Mazda6 Skyactiv-D Grand-Am: Závody s vůní nafty
Jsou příklady, které táhnou, i když by neměly. Třeba závodění značky Audi v Le Mans s turbodiesely, jejichž regule jsou výsměchem všem ostatním účastníkům, které před lety inspirovalo SEAT (a téměř rozložilo) závodní sérii WTCC. A nyní se tohoto nápadu chytila poněkud překvapivě i Mazda.
Ta na detroitském autosalonu představila závodní speciál na bázi midsize sedanu Mazda6. Je připraven pro letošní ročník americké závodní série Grand-Am, která letos naposledy funguje samostatně – od příštího roku se totiž sloučí s ALMS.
Že chce Mazda na amerických okruzích závodit, není nic překvapivého, má ve Státech image sportovně zaměřené automobilky, ale docela šokující je, že tak hodlá ve třídě GX pro závoďáky na bázi produkčních aut učinit s turbodieselem 2,2 Skyactiv-D a stát se tak prvním naftovým speciálem v amerických vytrvalostních závodech. rychlý pohled do pravidel ale naznačuje, že v tomto případě snad pro naftové motory žádné úlitby poskytovány nejsou.
Z produkčního motoru zůstal pouze blok a hlava, vnitřnosti jsou nové a motor díky nim a dalším úpravám vyvine výkon přes 400 koní. Vůz připravila firma SpeedSource a jezdit s ním budou i týmy Freedom Autosport a Yellow Dragon Racing. Celkem se na trati objeví tři vozy, které budou řídit piloti Jonathan Bomarito, Marino Franchitti, James Hinchliffe, Tom Long, Sylvain Tremblay (č.70), Joel Miller, Tristan Nunez, Spencer Pigot, Tristan Vautier a Yojiro Terada (č.00) a Andrew Carbonell, Tom Long, Rhett O’Doski a Derek Whitis (č.25). Závodní debut proběhne na Daytoně už 27. ledna.