Mercedes-Benz Actros dostal kamery namísto vnějších zpětných zrcátek
Mezinárodní veletrh užitkových vozidel je nejvýznamnější událostí roku v oblasti užitkových vozidel na evropském trhu a 67. ročník se uskuteční v Hannoveru od 20. do 27. září letošního roku.
Mercedes-Benz Actros se představil v roce 1995 a od roku následujícího, kdy byla jeho první generace uvedena na trh je vlajkovou lodí v nabídce nákladních vozidel své značky.
Premiéra aktuální generace se odehrála v červnu roku 2011 a s pěti druhy střech, dvěma šířkami a výběrem různých výšek nabídl celkem jedenáct variant kabiny. Pohon pak zajistily přeplňované vznětové řadové šestiválce o objemu 7,7 l, 10,7 l, 12,8 l a 15,7 l s výkony od 175 do 460 kW (238 do 625 k).
Mercedes-Benz Actros je držitelem titulu International Truck of the Year 2012 a získal rovněž ocenění red dot design award 2012, jímž se může pochlubit i Actros z roku 1998.
Mercedes-Benz Actros i v nejnovějším provedení zůstává věrný vzhledu z roku 2011. Ten i dnes působí výrazně a dynamicky. Při čelním pohledu na sebe hlavní pozornost strhne maska chladiče. Kolem ní jsou seskupeny podobně jako u osobních automobilů značky Mercedes-Benz všechny hlavní prvky.
Pozornost se při vývoji namísto designu zaměřila především na zvýšení bezpečnosti a komfortu ovládání vozidel modelové řady Actros spolu s cílem výrazného snížení provozních nákladů.
Nejvýraznější novinku, projevující se pozitivně na bezpečnosti, komfortu i provozních nákladech, představuje systém MirrorCam, který tvoří kamery a displeje, nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka. Kamery jsou umístěný na tenkých pylonech nad rámy dveří, v místech kde jsou běžně uchycena ramena vnějších zpětných zrcátek, a výrazně přispívají ke snížení aerodynamického odporu vzduchu čelní plochy vozidla.
Záběry z kamer se promítají na 15palcové displeje s rozlišením 720 x 1920 pixelů, které jsou umístěné v kabině na A sloupcích. Na těchto displejích může být zobrazena mnohem větší plocha, než jakou mohou zabírat klasická vnější zpětná zrcátka. Systém navíc může pracovat, i v případě, že je vozidlo zaparkováno a okna při odpočinku řidiče kryjí závěsy. Ty znemožňují výhled klasických zpětných zrcátek, ale nijak neomezují práci kamer a displejů.
Druhou zásadní novinkou je přepracovaná palubní deska. Původní provedení s analogovými přístroji v kombinaci s menšími obrazovkami a řadou tlačítek se stává minulostí a nastupuje řešení v podobě dvojice velkých barevných displejů, které již znají majitelé osobních automobilů značky Mercedes-Benz. Tyto displeje poskytují kompletní přehled o provozních údajích vozidla a lze jejich prostřednictvím ovládat rozsáhlý multimediální systém i klimatizaci.
V souvislosti s bezpečností provozu vozidel modelové řady Actros v její nejnovější podobě je nejdůležitější novinkou systém Active Brake Assist 5. Ten ke svému fungování využívá data z radaru i kamer a mimo jiné je připraven poskytnout podporu řidiči v případě hrozícího nárazu zezadu. Případným nehodám s chodci má být nyní schopen předcházet lépe než jeho předchozí generace.
Mercedes-Benz Actros ve své nejnovější podobě má díky všem provedeným vylepšením dosahovat až o tři procenta nižší spotřeby paliva na dálnicích a rychlostních komunikacích, zatímco na silnicích nižších tříd, kde se pohybuje nižšími rychlostmi, má mít spotřebu paliva nižší až o pět procent.