TEST Mazda 2 1.3 MZR (55 kW) – Dlouhé převody v krátké dvojce
Světové auto roku 2008 prodělalo lehký facelift, zaměřený zejména na techniku. Vyzkoušeli jsme nejslabší nabízenou motorizaci ve spojení s nejvyšší nabízenou výbavou, kterou si k ní vůbec můžete objednat.
Po modelu se zdvihovým objemem 1,5 litru a automatickou převodovkou prošla redakčním testem i nejslabší vyráběná Mazda 2 se zážehovou třináctistovkou a výkonem 55 kW. Silnější verze tohoto motoru není o mnoho výkonnější; nabídne o sedm kilowattů více a nás tak hlavně zajímalo, jak si tento motor s autem poradí. Nebude rozumné připlatit si za výkonnější mutaci?
V prvním testu omlazené Mazdy 2 jsme poměrně obsáhle popsali změny, které si tento sympatický malý vůz z převážně technického faceliftu přinesl. Proto se zaměřme jen na to, co nás zajímá dnes. Po omlazení dostaly obě výkonové verze třináctistovky řízený alternátor, je použit olej s menší viskozitou a byl prodloužen 2. až 5. převod manuální převodovky. Kombinovaná spotřeba se v obou případech snížila o 2 % na 5,1 l/100 km, emise CO2 jsou se 119 g/km nižší o 5 %.
Motor a převodovka
To na papíře samozřejmě vypadá pěkně, prodloužením rychlostí se však lehce zkomplikovala situace řidiče, protože je nutné vždy umět najít odpovídající převodový stupeň. Například rychle se naučíte to, že při popojíždění ve městě není dobrý nápad řadit hned po rozjezdu hodně těžkou dvojku – malý motor se dusí a takovéto podtáčení rozhodně čtyřválci neprospívá. Ideální je při rozjezdu vytočit jedničku na zhruba čtyři tisíce otáček, pak auto po přeřazení již neprotestuje. Těžší úsporné převody si zkrátka vynucují změnu návyků za volantem; nebývá u malých aut obvyklé, aby na dvojku dosahovaly rychlostí přes 90 km/h.
Základní motor 1,3 MZR má ve standardním provedení 55 kW a 119 Nm, když už jej ale dostanete do otáček nemusíte se bát, že by si s lehkým vozem neporadil. Mazda se jako jeden z mála výrobců snaží mezigeneračně snižovat hmotnosti svých modelů, takže i navzdory tomu, že pod kapotou nepracuje přeplňovaný agregát, nemáte pocit že by motor na auto nestačil. Musíte si zkrátka jen počkat, až ručička otáčkoměru překoná poněkud jalovou první polovinu, pak malý motor dostane jiskru a i když to rozhodně není žádný závodník, čeká na vás i docela sympatická výkonová špička. S prázdným nebo jen lehce zatíženým autem není problém udržovat reálnou dálniční stotřicítku, v takovém případě točí agregát na pátý převodový stupeň 3.500 min-1 což jsou přesně otáčky nejvyššího točivého momentu a malá Mazda 2 tak na pětku statečně bojuje i s dálničními stoupáními. Spotřeba v tomto případě však hodně rychle stoupá k osmilitrové hranici.
Příjemná cestovní rychlost leží někde kolem 120 km/h, kdy do pozadí ustupuje i poměrně výrazný hluk od podvozku. Utiší se i motor, který sice nemá nepěkný zvuk, ale při vysokých otáčkách je jeho projev možná o něco hlasitější, než by mohl být. Při klidné stovce pak na otáčkoměru odečtete hodnotu 2.600 min-1.
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,9 sekundy sice papírově předurčuje nejslabší Mazdu 2 k převážně příměstskému provozu, jak jsme ale zjistili, ani delší přesuny po dálnici jí nedělají příliš velké problémy. Když se snažíte o úspornou jízdu, není problém se s Mazdou 2 dostat mimo město pod 5 litrů Naturalu na 100 kilometrů. Ve městě se pak spotřeba zvedne o zhruba dva litry.
Do města...nebo na okresky?
mazda testy malevozy Poněkud zvláštní podnadpis předznamenává kapitolu věnující se podvozku. Ten je totiž výborně naladěný a zvládá s přehledem všechny jízdní situace. Díky příkladné čitelnosti snad ani není důvod pro postesknutí si nad chybějící kontrolou stability, dostat Mazdu 2 do nesnází tak, aby nastalá situace již nemela řešení je (alespoň v létě) opravdu velmi těžké. Podvozek dobře filtruje menší i střední nerovnosti a co je nejlepší, máte pocit že přes volant skutečně cítíte podložku před sebou. Nepamatujeme si, že bychom si u vozu vybaveném plastovým volantem už někdy něco takového pochvalovali, navíc citlivost se skloubí s dobrou prací posilovače a tak ve městě můžete vůz ovládat opravdu jen konečky prstů, zatímco mimo město řízení poslušně tuhne.
Jistá míra sportovnosti a solidního pocitu za volantem je vykoupena horším tlumením velkých nerovností, na kterých si podvozek příliš neví rady. Hodně špatným okreskám se proto raději vyhněte a nebo, ve stylu Zoom-Zoom, prokličkujte mezi výmoly. Zoom-Zoom filozofie očividně nakazila i inženýry zabývající se řazením. Páka je krásně na dosah, dobře se drží, kulisa je přesně vymezená a dráhy jsou spíše kratší, bez umělého odporu v mezipolohách.
Pokud nejsou ve vašem městě opravdu špatné silnice není proč se lehce sportovního podvozku Mazdy 2 bát – patnáctipalcová kola odvádějí opravdu dobrou práci a pomáhají odtlumit většinu spár a kanálů.
Závěr
mazda testy malevozy Pokud se máte v plánu pohybovat spíše ve městském provozu, ve kterém se díky skvělému rejdu a malým rozměrům cítí Mazda 2 jako kapr ve vodě, a zároveň nepožadujete výbavu jako jsou mlhovky, automatická klimatizace nebo kožený volant, není důvod nad slabší třináctistovkou ohrnovat nos. Mazda si na vás však přichystala poměrně lákavou nabídku, kdy za silnější verzi se 62 kW ve vyšší výbavě TE (zahrnující i výše zmíněné položky) zaplatíte jen o 18 tisíc Kč navíc.
Mazda 2 je velmi solidně postavený automobil, který se svým pohledem nesnaží usmažit protijedoucí vozy, nabídne kvalitní interiér, výborné jízdní vlastnosti a dobře fungující podvozek spojený s citlivým a přesným řízením. Agregát je i s jeho 55 kW dostatečným řešením pod kapotou a při klidné jízdě dokáže velmi dobře hospodařit s palivem. Jen si budete muset zvyknout na delší převodovku.
JAKE.AUTO.CZ: MAZDA2 (všechny testy a další články)
První cena vozu | 269.900,- Kč (1,3 MZR/55 kW CE) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 306.900,- Kč (1,3 MZR/55 kW CE Plus) |
Základní cena testovaného vozu | 306.900,- Kč (1,3 MZR/55 kW CE Plus) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 318.300,- Kč (1,3 MZR/55 kW CE Plus) |
Plusy
- Ovladatelnost a směrová stabilita
- Přehledná karoserie, výhled
- Odhlučnění motoru a podvozku mimo dálnici
- Nízká hmotnost, kompaktní rozměry
- Řazení
Minusy
- Omezený komfort při jízdě na nerovném povrchu
- Nedostupné podélné nastavení volantu
- Spotřeba ve vyšších rychlostech
- Delší stupně znesnadňují akceleraci