Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN: Nouzový brzdový asistent EBA

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
MAN zavedl do výbavy svých nákladních vozidel osazených motory, splňujícími emisní normu Euro VI, nový elektronický asistenční systém nouzového brzdění EBA.

Zhruba 32 % všech nehod nákladních vozidel představuje najetí na pevnou nebo přibližující se překážku. Jedním z velmi efektivních řešení je využití automaticky zasahujícího brzdného systému, který může celou řadu takových nehod vyloučit nebo alespoň podstatně snížit jejich následky.

Dle seriózních předpokladů bude možno zhruba šest procent nehod tímto způsobem zcela eliminovat a podstatně větší podíl takových nehod z hlediska jejich následků výrazně snížit.

Systém MAN BrakeMatic koordinuje funkci a okamžik aktivace provozní brzdy, trvalé brzdy a systémů ABS a ASR. Brzdový asistent rozpozná nouzové brzdění a aktivuje dle potřeby maximální brzdný tlak či jinak řečeno brzdný účinek brzdné soustavy. Nouzový brzdný asistent (EBA) rozpozná dle skutečné situace hrozící kolizi a automaticky aktivuje brzdnou soustavu.

Nouzový brzdný asistent EBA pracuje s radarem, který sleduje situaci před vozidlem, snímá odstup, polohu, pozici a rychlost ve předu jedoucího vozidla. Hrozí-li najetí na, vpředu jedoucí, vozidlo je řidič varován, hnací moment motoru klesne a rozsvítí se brzdová světla.

Pokud řidič nereaguje, aktivuje se brzdný systém vozidla. Rychlost najetí do, v předu jedoucího, vozidla je velmi silně redukována, v ideálním případě ke kolizi vůbec nedojde.

Systém EBA zapojí brzdnou soustavu vozidla jen v případě, že řidič nereaguje a zdá se, že kolize je nevyhnutelná. Řidič může však svojí reakcí vždy funkci systému EBA deaktivovat. Má tak nad vozidlem v každém okamžiku plnou kontrolu a záleží jen na jeho úvaze.

K upozornění řidiče na nestandardní situaci či možnou kolizi slouží několik různých návěstí. Do činnosti se dle rozhodnutí systému EBA dostávají blikající symboly na displeji palubní desky, slovní upozornění, akustické varování (audio – tedy vysílání radiopřijímače, funkce telefonu a hands free sady je v tom okamžiku deaktivována) a redukce hnacího momentu motoru vozidla. Dle situace je rozpoznatelný lehký účinek brzd (redukovaný tlak).

Systém EBA doplňuje již existující elektronické asistenční systémy a zákazníkům značky je k dispozici mnohem dříve než bude, dle nařízení EU 661/2009, platit zákonná povinnost vybavení tímto systémem pro vozidla první registrace.

Systém nouzového brzdového asistentu EBA bude od podzimu roku 2015 zákonem předepsán pro všechna prvně registrovaná nákladní vozidla s celkovou hmotností nad osm tun. Výjimky budou tvořit vozidla kategorie N2 s celkovou hmotností do osmi tun, off-road vozidla, zvláštní vozidla, vozidla s více než třemi nápravami nebo bez vzduchového odpružení zadní nápravy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - mango
29. 6. 2014 17:47
Proč je tak nenávidíme ?
Každý den minimálně jednou slyším zprávu jak kamiony ničí silnice, všem vadí, apod. Jenom málo lidí ví, že všechny bezpečnostní systémy v osobních autech byly mnoho let před tím vyvinuty a používány právě u kamionů. Jediné co nikdy nebude řešitelné, že když osobák udělá myšku a dupne na brzdy, tak těch 40 tun prostě nezastaví na fleku.
Kamionová technologie :yes: