Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda 3 2,0 i-stop – Sportovní klasika

14. 3. 2012 • 11:59
31
106
Zobrazit náhledy (31)
Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3
Když vás baví řídit, musí vás bavit i Mazda3. Sklízí nadšené reakce novinářů, jen ti zákazníci na akční ceny nějak nereagují...

Poznat facelift zvenku je práce pro detektiva. Máme tu ale kompletně přepracovaný přední nárazník, který dostal hranatější středový otvor a kulaté mlhovky, a nový zadní nárazník. U něj je hlavní změnou zkrácení, ke kterému Mazda přikročila na základě odezvy reálných uživatelů. Smyslem je usnadnit přístup do zavazadlového prostoru.

V interiéru se ladilo podbarvení tlačítek a grafika přístrojů. Obojí v zájmu lepší čitelnosti, která má vliv na bezpečné ovládání auta.

A dál? Mazda3 je po faceliftu levnější než bývala a ve vyšších verzích má bohatší standardní výbavu. Zbytek testu proto bude takovým opakováním, i tak je ale zajímavé se podívat, jak si japonský kompakt stojí po necelých třech letech na trhu.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni

DISI i-stop: moderní technika pro staromilce

Máte za to, že pořádné auto nižší střední třídy by mělo mít atmosférický benzinový motor, nejlépe nějaký ten dvoulitr? Mazda těmto kritériím vyhoví. V době přeplňování nabízí přesně takový agregát, nejde ale o žádný doprodej staré techniky. Pracuje s přímým vstřikováním DISI, může si dovolit vysoký kompresní poměr 11,2:1 a přidává systém vypínání motoru i-stop.

Přímé vstřikování má za následek poněkud hrubý chod motoru v nejnižších otáčkách. Do 1500 min-1 lze zaslechnout i typické dieselové cvakání – ne, Mazda nejezdí na naftu, tento zvuk souvisí s prací vstřikovacího systému. DISI prosívá rychlosti reakcí na plyn, lineární nárůst výkonu a ochota letět do vysokých otáček je pak jaksi samozřejmou vlastností japonské konstrukční školy.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni
Navzdory relativně velkému objemu a výkonu je ale největší předností motoru něco jiného: kultivovaný chod. Dvoulitr neohromí dynamickými schopnostmi a o pořádný tah je potřeba si říct podřazením.

Přímé vstřikování bohužel není cestou k nízké spotřebě. Na zimních 17palcových kolech se nám nedařilo jezdit za méně než 6 litrů – navzdory tovární hodnotě 5,3 litrů pro mimoměstský cyklus. Při konstantní rychlosti 100 km/h jsme konkrétně z palubního počítače odečetli 6,1 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1), při 130 km/h pak 8,7 l/100 km a 3200 min-1.

Systém i-stop v zimních podmínkách mnoho nedokázal. Elektronika se snažila, kvůli nízkým teplotám ale často nevydržel motor vypnutý po celou dobu, kdy na semaforu svítila červená. Moderní technika navíc nedokáže vyvážit vliv velkého objemu, který z principu vede k vyšší spotřebě paliva ve městě. Ve výsledku tak budete jezdit uličkami zhruba za 9 l na 100 km.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni

Nejlepší převodovka na trhu, geniálně naladěné řízení

Hvězdným okamžikem Mazdy3 je řazení. Kombinace přesnosti, krátkých drah a lehkosti, s jako zapadají jednotlivé převody, těžko hledají konkurenci. Dlouho jsme v redakci přemýšleli, až jsme našli jediné auto, které se může s Mazdou měřit – Hondu Civic.

Opravdu, ani BMW řady 1 nemá tak dobré řazení. Kulisa v Mazdě působí přirozenějším dojmem a řadicí páka nemusí překonávat takový odpor, když prochází přes neutrál.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni
Řízení je na tom podobně. Elektrohydraulický posilovač nevyžaduje mnoho síly pro točení volantem, přitom má řízení přesný a vyrovnaný chod. Zpětná vazba od kol není zrovna dechberoucí, v době, kdy běžně bývá nulová, ale potěší i to.

I podvozek ukazuje famózní umění konstruktérů. Je tvrdší, jak se dá u sportovně orientovaného auta očekávat, přitom ale skvěle zvládá překonávat nerovnosti a v zatáčkách podrží.

Na okreskové dovádění je Mazda3 přímo stvořena. S nadšením se vrhá do zatáček a velmi ochotně mění směr. Vše směřuje k důsledně neutrálnímu chování, nechá si ale líbit i záměrné vyvolání přetáčivosti. Hlavním úmyslem podvozkářů ale jednoznačně byla schopnost auta srovnat se. Proto ani na sněhu není prakticky potřeba zásahů stabilizačního systému.

Výbava: jen jedna, ale slušná

Ceník po faceliftu poněkud prořídl, Mazda zjevně sází jen na verze, které si zákazníci doopravdy kupují. Motor 2,0 DISI i-stop si jako sedan pořídíte už jen v provedení TX Plus.

