Mazda 5 1,6 MZ-CD (85 kW): Nižší hmotnost, nižší spotřeba
Řadový čtyřválec 1,6 MZ-CD se vstřikováním common-rail nahrazuje starší jednotku 2,0 MZR-CD, která byla v původní Mazdě 5 k dispozici s výkony 81 a 105 kW.
Tento turbodiesel o objemu 1,6 litru není zcela novou konstrukcí, jeho premiéra se odehrála koncem loňského roku v Mazdě 3, kde nahradil starší jednotku 1,6 MZR-CD o výkonu 80 kW. Ta byla převzata z první generace řady 3.
Motor o objemu 1,6 l dostal nové turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a vstřikovací systém. Díky kompresnímu poměru 16,1:1 a upravenému systému recirkulace výfukových plynů splňuje emisní normu Euro 5.
Agregát s vrtáním a zdvihem 75 x 88,3 mm disponuje objemem objemem 1560 cm3. Z něj nabízí největší výkon 85 kW (115 k) při 3600 min-1 a 270 Nm točivého momentu v rozmezí 1750-2500 min-1.
Blok je vyroben z hliníkové slitiny, má rozvod SOHC, tedy jediný řemenem poháněný vačkový hřídel v hlavě válců a dvouventilovou techniku. Výchozí motor 1,6 MZR-CD o výkonu 80 kW měl sice dvojici vaček a čtyři ventily na každý válec, přechod ke zdánlivě jednodušší konstrukci ale pomohl snížit vnitřní tření a tím i hluk a vibrace. Motor je také o 4 kg lehčí, spolu s novou šestistupňovou převodovkou zhubl celkem o 7 kg.
Turbodmychadlo VGT je účinnější díky změnám jak v turbíně, tak i v kompresoru. Piezoelektrické vstřikovače pracují při maximálním tlaku 1600 barů.
Filtr pevných částic (DPF) je nyní bezúdržbový, pracuje bez aditiva.
Mazda 5 1,6 MZ-CD podle údajů výrobce disponuje o 14,8 % nižší spotřebou paliva než 2,0 MZR-CD. Podle technických specifikací nová motorizace v kombinovaném cyklu spotřebuje 5,2 litru nafty na 100 km, zatímco u dvoulitrového turbodieselu v obou verzích bylo uváděno 6,1 litru na 100 km.
Spolu se spotřebou paliva se samozřejmě snížily i emise CO2. Ty jsou nižší o 13,2 % a mají u motoru 1,6 MZ-CD hodnotu 138 g/km, zatímco u 2,0 MZR-CD bylo uváděno u obou výkonových verzí 159 g/km.
Tiskové materiály automobilky kromě snížení spotřeby paliva vyzdvihují i nižší hmotnost Mazdy 5 s motorem 1,6 MZ-CD a novou manuální šestistupňovou převodovkou. Ta může být ve srovnání s předchozím provedením vybaveným motorem 2,0 MZR-CD nižší údajně až o 120 kg. Pohled na technické specifikace obou verzí ale nabízí mnohem realističtější rozdíl 45 kg v případě pohotovostní hmotnosti vozu bez řidiče.
Mazda 5 - srovnání výkonů a technických dat vznětových motorů | |||
Model | Mazda 5 II. Generace | Mazda 5 I. Generace | Mazda 5 I. Generace |
Motor | 1,6 MZ-CD | 2,0 MZR-CD | 2,0 MZR-CD |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1998 | 1998 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/3600 | 81/3500 | 105/3500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 270/1750-2500 | 310/2000 | 360/2000 |
Maximální rychlost [km/h] | 180 | 177 | 196 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,7 | 13,9 | 11 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 6,1 | 6,1 |
Poh. hmotnost [kg] | 1415 | 1460 | 1460 |