Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maruti Omni je mikrobus vyráběný od roku 1985! Má tři metry a uveze osm lidí

Tomáš Dusil
Diskuze (8)
Malý mikrobus Maruti Omni, který technicky i vzhledově vychází ze Suzuki Every z 80. let, je nejstarším modelem indické značky.

Indický partner japonské značky Suzuki, automobilka Maruti, vyrábí vozidla zejména pro domácí a další asijské trhy. U nás, stejně jako v západní Evropě, se s vozy této značky běžně nesetkáte. Mezi relativně mladými a moderními modely, které z velké části sdílejí techniku se Suzuki, vyčnívá malý mikrobus Omni. Jeho kořeny spadají do raných 80. let, Indové auto vyrábějí s dílčími inovacemi už od roku 1985.

Má to za pár

Nyní je však jisté, že tento veterán výrobního programu indické Maruti čeká brzký konec. Dokonce už je známo i datum, a sice rok 2020. Co je důvodem k tomu aby tento funkční a jednoduchý automobil náhle skončil, když dosavadních 23 let ve výrobě setrval?

Hlavním důvodem jsou nové bezpečnostní normy Bharat New Vehicle Safety Assessment Program (BNVSAP), které v Indii začnou platit v říjnu 2020, tedy přesně za dva roky. Alespoň tak to prozradil R C Bhargava, předseda představenstva skupiny Maruti Suzuki indickému tisku. Uvedený připravovaný program bezpečnosti vozidel je primárně zaměřený na stará auta (rozuměj technicky zastaralá vozidla), která se setrvačností udržela ve výrobě.

V případě Maruti totiž nejde pouze o model Omni, ale také o vůz Maruti 800 „Tenhle model je pro nás velmi důležitý a obchodně úspěšný. Přesto musíme jeho výrobu v brzké době ukončit, a to ze stejných důvodů jako v případě Omni,“ řekl indickému tisku R C Bhargava. Výroba 800 má být ukončena dokonce dřív než v případě Omni. A sice už k 1. dubnu 2020. V tomto případě jsou důvodem také stále se zpřísňující emise.

Větší zevnitř než zvenku

Pokud se vrátíme k Omni, jeho základem je starší generace Suzuki Every. V současné době je autíčko nabízeno jako pětimístný, respektive osmimístný mikrobus, a dále užitková verze (dodávka) a také coby sanitní vozidlo zdravotnické záchranné služby.

Omni je ve své podstatě mini dodávka, což dokazuje délkou pouhých 3370 mm, šířkou 1410 mm a na výšku auto měří 1640 mm. Rozvor náprav má vůz pouhých 1840 mm. Fakt, že pojme až osm osob včetně řidiče je opravdu pozoruhodný. Vozidlo pohání zážehový tříválec o objemu 0,8 litru a výkonu 34,7 koní (25,5 kW) při 5000 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu je na hodnotě 59 N.m při 2500 otáčkách. Do dnešních dnů se vyrobilo více 15,7 milionů těchto aut.

Tomáš Dusil
Diskuze (8)
31. 10. 2018 08:19
Suzuki Carry
Měl jsem to v evropské verzi Suzuki Carry. Rok výroby 1984, mikrobus. Nejzábavnější auto světa. Jezdilo max. 60 a bylo jedno jestli prázdné nebo s 900 kily nákladu, důležitá byla zařazená rychlost. Motor naskočil s prvním otočením startéru, jízdní vlastnosti na prázdno nepřítomné, se zátěží jak sněhová koule. Brzdy zpomolavacího typu, ale super, všechno odveze, všude se vejde, servis 0. A úplně nejlepší bylo, když mě v tom potkala v Praze indická kriketová reprezentace, ty jejich výrazy jsou nezapomenutelné. Něco jako pro nás potkat v Kolumbii starou Oktávku.
29. 10. 2018 22:27
Re: Supr foto c. 6!
ono nejde o ty zámky a tu medvědobijku, celé je to o trestní sazbě. Jestliže se pachatel rozhodně překonat zodolněnou ochranu. Byť by mu k tomu stačil krumpáč, tak musí počítat s vyšší sazbou než v obyčelné dodávce. Až jnásobnou.
Takže když tytéž prachy sebere v normálním autě, tak je za pár let venku, ale když je vezme těmhle specialistům a jejich speciální káry, tak taky nemusí z toho kriminálu vyjít.
29. 10. 2018 22:18
Re: Konkurenti a sourozenci?
i Piagio to vyrábělo, tam byl diesel VM. Je to takové univerzální auto. Také jako valníček nebo nosič nástaveb.
Avatar - Stejsn
29. 10. 2018 15:30
Supr foto c. 6!
zamrizovana skatulka na prepravu penez, do toho cpou truhlu s pokladem s visacima zamkama jak na padaci most a nesou ji dva cigosi s flintama na mamuty. Tu fotku musel aranzovat Malej Televizni Kabaret! :yes:
Avatar - Emel
29. 10. 2018 13:36
Re: Vykon
To je prostě jiné zadání, jiné priority, jiná cílovka, jiná cena.

Když dám za auto milion, tak mám tomu odpovídající očekávání.