Akční cena 436.900,- Kč je nastavena rozumně; platí pro sedan i hatchback. Nechybí kompletní bezpečnostní výbava, tempomat, mlhovky, vyhřívání předních sedadel, Bluetooth, parkovací senzory nebo 17palcová kola. Dojem dostupného luxusu navozuje audio Bose, příjemným (a stále zřídka viděným) detailem je vyhřívané přední sklo.

Po faceliftu se přidává systém monitorování mrtvého úhlu RVM, který usnadní pohyb po víceproudých komunikacích. Na adaptivní bi-xenonové světlomety je ale potřeba zapomenout. Dodávají se jen pro verzi GTA a tu nelze kombinovat se čtyřdveřovou karoserií.

Interiér sází na přehlednost a sportovní design. Nesnaží se navodit dojem luxusu, na promyšlené rozmístění ovládacích prvků ale nezapomíná – ať už jde o podstatné věci jako řadicí páka, nebo o umístění panelů klimatizace a rádia.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni

Šikovným detailem jsou dva displeje (rádio+klimatizace a palubní počítač) těsně pod čelním sklem. Rozpaky ale vyvolává rozdílná grafika těchto displejů a opravdu k nepochopení je zmatené ovládání tlačítky na volantu.

Stejně tak rozhodnutí vyhradit pro tempomat hned šest různých tlačítek je dosti úsměvné. Dále chybí automatický dojezd u všech oken kromě řidičova a nastavení Bluetooth je ukryto jako poslední položka v setupu rádia. Ignorance takových drobností dokonale ilustruje převažující způsob uvažování japonských automobilek…

Závěr

Když se ale přenesete přes podobné detaily, zjistíte, že jediným vážnějším nedostatkem je prostor na zadních sedadlech. Ne že by ho bylo málo, ale od jednoho z největších kompaktů na trhu bychom mohli čekat víc.

Podvozek, řízení a převodovka jsou důvody, proč byste měli uvažovat nad Mazdou3. Jestli vás baví řídit, těžko najdete na trhu lepší auto. V daném segmentu dosahují podobné úrovně jeden až dva modely, lépe to neumí nikdo.

Ani dvoulitrový benzinový motor není špatnou volbou. Cena ani spotřeba sice nepředstavují ideál, kdo toho ale příliš nenajezdí (a nebo jednoduše preferuje nenucený projev benzinové atmosféry před turbodieselem), ten najde v ceníku Mazdy zajímavou volbu.

Smutným faktem je, že v mnoha ohledech špičkový produkt automaticky neznamená vynikající prodeje. Alespoň v českých podmínkách, protože v takové Austrálii je Mazda3 suverénně nejžádanějším autem. Jestli to něco vypovídá o českých řidičích, australských řidičích nebo japonských manažerech Mazdy, to necháme čtenářům k vlastní úvaze.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni

První cena vozu299.900,- Kč (1,6 MZR 77 kW Base)
První cena vozu s testovanou motorizací436.900,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)
Základní cena testovaného vozu436.900,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků449.300,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)

Plusy

  • v mainstreamové produkci bezkonkurenční řazení
  • přesné řízení
  • pružný motor s rychlou odezvou
  • dynamický podvozek s bezpečným chováním

Minusy

  • rozdílná grafika a barvy displejů
  • zbytečně složité ovládání tempomatu a palubního počítače
  • místy nedomyšlená palubní elektronika
  • omezený výběr variant pro sedan

Témata
Mazda 3 2,0 i-stop
Cena základní sestavy 436 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, 6x airbag, aktivní opěrky vpředu, imobilizér, 17“ litá kola s pneumatikami 205/50, zadní LED svítilny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, rádio BOSE s CD a MP3 přehrávačem a 10 reproduktory a ovládáním na volantu, automatická dvouzonová klimatizace, kůží obšitý věnec volantu a hlavice řadicí páky, tempomat, zadní parkovací senzory, tónovaná skla, vyhřívané čelní sklo, automaticky cloněné zpětné zrcátko, vyhřívaná přední sedadla, halogenové světlomety, monitorování tlaku v pneu, světelný senzor, systém sledování jízdních pruhů RVM, mlhovky, aktivní opěrky hlav Kč
Cena testované sestavy 449 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+12.400,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 111 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.3 / 6.7
Emise CO2: 157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1328 / 492
Rozměr pneu: 205/50 R17
Mazda 3 2,0 i-stop
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 720 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 935
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 4. 2012 08:06
Re: TŘETÍ VZADU
Taky moc nechápu ty narážky na vzhled, to auto vypadá naprosto báječně, vzhledově pro mě konkuruje jen Giulitetta a Civic. Ale jak se neustále opakuje, vzhled je věc subjektivní, nicméně to je trochu jak tvrdit, že R8 je hezčí než 458. Ano, někomu se možná fakt líbí víc, ale přeci jen cítíme tu odlišnost, že Ferrari je jiné kafe...
30. 4. 2012 07:56
Re: Pár much na kráse...
Dovolím si tvrdit, že problém je úplně někde jinde a vůbec to nesouvisí se schopnostmi auta. Lidi kupují zavedené věci a nikdo mě nepřesvědčí, že škodovky si lidi kupují kvůli jejich vlastnostem a že by pro ně neexistovala lepší auta, to při těch prodejích jednoduše není možné. Cizinci vždycky musí postavit mnohem lepší auto než zavedení evropané, které jsou lidi zvyklí kupovat, aby došlo k nějakým slušným prodejům, být jen lepší nestačí.
20. 3. 2012 21:36
Hodnotenie
No mam mazdu 3 2.0 istop od minuleho leta (tj 3/4 roka) a je fakt radost na nej kazdit, to aj dokazuje tachometer, kde mam 30000km..
vodic ma malo miesta (ale da sa jazdit aj hodiny bez prestavky), co je vyborne lebo je fixovany. (spolujazdec ma znacne viac! on ma v porovnani s vodicom luxusnu sedacku)
prevodovka? vyborna.. (nie je taka, ze radim a necitim co radim, proste "tvrda" ci ako sa tomu hovori? je citit ze tam zaradim prevo-d)

