Mazda MX-5 by coby elektromobil mohla být pořád stejná. Naštěstí
Promyšlené uložení baterie a elektromotoru by mohlo znamenat, že elektrická MX-5 budoucnosti bude jezdit stejně skvěle, jako ta současná, spalovací.
Příští generace Mazdy MX-5 se má držet svého kopyta, tedy nabídnout malé rozměry, nízkou hmotnost a spalovací motor pohánějící zadní kola. Nějaká další by však mohla být elektrická, ba dokonce bude muset být elektrická, pokud ji Mazda nebude chtít přestat prodávat. Od té spalovací se ovšem nemusí moc lišit, ukazuje žádost o patent, podaná k evropskému patentovému úřadu loni na podzim a nedávno zveřejněná.
Nápad Mazdy se od drtivé většiny elektromobilů liší v tom, že nevyužívá „skateboardovou“ platformu s velkou baterií mezi nápravami, nýbrž navrhuje její umístění v podstatě do středového tunelu. „Protože je baterie instalovaná v oblasti středového tunelu, těžiště vozidla může být blízko jeho středu, což sníží moment setrvačnosti při zatáčení,“ uvádí automobilka v žádosti.
Totiž, dosáhnout u elektromobilu ideálního rozložení hmotnosti 50:50 je relativně snadné, ale není to všechno. Právě kvůli momentu setrvačnosti může být jízda trochu těžkopádná, protože těžiště je sice nízko díky baterii v podlaze, ale hmotnost je rozložena na poměrně velké ploše.
Mazda však nekončí zde. Elektromotor umisťuje také do středového tunelu a k zadnímu diferenciálu ho napojuje krátkou kardanovou hřídelí. Opět pro zmenšení momentu setrvačnosti, protože elektromotor spolu se svou elektronikou je těžkým komponentem.
U sporťáku navíc není třeba mnohasetkilometrový dojezd, takže stačí malá kapacita baterie, což znamená nižší hmotnost – věc, kterou na MX-5 fanoušci zbožňují. Navíc nižší hmotnost znamená nižší spotřebu, kromě toho se neustále rozšiřuje nabíjecí infrastruktura a zrychluje nabíjení. Takže tím spíš menší baterie stačí.
Samozřejmě, pokud Mazda někdy elektrickou MX-5 postaví, není vůbec jisté, že bude mít tuto formu. Automobilky si běžně patenty pojišťují nápady mnohem dřív, než začnou přemýšlet, zda je někdy nasadí do sériové výroby. Takhle na papíře ale zrovna tento nápad vůbec nevypadá špatně.

zdroj: Evropský patentový úřad skrz AutoGuide | zdroj foto: Evropský patentový úřad | zdroj videa: Auto.cz