Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren F1: Vůz číslo 069 prodává samotná divize MSO

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 5. 2016
19
Zobrazit náhledy (19)
McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1
Supersport McLaren F1 je unikátní a nádherný stroj. Jeden kousek je opět k prodeji. Nabízí jej ovšem samotná automobilka, respektive divize Special Operations.

McLaren F1 je dnes kultem, ikonou, běžným smrtelníkům naprosto nedostupnou. Mistrovské dílo konstruktéra Gordona Murraye a designéra Petera Stevense nepřestává uchvacovat. Navzdory tradicím jej nepoháněl motor Ford, Honda, Mercedes-Benz nebo Porsche, ale vidlicový dvanáctiválec BMW objemu necelého 6,1 l s výkonem 461 kW (626 k). Nepřeplňovaný, mimochodem, takže mclaren dodnes zůstává nejrychlejším produkčním vozem světa s atmosférickým motorem, umí až 391 km/h.

Mladší soupeři mají turba, nikdo jiný jej v tomto ohledu dosud nepřekonal... To, co v motoru vypadá jako zlato, je skutečným drahým kovem. Nešlo o rozmařilost, nejlépe odvádělo teplo. Jedná se také o první silniční auto s plně karbonovým monokokem, McLaren jej začal používat už v první polovině 80. let u monopostů F1. Také byl v tomto směru průkopníkem.

Černý exemplář výrobního čísla 069 se zrodil v roce 1998 jako jeden ze šesti posledních. Nese registrační značku R533 0GF. To, že je přihlášen v Británii, nikterak nevadí, pilot sedí uprostřed v černo-červené kožené sedačce a případní dva spolujezdci po stranách, posunuti směrem dozadu. Jejich místa jsou čalouněna Alcantarou stejně jako palubní deska. Dodnes má najeto pouhých 4506 km. Hořčíková kola o průměru 17 palců s nezbytnými centrálními maticemi ladí s celkovým vzhledem.

Supersport prodává přímo MSO (McLaren Special Operations) prostřednictvím své divize Heritage, takže o náležitý servis a špičkový stav stroje se nikdo bát nemusí, jistě mu byla věnována příkladná péče. Nechybí autentická výbava včetně kufrů na míru a titanového nářadí Facom v příslušném boxu. Mezi dokumentací najdeme i knihu „Driving Ambition“ v číslované edici Le Mans, nemluvě o hodinkách, které dostal každý majitel. I tyhle detaily vypovídají o autentičnosti. Požadovanou částku bohužel výrobce nesdělil.

Ze 106 ručně ve Wokingu postavených kusů v letech 1993-1998 jich přežila stovka, 64 bylo určeno pro silniční provoz. Hodnota jednoho každého se dnes pohybuje kolem 120 milionů korun, na aukcích mohou ale ceny dosáhnout i skoro trojnásobku. Záleží na tom, kolik je zájemce ochoten zaplatit... Loni v srpnu prodali RM v Pebble Beach jeden stejně starý F1 (číslo podvozku 073) s balíčkem HDF, navíc upravený do specifikace LM za 13,75 milionu dolarů (aktuálně necelých 325 milionů korun). Abychom zůstali u stejné měny, tak komik Rowan Atkinson prodal svůj dvakrát bouraný kousek (podvozek 061) za 12,3 milionu dolarů.

Elektronika dnes již youngtimeru vyžaduje dobový software. MSO proto používá laptopy Compaq LTE 5280 s 8 a 16 MB operační paměti, kterým je dnes dvacet let. Proč? Kvůli CA kartě, rozhraní mezi programovou výbavou, pochopitelně ještě napsanou pro DOS, a autem. Notebooky však dosluhují, takže vývojáři pracují na novém interface kompatibilním s moderní počítačovou technikou. Současné emulátory DOSu problém nevyřeší. Je to obecně oříšek i třeba u závodních vozů z přelomu 80. a 90. let, starý software se musí zálohovat a hardware uchovávat, jinak speciály ani nenastartujete... Nebo vytvořit právě novou aplikaci, pod kterou by původní programy běžely.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku