Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda má šest nových patentů pro Wankel. Ukazují novou koncepci rotorů i emisní systém

Lukáš Volšický
Diskuze (5)

Mazda pracuje na dalších inovacích kultovního Wankelova motoru a během jediného dne si zaregistrovali šest nových patentů. Ty nám ukazují trojici nových designů rotorů i emisní systém pro recirkulaci výfukových plynů.

Mazda pokračuje v inovacích netradičního spalovacího rotačního motoru podle původní konstrukce Felixe Wankela. Japonská automobilka obnovila výrobu legendárního Wankelu se zahájením produkce nového prodlužovače dojezdu pro elektrickou Mazdu MX-30 R-EV a i nadále podává registrace nových patentů u Japonského patentového úřadu. Během jediného dne jich přihlásila hned šest.

Japonci dodnes pokračují ve vývoji kdysi populárního wankelu a už léta se setkáváme se spekulacemi o potenciálním budoucím vzniku duchovního nástupce kultovních sportovních modelů RX. Nejnovější patenty přitom mohou dávat náhled do skutečného vývoje, protože podle zatím známých informací řeší jeden z největších problémů motoru, který byl jednou z hlavních příčin ukončení produkce zatím poslední wankelové Mazdy RX-8.

Trojice z celkem šesti patentů nám odhaluje konstrukce nových rotačních pístů, každý s jedinečným zapuštěným výřezem. Specifické výřezy upravují tvar spalovacích komor v motoru a ovlivňují nejen jemnost zapalování, ale také průběh spalování směsi benzinu se vzduchem. Inženýři u patentů uvádějí, že nové konstrukce mají zvýšit účinnost Wankelova motoru a významně přispět k nižší spotřebě paliva.

Zbytek patentů se zaměřuje na efektivnější využití recirkulace výfukových plynů pro další zvýšení účinnosti motoru a snížení emisí. Mazda na jednoduchých nákresech ukazuje nový systém recirkulace spalin na rotačním motoru a popisuje konstrukci sacího potrubí a způsob připojení k motoru.

Video se připravuje ...

Mazda sice zatím nepotvrdila vývoj dalšího sportovního modelu s Wankelovým motorem, ale v posledních letech zaregistrovala celou řadu patentů odhalující koncepci i techniku tajemného sporťáku Mazda RX-9. Ten má zakládat na designu konceptu Mazda RX-Vision a údajně vzniká s hybridním wankelovým pohonem. Připomínáme však, že ani nejnovější patenty nemusí nic znamenat. Pravdu se dozvíme až v okamžiku, kdy se Mazda konečně vyjádří. Pokud vůbec.

Lukáš Volšický
Diskuze (5)

Doporučujeme

26. 7. 2023 13:36
Nové patenty Mazdy
Nové patenty Mazdy s motorem Wankel jsou slibné, ale je příliš brzy na to, aby se dalo říci, zda povedou k výrobě sériového motoru.
Avatar - 3_diamanty
19. 7. 2023 17:16
Wankel
Je mozno fajn do kosacky... ale do normalneho auta sa nikdy nehodi ... a ze to mazde nedochadza ani po xy rokoch je fakt sila... ale asi maju dost prachov na vyhadzovanie... ocakavam teda aj dalsich 10 rokov clanky o stale dalsom a dalsom novom prevratnom wankeli aby nakoniec stejne presli komplet na elektro a prewanklovali takto dalsie desiatky melonov.. proste mazda no... pardon... dnes uz skoro japonske premiove bawo... stale skorokvitnuce ale uz premiove ...
19. 7. 2023 08:20
Re: Když jsem jako dítě hltal lačně informace...
Souhlas. Wankel má přes své výhody několik zásadních nedostatků.
Zcela prioritní problém je relativně velký povrch spalovacího prostoru vzhledem k objemu, který logicky přináší vysoké tepelné ztráty a tím i mizernou účinnost. To je dané základní geometrií a moc s tím udělat nejde.
K tomu se pak přidávají vleklé problémy s utěsněním, nemožnost jednoduché změny časování sání a výfuku atd...
Avatar - KANKUNEN
19. 7. 2023 06:16
Mazda potřebuje hlavně normální hybrid
Takový jako má Honda. Jo a viděl jsem CX30 se zalakovanými plasty. Vypadá to mnohem líp.
18. 7. 2023 18:35
Když jsem jako dítě hltal lačně informace...
...o tomto úplně novém a převratném vynálezu, tak by mě tenkrát ani ve snu nenapadlo, že se ho nepodaří doladit ani za 70 let tak, aby smáznul motory s vratnými písty.

To mi došlo až později i díky vzdělání, zhruba v roce, kdy vyjelo první NSU Ro 80 a kdy jsem si už dokázal vyhodnotit klady versus zápory a reálnost a nereálnost odstranění nebo alespoň částečnou eliminaci záporů. I přes drobná zlepšení světlo na konci tunelu stále nevidím. A jak tak koukám na tento článek, tak se nic zásadního opět nezmění.

(A pro autora - pod výrazem "... nová koncepce rotorů..." si představuji něco úplně jiného, než vyobrazené "kosmetické" změny spalovacího prostoru.)