TEST Mazda3 1.6 MZR Touring - Tichý společník
Doba Mazdy3 jakoby už uplynula. Na silnicích příliš mnoho nových vozů vidět není, ale nové zastoupení značky se teprve nedávno etablovalo na českém trhu, takže o trojce zřejmě ještě uslyšíme. Design, který okouzloval zákazníky první roky se již trochu okoukal, ale naše starší testy již dříve prokázaly, že v případě Mazdy je vzhled jen slupkou, pod kterou je zdravé jádro dobrého automobilu.
Facelift po třech letech
…nijak zásadně nezměnil úspěšný koncept, který byl jedním z prvních z generace Zoom-zoom. Vzhledem k architektuře je i po třech letech obdivuhodná délka pětidveřové karoserie 4415 mm, která spolu s rozvorem 2640 mm a rozchody kol 1530/1515 mm zajišťuje tomuto vozu ještě dlouhou morální svěžest. Od letošního léta dodávané vozy mají v případě hatchbacků nový přední i zadní nárazník, pozměněnou grafiku sdružených koncových svítilen a vybírat lze z celkem 12 odstínů vnějších barev karoserie z nichž 7 je zcela nových. Vylepšená aerodynamika (cx nyní 0,30, dříve 0,31) se díky detailním retuším karosářských dílů a zakrytování podlahy (hatchback) odrazila na snížení spotřeby paliva všech motorizací o 0,3-0,4 l benzinu, resp. nafty na 100 km jízdy. Čtyřdveřový sedan dostal nové víko zavazadlového prostoru, koncová světla s diodami, oba modely mohou být dodány se sportovní sadou vnějších dílů karoserie Sports Appearence Package.
mazda testy nizsistredni Celkově vyvážené proporce v kombinaci s rafinovanými detaily dělají z trojky atraktivní automobil, v jehož tvarech bude majitel nacházet i po čase novou inspiraci. A propos inspirace. Zdá se nám to nebo se designéři nového dítka Kia Motors nechali inspirovat právě u Mazdy?
Zoomujeme…
… a to znamená, že řeč bude o pocitech dravosti, rychlosti, hbitosti, ale také kultivovanosti, které vás osloví při první projížďce. Jízda patří hned po designu k hlavním prodejním argumentům, které Mazda úspěšně používá. V našem případě se pod kapotou nacházel nejprodávanější motor, zážehový čtyřválec 1.6 MZR (77 kW) s proměnným časováním ventilů. I když údaj o maximu točivého momentu vyčtený z technických dat nevypadá výjimečně (145 Nm při 4000 ot./min), realita je překvapivá. Technika je v tomto případě efektní i efektivní. Motor ochotně spolupracuje s přesně řazenou pětistupňovou převodovkou už od nízkých otáček, až se nechce věřit, že má práci s poměrně standardní provozní hmotností 1265 kg. Pofaceliftové modely jsou při jízdě uvnitř tišší o 1,5 dB, což je opravdu také slyšet. Při běžné jízdě je zvuk motoru kdesi na vzdáleném pozadí, svižnější jízda s využíváním atraktivního rozsahu otáček mezi maximem točivého momentu a maximem výkonu je provázena příjemným dravějším soundem.
mazda testy nizsistredni Jízda se nese ve znamení kultivovanosti. Podvozek sdílený s Fordem Focus je optimálním kompromisem mezi komfortem a ovladatelností. Že to je to jen otřepaná fráze? Ne ne, v případě Mazdy tomu tak vskutku je. Běžné provozní nároky plní trojka se stejnou samozřejmostí a noblesou jako náhlou erupci emocí, která řidiče za volantem nečekaně přepadne.
Precizní je nejen chod řadicí páky, ale také spojky, dávkování brzdného účinku i řízení s optimálně nastavenými parametry. Mazda3 se zkrátka příjemně ovládá. Je to její vlastnost, kterou výrobce jen těžko papírově prodá, protože ti, kdož po prvním pohledu do ceníku tento model zavrhnou, testovací jízdu nikdy neabsolvují. Bohužel.
Uvnitř trojky
mazda testy nizsistredni ..nás čeká známý interiér z doby, kdy byly populární tubusové přístrojové štíty. Oranžové podsvětlení neruší, ale prosvětlení středového panelu, které reaguje na pohyb centrálního otočného ovladače, působí poněkud pouťově. Ke středové části přístrojové desky směřuje výtka z oblasti ergonomie. Zorientovat se mezi pěti otočnými ovladači není ani po týdnu používání vůbec snadný úkol. Esteticky žádoucí symetrie zde dostala zkrátka přednost.
V interiéru trojky Mazda ukazuje, že to jde i bez měkčených plastů. Pocit vědomí luxusu možná někomu bude v Mazdě chybět, ale funkčně ani esteticky nelze mít k decentnímu tmavému interiéru z tvrdých plastů a odolných potahových látek zásadní připomínky. Kvalita zpracování interiérových i exteriérových dílů je vysoká, hmatové vjemy řidič sbírá přes příjemnou kůží čalouněný věnec volantu (standard od verze Touring výše) a tlačítka, ovladače či páčky s optimálním chodem, resp. zdvihem. Jsou to detaily, kterých si na první pohled vůbec nevšimnete, ale druhý pohled nebo přímé srovnání s levnější konkurencí odhalí rozdíly.
Užitné vlastnosti
…možná zákazníci Mazdy3 v první fázi zájmu vůbec nezkoumají, ale ani zde se japonská automobilka nemusí za nic stydět. Prostorové možnosti interiéru jsou dodnes jedny z nejlepších ve třídě. Zavazadlový prostor už asi dnes neohromí objemem (346 l). Svou pravidelností a tedy i snadnou využitelností daného objemu v praxi přinejmenším zaujme.
Po všech stránkách vyvážený automobil
mazda testy nizsistredni … má několik překousnutelných slabin (ergonomie středového panelu, zevšednělý design), ale také jednu zásadní, kterou zatím český trh nebyl schopen akceptovat. Základní cena 459.900,-Kč je pro Čechy v době, kdy se francouzská a italská konkurence chlubí cenami kolem 300 tisíc Kč, přeci jen příliš vysoko. Ano poměrně bohatá výbava je již v ceně, jenže metalický lak, klimatizaci nebo rádio s CD přehrávačem si tak jako tak koupíte, a rázem jste na téměř půlmilionové částce. Kvalita v podání Mazdy něco stojí. Naštěstí přišlo alespoň částečné vysvobození ze začarovaného kruhu: plošná sleva 30.000 Kč na všechny modely řady. Tip pro šetřílky: základní čtyřválec 1,4 MZR (62 kW) s variabilním časováním ventilů má z hlediska povinného ručení optimální zdvihový objem 1349 cm3…
První cena vozu | 459.900,-Kč (1.4 MZR Comfort) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 499.900,-Kč (1.6 MZR Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 559.900,-Kč (1.6 MZR Touring) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 602.900,-Kč (1.6 MZR Touring) |
Plusy
- prostorný interiér
- odhlučnění interiéru
- kultivovaný motor, s příjemnou momentovou charakteristikou
- podvozek - spojení komfortu a ovladatelnosti
- objem a variabilita zavazadlového prostoru
Minusy
- vyšší cena
- řešení středové konzoly z hlediska ergonomie
- zevšednělý design