Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Marcello Gandini dostal cenu za celoživotní přínos designu

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Na autosalonu v Ženevě se vyhlašovala kromě jiného i anketa Car Design Of The Year. Ocenění za celoživotní dílo získal Marcello Gandini.

Italský génius je mezi automobilovými návrháři doslova legendou. Aby ne, má za sebou přes půlstoletí pilné práce a může se chlubit opravdu vynikajícími výsledky. Většina jeho děl je velmi dobře známá. Ať už se jedná o skici tvarů nejrůznějších modelů Maserati, z jeho pera se zrodily i klenoty od Lamborghini. Navrhl proslulou Miuru, coby zaměstnanec studia Bertone stál i za prapůvodními tvary „neospoilerovaného“ Countachu. Je považován i za designéra pozdějšího Diabla, ale je pravda, že z jeho činnosti toho na finální podobě italského supersportu mnoho nezbylo. Vzali si jej totiž nakonec „do parády“ lidé od Chrysleru, tehdejšího majitele firmy ze Sant'Agaty.

Jeho dílem byl i původní futuristický koncept Stratos Zero, o sériové Lancii stejného jména coby hvězdě prvních ročníků mistrovství světa v rallye nemluvě. Málokdo tuší, že se podepsal rovněž na ve své době velmi odvážném Citroënu BX, a to včetně několika konceptů, které mu předcházely. Prakticky neznámou a opomíjenou kapitolou je pak BMW řady 5 první generace E12. A co Francouz Paul Bracq, tehdejší šéfstylista mnichovské automobilky? Ten pouze rozvinul Marcellovy skici zhmotnělé ve studii Bertone Garmisch s technikou BMW 2002 ti ze Ženevy 1970. Stačí se pro srovnání podívat třeba na supervzácné luxusní Maserati Quattroporte druhé generace, rovněž Gandiniho dílo. Je naprosto zřejmé, že obě auta jsou si hodně podobá. Aby ne, když je nakreslil stejný člověk! Gandini se ovšem podílel i na hranatém sporťáku s motorem uprostřed od Fiatu, tedy X1/9 a také na tahači Magnum od Renaultu.

Gandini je dnes považován za vizionáře, který inspiruje i o generace mladší designéry. Plným právem! Zdaleka neodešel do zaslouženého důchodu, pracuje pořád. A to mu bude letos 26. srpna už 76 let. Na oficiálním videu si v rozhovoru zažertoval, že se „zaměřil na design a zapomněl na kariéru.“ Cenu si nemohl převzít osobně, byla předána tedy do rukou jeho dcery Marzy.

Anketu vyhlásil internetový magazín Car Design News. Její součástí byla i ocenění za nejlepší produkční auto a studii, v první kategorii vyhrálo BMW i3, ve druhé pak dvojice hranatých retrokonceptů Nissan iDx. Do každé odborní porotci přitom nominovali dvanáctku vozů. Ne, nešlo v žádném případě o nějaké hlasování čtenářů, v „jury“ nechyběli Ed Welburn (GM), Moray Callum (Ford), Laurens van der Acker (Renault), Gorden Wagener (Mercedes-Benz) a dokonce ani Steve Mattin za ruskou Ladu! Nejedná se také o součást Světového auta roku (World Car Of The Year), jehož výsledky včetně všech podkategorií budou vyhlášeny až 17. dubna v New Yorku.

Zároveň vyšla poprvé i stošedesátistránková kniha Car Design Review 1, která samozřejmě obsahuje též profil Marcella Gandiniho a bude k mání rovněž pro běžné smrtelníky.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Emel
11. 3. 2014 21:24
Naprosto zřejmá podoba
Tu podobu mezi QP a 5er bych zase tak nedramatizoval...
Avatar - 3_diamanty
11. 3. 2014 16:23
velky respekt
a hlboku ucta tomuto frajerovi :yes: :yes: :yes:

ta Miura sa mu skutocne podarila , pre mna asi najkrajsie auto sveta ak to mam brat celkovo z pohladu aj historie a celkoveho pohladu na automobilove legendy , tu nie je o com.... navrhnut Miuru.... tak to uz je iny frajer :yes: :yes: :yes:

hlboka poklona a velke dakujem :yes: :yes: :yes:
Avatar - beibej
11. 3. 2014 12:22
super designer
světová špička designu. Machr! :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Avatar - pumpkin
11. 3. 2014 10:53
Gratulujem!
Toľko krásnych áut. Veľký rešpekt a vďaka mu za ne.
Inak dizajn BX-ky bol pôvodne navrhnutý pre koncept Volvo Tundra.