akceleracia z 0-100 je 9s (tazko sa presne meria, ale je rozhodne pod 10s) - ale to je NEPODSTANY udaj, pokial nie je drag-zavodnik.

dajte mi jeden dovod, preco by to mal byt podstatny udaj

skor ma trapi 60-90 alebo 80-120 - ked predbieham a tam taha 2jka vyborne a aj trojka.. ale nemam cisla k tomu

hluk je az nad 140-150, niekedy aj 160je OK, a to hlavne vdaka BOSE a 10 reprakom, vyborne a velmi velmi navykove.. 6cd menic atd..

voland sa GENIALNE drzi na polohe "3:45" resp presne vodorovne v strede, ziadne za 10 dve ci podobne .. (ale to zalezi od preferencii vodica), ma tam na 3-9 proste velmi dobry "grip"

spotreba? nic moc, 6,8 co mam na technickom preukaze je BOLEST a UTRPENIE.. ale da sa za 7.5 ,, sviznejsie za 8 az 8,5 nad 9 je to prakticky nemozne dat (mesto 20, mimo mesto 80%), pretoze pridete o vodicak.. (mne vydrzal 8 mesaicov, vdaka dialniciam)

a zvuk z motoru? vodic to tak dobre nepocuje, ale ludia sa obzeraju dost casto ;) hlavne akceleracia na dvojke z kurhacu atd . ale do 3000RPM je to velmi kultivovane a tiche..

velka skoda, ze nemame v ponuke 2.5liter, ako maju v USA, to by bol extremne dobry motor pre trojku.. (ten co je v mazde6)

spojka je az prilis "mestska" tj. nie je prilis sportova, cize neni problem ze by auto nadskakovalo v kolonach, alebo nieco, velmi pohodlna spojka

nepaci sa mi to nedotahovanie okien (ale urcite sa da dorobit, niekto tu pisal navod, dik, vyskusam)

proste sa mi velmi paci, dizajn excelentny :-) (ale tak je to 100 ludi 100chuti)

seriozne ale uvazujem o MPSke.. ale to je zas uplne ina bestia..
19. 3. 2012 11:27
Re: Ona často čísla nereflektují realitu... chce to akcelero
chlapci a dievcata, problem je v tom, ze z nepochopitelnych dovodov mazda pise spatne udaje o zrychleni, spytajte sa majitelov alebo pozrite videa na nete 3ka 2,0 robi 0-100 za 9s ;-) takze napr na nejake 1,4 tsi 90kw v octavii bohate staci /0-100 9,6s/

[odkaz]

ta gradacia vykonu pri 6500ot je skvela
17. 3. 2012 07:39
Vynikající auto
Jsem vlastníkem Mazdy 3 2,2 D 110 kW a musím říci, že to auto je skutečně vynikající. Není samozřejmě pro každého. Ač má venkovní rozměry stejné jako Octavia, tak vnitřní prostor je méně vzdušný a praktičnost samozřejmě komplikuje fakt, že se jedná o sedan s poměrně malým otvorem zavazadelníku, čili auto pro chalupáře to skutečně není. Na druhou stranu auto se skvěle řídí a výborně sedí na silnici, motor 2,2 D má výborný plynulý zátah, je tichý a kultivovaný, rychlý a spotřeba je taky velmi dobrá (nejezdím rozhodně pomalu a na palubním počítači je dlouhoudobá spotřeba 5,5 l). Řízení je prostě jedna velká radost. Ve výbavě TX Plus dostanete naprosto vše, co v autě potřebujete. Když jsem se pro auto rozhodoval, tak jsem vybíral mezi Octávií (kterou jsem znal velmi dobře) a Mazdou. Poté co jsem se porvé projel v Mazdě, tak volba byla jasná a rozdně nelituju. Jak již ale píši výše, auto pro chalupáře to ale není.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku