Mazda MX-5 2016: Šelmička z Nipponu oficiálně představena
Dosud existovalo jen málo důvodů, proč nemít rád Mazdu MX-5. Z pohledu jízdních vlastností, hravosti a ovladatelnosti se dalo těmto japonským sporťákům jen těžko něco vytýkat, motor byl vždycky tak akorát, takže jediné, co připadalo v úvahu coby cíl uštěpačných poznámek, byl design, jenž nebyl úplně tak dravý, jak by asi u sportovního roadsteru měl být.
Kritiků MX-5 je mi teď trochu líto, protože pokud Mazda zachová vlastnosti "Miaty", s příchodem nové generace se už asi budou mouchy hledat fakt špatně. Dnes v brzkých ranních hodinách (našeho času) Japonci současně v Japonsku, USA i Evropě představili čtvrtou generaci MX-5 a možná vás nepřekvapí, že jde o stejné auto, jehož rendery jsme vám ukázali včera.
To znamená jedno - Mazda MX-5 se změnila v opravdu dravě vyhlížející sporťák, jenž toho s předešlými generacemi skutečně nemá mnoho společného. Nemít logo s okřídleným M, asi byste s ohledem na výrazné blatníky tipovali, že půjde o fešandu z Milána a příď s velkou tlamou a šípovitými světlomety s "kapkou Astonu" si určitě bude schopná na silnici zjednat respekt. Na předešlé generace odkazuje snad pouze ztvárnění zadních svítilen, jejichž optika vám bude povědomá, i když světlo samotné má úplně jiný tvar.
Interiér MX-5 se zatím ukrývá v polostínu, nicméně lze vidět (povědomý) malinký tříramenný volant, kulaté stříbrné ovladače na středovém panelu, výdechy ventilace i hlavice řadicí páky, úplnou novinkou je pak velkoplošný displej a příslušný ovladač na středovém tunelu. Sedadla svým profilováním slibují slušné boční vedení.
Možná vás překvapí, že se Mazda vrátila, co se kol týče, ke "čtyřdíře" (což ovšem může být specifikum pro japonský trh) a sympatické také je, že se nehnala za absurdními rozměry kol, standardním obutím budou 16" ráfky s pneumatikami 195/50. Do značné míry to souvisí s tím, že Mazda emikspětku mezigeneračně odlehčila o 100 kg, což by u verze s (pravděpodobným) dvoulitrem znamenalo, že se bude pohotovostní hmotnost bez řidiče pohybovat kolem 900 kg.
Ačkoli MX-5 vypadá robustně, nenechte se mýlit, je o poznání kratší a o chloupek širší a nižší, než ta současná. S délkou se vešla do čtyř metrů (3915 mm), šířka a výška činí 1730 a 1235 mm (dosud 4020 x 1720 x 1245 mm) a příslibem ještě lepší ovladatelnosti je kraťoučký rozvor 2315 mm (dnes 2330 mm).
Puristé asi budou úpět, protože Mazda také vyměnila elektrohydraulický posilovač za elektrický, tak musíme doufat, že ví, co dělá a nepůjde o (zbytečnou) daň pár kapkám benzinu na 100 km. To je ovšem vše, co Mazda o technice prozradila, tedy s výjimkou toho, že přední kola mají opět dvojité lichoběžníkové závěsy a vzadu je multilink. Kubatura oznámeného motoru Skyactiv-G, jenž bude zkombinován se šestistupňovým manuálem, zatím nebyla oznámena, tím méně pak výkon, ale jak už bylo řečeno posledně, spekuluje se o 105k patnáctistovce a 165k dvoulitru.
Mazda zatím kromě technických detailů tají i časový harmonogram uvedení na trh, ale dá se očekávat jaro, nejpozději pak léto 2015, což nás asi trápit nemusí, kabrioletová sezona nám beztak za chvíli skončí...