Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda RX-8 - Rotace

Ondřej Šuch
Celá Mazda RX-8 je jedním velkým popřením mnoha skeptických hlasů. Koncepce čtyřdveřového kupé zní na papíře jako nesmysl, v podání RX-8 s proti sobě otevíranými dveřmi je však sportovní švih karoserie i využitelnost zadních sedadel v překvapivé...

Kdo by ještě před pár lety vsadil na to, že se do sériové výroby dostane čtyřdveřové kupé s futuristickým designem a motorem s rotačními písty? A kdo by odhadoval, že to celé vypustí do světa pod názvem RX-8 právě Mazda? A kdo by této kombinaci hádal dopředu úspěch? Všechno se to splnilo a marketéři u konkurence mohou tlouct hlavou do zdi.

Celá Mazda RX-8 je jedním velkým popřením mnoha skeptických hlasů. Už jen koncepce čtyřdveřového kupé zní na papíře jako nesmysl, mazda testy sportovni kupe mazda testy sportovni kupe v podání Mazdy bez B-Sloupků a s proti sobě otevíranými dveřmi je však sportovní švih karoserie i využitelnost zadních sedadel v překvapivé rovnováze. Vozu ovšem jednoznačně dominuje příď, kterou opticky rozšiřují vystouplé blatníky a při pohledu zepředu i úzké světlomety.

Nejméně očekávatelný je boční profil, který díky dlouhému rozvoru připomíná spíše klasické sedany. Záď ale naopak nenechá nikoho na pochybách o skutečném účelu vozu například světla svými nezvyklými tvary připomínají spíše studii a je jen dobře, že se prosadila i do sériové výroby. Trojúhelníková mlhovka uprostřed pod nárazníkem zase odkazuje ke tvarům rotačního pístu…

Zážitky, slibované exteriérem, pak pokračují i v kabině. Na přední a díky druhému páru dveří i na zadní sedadla je pohodlný přístup, všechna místa ale trpí malou výškou vozu. Zatímco na zadních sedadlech lze lehké výškové omezení pochopit, vepředu mě s výškou 193 cm zachraňovalo jen otevřené střešní okno(!). Přední sedadla, navíc v kombinaci s příjemným koženým čalouněním, poskytují tělu dobře vyváženou kombinaci pohodlí a tuhosti, trochu silnější vedení v zatáčkách by jim ale určitě neškodilo. Vzhledem k nadprůměrné míře i praktického využití tohoto jinak sportovního vozu jsou ale sedadla optimálním kompromisem.

Celému interiéru dominuje mohutný středový tunel, který mimo jiné přispívá i k větší tuhosti karoserie a přitom nijak nezasahuje do pohodlí posádky. mazda testy sportovni kupe mazda testy sportovni kupe Palubní deska včetně přístrojového panelu je kvalitně zpracována, kromě středového panelu s výrazným kruhovým motivem se ale nijak designově neodlišuje od stylu, který známe například z řady Mazda6 nebo 3. Řadicí páka už je ovšem jiná káva – krátká trojúhelníková rukojeť opět odkazuje na specifičnost motoru a její krátké a celkem přesné dráhy řazení dojem jen potvrzují. Volant je oproti tomu seřiditelný pouze výškově a nekonfekčně tvarovaný řidič musí optimální polohu při řízení hledat o něco déle.

Než otočíme klíčkem, který je překvapivě prost odkazů na trojúhelník, neuškodí trochu motorové teorie. Pod kapotou sedí velmi nízko uložený motor typu Wankel, tedy bez klasických válců a pístů a bez klikové hřídele. Díky tomu je agregát o objemu 2x654 ccm nejen prostorově nenáročný, ale díky absenci podélných pohybů i velmi málo vibrující. Výhody jsou nasnadě – nízké těžiště a hmotnost ocení konstruktéři při rozkládání hmotnosti na nápravy a jízdní vlastnosti, nízké vibrace a téměř turbínové chování včetně možnosti vytáčení až do 9200 otáček(!) pak především sportovně založení řidiči. A pro spořivé poslední zpráva – vzhledem k objemu motoru (1308 ccm) se milionové kupé vejde do stejné sazby povinného ručení jako například Felicia 1,3….

