McLaren a BMW navazují spolupráci, výsledkem by mohl být elektrický supersport
Kdo by neznal třímístný McLaren F1 poháněný mocným dvanáctiválcem od BMW? Přestože už v jeho době téměř došlo k užší spolupráci mezi automobilkami na dalších vozech, zřejmě se dočkáme až nyní.
Australský Motor informuje, že McLaren a BMW uvažují o zahájení bližší spolupráce. Koncem března letošního roku obě společnosti podepsaly dohodu o společném záměru, ve které se hovoří o vývoji platformy nového elektrického sportovního vozu a souvisejících komponent. McLaren sice má svůj první hybrid, model Artura, ale ten zřejmě nebude dostatečně ekologický na to, aby si s ním automobilka vystačila. Bude muset s elektrifikací přitlačit na pilu.
Motor dále informuje, že je výrazná změna modelového portfolia McLarenu do konce dekády málo pravděpodobná, ale už nyní by značka mohla potřebovat asistenci s přípravou nového spalovacího motoru. Nejen, že bude muset splňovat emisní normu Euro 7, která vejde v platnost v roce 2025, ale bude muset být také dostatečně výkonný, aby mohl pohánět i McLareny ze série Ultimate, do které se řadí nejexkluzivnější auta značky, např. modely Senna či Speedtail.
Vzhledem k nepříliš příznivé finanční situaci McLarenu, respektive jeho divize silničních aut, si společnost ani nemůže dovolit pouštět se sama do vývoje elektrických sportovních a supersportovních aut. BMW naopak už zkušenosti s elektromobily sbírá a spolupráce by mohla McLarenu hodně pomoci. Mnichovští by naopak mohli těžit ze zkušeností britské značky s použitím karbonových vláken, lehkou konstrukcí a dynamikou vysoce výkonných vozů.
Spolupráce by tedy mohla být přínosná pro obě strany a otevírá prostor pro budoucí možnosti. Memorandum o společném záměru sice nezmiňuje konkrétní vůz, ale mohli bychom se třeba dočkat ideového nástupce McLarenu F1, potažmo McLarenu Speedtail, byť elektrického. Ponechme stranou, že skutečného nástupce už někdo vyvinul – zdravíme Gordona Murraye a jeho model T.50.
Další rovinou spolupráce by dle spekulací australského Motoru mohla být příprava SUV. McLaren se sice stále od SUV distancuje, ale je možné, že v budoucnu zkrátka nebude mít na výběr. Ferrari tento trend také dlouho odmítalo, přitom letos představí sériovou podobu modelu Purosangue a jeho prodeje začnou již příští rok. SUV od McLarenu by pak mohlo být odvozeno od připravovaného BMW XM či od jeho případného nástupce.