti. Díky třídílné čelní masce i zadnímu nárazníku lze v případě srážky opravit či vyměnit pouze poškozenou část. Dále je pohodlně přístupné i přední osvětlení, což má v každodenním provozu velký bezpečnostní význam.

Řízení Skylineru

V únorovém vydání Autoprofi jsme podrobně popsali dvoupatrový nový autobus Neoplan Skyliner a tentokrát jsme jej vyzkoušeli za volantem. Navzdory velikosti vozidla jsme se přiblížili centru Ankary, abychom napodobili řidiče vezoucího turisty k nejkrásnějším místům turecké metropole. Díky automatizované převodovce jsme neměli starost o pohonný řetězec, pouze v klesání jsme přidávali stupně motorové brzdy a retardéru, abychom ve městě nepřekročili rychlostní limit 70 km/h.

Ladislav Černý
Diskuze (3)
20. 7. 2015 17:44
Re: Otazníky nad budoucí kvalitou
to je to co si pyta trh, cize sa musia prisposobit aj ked si myslim ze aj kvalitne autobusy za vyssiu cenu by sa nestratili, no pre mna je jednotka solaris
20. 7. 2015 12:33
Re: Otazníky nad budoucí kvalitou
Obávám se, že podlehnou trhu. Už i v Německu začínají kupovat SORky, důvody jsou, myslím, jasné.
Avatar - Bubáq
20. 7. 2015 08:52
Otazníky nad budoucí kvalitou
MB minulý měsíc oznámil dodavatelům, že mění svou strategii: namísto vysoké kvality busů, kterou trh nezaplatí, se chce striktně věnovat snížení výrobních nákladů i za cenu snížení kvality celku na úroveň konkurence, především turecké (TemSA?).
Zde v popisu jízdy s novinkou MANu čtu velmi pozitivní hodnocení hlukové izolace. To čtu samozřejmě rád. Ale je známo, že MAN má stejné problémy s profitabilitou své výroby (nejen v Polsku, ale také v Turecku). Jak tedy budou pokračovat? Vydají se cestou stále dokonalejších busů, nebo podlehnou tlaku trhu a vymění kvalitu za průměrná řešení? Toť velký otazník pro příští 3 - 5 let....