Maximálního výkonu 170 kW dosahuje tento specifický motor při 8200 otáčkách, přičemž do cca 4500 otáček se chová jako beránek. Při další akceleraci začne již slušný zátah doprovázet typický vysoký tón (viz video) a pedál plynu lze držet na podlaze až k neuvěřitelným 9200 otáčkám! Chcete-li srovnání, pak do 5000 ot./min se jízda s vozem podobá běžnému dvoulitru, na horní hranici otáček je zážitek téměř srovnatelný s tříapůllitrovým Nissanem 350. Šestistupňová převodovka má pomalou dolní a rychlou horní polovinu stupňů, což v kombinaci s charakteristikou motoru umožňuje velmi citelné zrychlování z klidu a poměrně úspornou jízdu ve vysokých rychlostech. Vůz subjektivně „přidává“ na rychlosti, takže když už se po vás okolí otáčí zcela nepokrytě, motor zpívá ve vysokých otáčkách, auto zrychluje a vy máte téměř závodní pocit, ukáže vám pohled na digitální rychloměr hodnotu 80 km/h. mazda testy sportovni kupe mazda testy sportovni kupe Už poměr mezi velikostí otáčkoměru a malých číslic rychlosti ale dostatečně vypovídá o tom, co je pro tohle auto důležitější – a radosti z jízdy nabízí Mazda vrchovatě bez ohledu na absolutní rychlost.

Jízdě je třeba se chvíli učit, už kvůli specifickému vnímání šířky přední části vozu. Řízení je velmi přesné a i díky pohonu zadních kol disponuje RX-8 výborným rejdem. Všechna kola jsou uložena ve víceprvkových závěsech, což v kombinaci se systémem pohonu dává předpoklad k solidním vlastnostem i při extrémních manévrech. Teorie uvedená do praxe se pak záhy potvrzuje – vůz je mimořádně agilní a na pokyny volantu či plynového pedálu reaguje bez zaváhání. Nízko uložený a relativně lehký motor pak pomáhá kupátku držet stopu i při skutečně rychle projížděných zatáčkách. Při vypnutém protiprokluzu je možné se potěšit i jízdou v přetáčivém smyku (viz video). Udržet kontrolu nad vozem ale nebude dělat problém ani méně zkušeným řidičům – Mazda RX-8 je sveze dostatečně dravě a pokud nebudou pokoušet fyzikální zákony, pak i s přiměřenou jistotou. Karosérie je dostatečně tuhá a ani po tisícovce absolvovaných kilometrů všemi druhy cest a jízdních režimů jsme nezaslechli jediný pazvuk. Skvělé a účinné jsou brzdy, jejich výkon jsme ocenili jak v běžném provozu, tak při extrémním simulovaném zatížení z vysokých rychlostí (viz video).

mazda testy sportovni kupe mazda testy sportovni kupe

Trochu stranou jsme nechávali spotřebu – mazdě stačí běžný Natural 95 a žíznivost motoru závisí na tom, na které straně značky „začátek obce“ se nacházíte. Zatímco ve městě si vůz řekne i o 16 litrů na 100 km, při poměrně svižné jízdě po dálnici na šestý rychlostní stupeň překvapí osmi- až devílilitrovým průměrem.

Mezi výhody můžeme počítat také slušný zavazadlový prostor o objemu 290 l, který je sice kvůli krátkému víku poněkud hůře přístupný, prakticky však pojme stejně zavazadel než kdejaká hvězda nižší střední třídy. Přidáme-li k tomu všemu celkem rozumnou základní cenu v kombinaci s širokou výbavou, je s ohledem na třídu koupě tohoto výjimečného auta i docela přijatelnou investicí. Mazda RX-8 je vůz, kterému se kromě mnoha inovativních technických řešení podařilo skloubit sportovní potenciál s praktickou využitelností v běžném provozu. Pro ty, kteří považují například zmíněný Nissan 350Z za příliš brutální (test zde), je čtyřsedadlová Mazda ideální volbou. A červená bezpříplatková metalíza tomuhle autu sluší jako máloco.

Ondřej Šuch
Mazda RX-8 - Rotace
Cena základní sestavy 1 099 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, DSC, xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhové světlomety, přední, boční a okenní airbagy, bezpečnostní pásy s předpínači, úchyty ISOFIX, metalický lak, termoreflexní tónovaná skla, integrovaná anténa v zadním okně, zadní spoiler, 18“ disky kol z lehkých slitin 225/45, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, výškově stavitelný volant, látkové čalounění sedadel, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, audiosystém Mazda + zvuk BOSE 9 repro a zesilovač + 6CD changer, ovládání audio na volantu Kč
Cena testované sestavy 1 199 900 Kč
Výbava testované sestavy el. ovládané střešní okno (+40.000,-), kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, el.nastavitelné sedadlo řidiče (+60.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Zdvihový objem (ccm): 1308
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 8200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 211 / 5500 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.8 / 8.9 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / 0
Objem nádrže (l): 61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 465
Rozměr pneu: 225/45 R18
Mazda RX-8 - Rotace
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4430
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1340
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano