Marussia B1: Kusová výroba se rozjíždí
Za projektem stojí Nikolaj Fomenko a Jefim Ostrovskij. Ti jej poprvé prezentovali 16. prosince 2008 v moskevské galerii Novyj manež. Loňský autosalon IAA ve Frankfurtu viděl snad již funkční prototyp. Automobil bylo tehdy možné dokonce předem objednat za zhruba 100.000 eur (v současnosti tato suma odpovídá 2,59 milionům Kč).
Marussia B1 se letos objevila také na prestižní akci Top Marques Monaco, která se konala koncem dubna. Motory vznikly ve spolupráci s britským Cosworthem a jedná se o dvojici zážehových vidlicových šestiválců. Ruská raketa může mít uprostřed umístěný přeplňovaný agregát s objemem 2793 cm3, výkonem 265 kW (360 k) při 5500 min-1 a točivým momentem 440 Nm ve 4000 min-1. Další volbou je atmosférická jednotka s objemem 3498 cm3. Oficiální údaje výrobce hovoří v tomto případě o 221 kW (300 k) a 330 Nm ve 3600 min-1, otáčky u největšího výkonu bohužel chybí.
Tyto tabulkové hodnoty jsou přenášeny na zadní kola prostřednictvím šestistupňové samočinné převodovky, která pochází z velkosériové produkce aliance Renault-Nissan. Podvozek je vyroben z hliníku a je poloskořepinové konstrukce. Vpředu i vzadu najdeme nezávislé zavěšení pomocí suvných vzpěr (tzv. pushrod), ramena tedy mají tvar písmene A. Brzdy jsou kotoučové s vnitřním chlazením a čtyřpístkovými třmeny. ABS a ESP jsou samozřejmostí.
Marussia B1 je 4635 mm dlouhá, 2000 mm široká a pouhých 1100 mm vysoká. V technických specifikacích lze nalézt ještě jeden rozměr: 2680 mm. Není ovšem jasné, o jaký se konkrétně jedná. Například rozvor náprav by byl vzhledem k celkové délce i proporcím vozu příliš krátký. Dveře se otevírají pomocí elektromotorků směrem vpřed vzhůru. Interiéru dominuje trojice displejů před řidičem, uprostřed a vpravo u spolujezdce. Poslední slouží k zobrazování informací ze zadní kamery.
Supersport váží jen 1.100 kg, takže mu stačí motory s relativně malými objemy. Jezdí na dvacetipalcových kolech s centrálními maticemi, které jsou obuty do pneumatik Pirelli PZero Rosso rozměrů 245/35, respektive 285/35. Z 0 na 100 km/h zrychluje verze s 3,5litrovým motorem za 5 s, menší přeplňovaný šestiválec umožní dosáhnout stejné mety za 3,5 s. U obou je udávána největší rychlost přes 250 km/h. Spotřeba paliva je odhadována na 10 l/100 km, ale pochopitelně nikoli při využití veškerého potenciálu. Nádrž pojme 80 litrů běžného benzinu s 95 oktany.
Sériová, či spíše kusová výroba se rozběhla v květnu 2010. Za kolik je exot z velké a mocné Rusi ke koupi? Marussia B1 V6 2,8 Turbo stojí 119.000 eur, tedy necelých 3,1 milionu Kč.