Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda2 e-4WD: pohon všech kol efektivně

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Zajímavou novinkou zatím pouze pro japonský trh je Mazda2 s pohonem všech kol. Zadní nápravu pohání elektromotor !

Zajímavou novinkou zatím pouze pro japonský trh je Mazda2 s pohonem všech kol. Zadní nápravu pohání elektromotor !

Na japonském trhu je Mazda2 prodávána pod jménem Demio.Od konce listopadu je k dostání také ve verzi s pohonem všech kol. Složité a těžké hnací ústrojí klasického pohonu 4x4 bylo u malé Mazdy nahrazeno vtipným řešením. Motor (1.3 l nebo 1.5 l), převodovka a přední náprava původní Mazdy2 zůstaly na svých místech. Vzadu ale přibyl elektromotor a inteligentní elektronika pohonu zadní nápravy. Ten je aktivován v případě prokluzu některého z kol, což je situace častá při rozjezdu na vozovce se zhoršenými adhezními podmínkami.

Zkrátka, když „nezvládá“ přední náprava, zadní pohon přispěchá na pomoc. Pomocný pohon zadní nápravy je také využit při běžném rozjezdu. A to velmi rychle, prakticky se šlápnutím pedálu akcelerátoru. Na nárůst točivého momentu ve středních otáčkách spalovacího motoru v japonské Mazdě2 e-4WD čekat nemusíte. Elektromotor má z principu příznivou momentovou charakteristiku (vysoký moment při velmi nízkých otáčkách), která umožňuje tomuto hybridu svižné zrychlení při každém rozjezdu s pohonem všech kol. Systém lze kdykoliv zapnout nebo vyřadit z činnosti tlačítkem na přístrojové desce.

Další pozitivní vlastnost unikátního 4x4 je prostorová nenáročnost. Mezi motorem umístěným vpředu a zadní nápravou poháněnou elektromotorem, není třeba dalších hřídelů nebo spojek, nic takového s sebou nevozíte. Kompaktní hnací ústrojí tedy neomezilo prostor pro cestující, ani zavazadlový prostor,či variabilitu interiéru Mazdy2.

Ondřej Láník
Diskuze (8)