TEST Mercedes-Benz B 200 CDI - Plán B
Pronikání do levnějších segmentů se stalo pro prémiové značky trendem konce devadesátých let. Mercedes-Benz zvolil netradiční vyšší konstrukci třídy A, Audi s A3 a později i BMW s jedničkou se přiklonili ke klasickému vzhledu svých „levných“ modelů. Nízká cena je však pojem relativní. V měřítkách Mercedesu jde o částky pod osmi sty tisíci korunami, kam asi nikdy neklesnou ceny nejmenších limuzín. Kupujete si sice automobil s třícípou hvězdou, ale skalní příznivci značky zastávají názor, že opravdový Mercedes to není.
Třídní otázka: A nebo B?
Minulý rok přišla na trh nová generace třídy A, kterou jsme nejprve podrobně představili a již také dvakrát testovali (Mercedes-Benz A 200, Mercedes-Benz A180 CDI). Dvojčetem áčka se letos stala třída B, která je zacílena do segmentu rodinných pětimístných MPV. Mercedes prezentuje novinku jako Compact Sports Tourer, tedy cestovní automobil, který na palubě nabízí nadbytek prostoru, ale přitom si zachovává pro třídu netradiční dynamiku jízdy i vzhledu.
S áčkem béčko sdílí většinu důležitých komponent: podvozek, motory a převodovky. Společná je také sendvičová platforma s výše položenou palubou a vpředu šikmo napříč uloženým motorem, který se v případě nehody sesune pod podlahu a neohrožuje tak končetiny cestujících (více v podrobném popisu nového Mercedesu třídy A).
Mercedes-Benz B - Zážehové motory | ||||
Motor | B 150 | B 170 | B 200 | B 200 TURBO |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 1699 | 2034 | 2034 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 70/5200 | 85/5500 | 100/5750 | 142/5000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 140/3500-4000 | 155/3500-4000 | 185/3500–4000 | 280/1800– 4850 |
Max. rychlost [km/h] | 174 | 184 | 196 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,2 | 11,3 | 10,1 | 7,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6-6,9 | 6,8-7,1 | 7,2-7,5 | 7,9-8,2 |
Zákl. cena [Kč] | 629 000 Kč | 679 000 Kč | 729 000 Kč | 829 000 Kč |
Zatímco zážehové motory přebírá třída B od áčka v plné šíři, nabídka vznětových motorů se skládá pouze z dvojice dieselů CDI se stejným zdvihovým objemem, ale odlišnými výkonovými parametry. Nejslabší verze tohoto čtyřválce zůstává vyhrazena modelu A 160 CDI. Tabulky obsahují data příslušející základním modelům s manuálními převodovkami.
Mercedes-Benz B - Vznětové motory | ||
Motor | B 180 CDI | B 200 CDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1991 | 1991 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 80/4200 | 103/4200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 250/1600-2600 | 300/1600-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 9,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6-5,8 | 5,6-5,8 |
Zákl. cena [Kč] | 729 000 Kč | 829 000 Kč |
mercedesbenz testy mpv Srovnání rozměrů nabízí další tabulka. Z ní jsou zřejmé rozdíly mezi dvěma příbuznými. Zásadní změnou je o 21 cm delší rozvor třídy B, který prodloužil interiér. Zavazadelník je u Mercedesu B v základním uspořádání o více než 100 litrů větší.
Srovnání Mercedesů třídy A a třídy B | ||
Vnější rozměry a hmotnosti | A 200 CDI | B 200 CDI |
Délka [mm] | 3838 | 4270 |
Šířka [mm] | 1764 | 1775 |
Výška [mm] | 1593 | 1605 |
Rozvor [mm] | 2568 | 2780 |
Rozchod kol vpředu [mm] | 1556 | 1555 |
Rozchod kol vzadu [mm] | 1551 | 1550 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1265 | 1360 |
Užitečná hmotnost [kg] | 510 | 520 |
Vnitřní rozměry | ||
Podélný prostor vpředu min/max [mm] | 920/1110 | 920/1170 |
Podélný prostor vzadu min/max[mm] | 520/770 | 640/930 |
Výška nad sedadlem - vpředu [mm] | 1030 | 1030 |
Výška nad sedadlem - vzadu [mm] | 950 | 950 |
Šířka vpředu [mm] | 1440 | 1440 |
Šířka vzadu [mm] | 1440 | 1440 |
Délka sedáku vpředu[mm] | 510 | 510 |
Délka sedáku vzadu [mm] | 460 | 460 |
Výška opěradla vpředu [mm] | 630 | 630 |
Výška opěradla vzadu [mm] | 580 | 580 |
Zavazadlový prostor [dm3] | 435-1995 | 458-2245 |
Prostor i variabilita…
Nejzajímavější částí Mercedesu B je jeho interiér. Už při nastupování překvapí vyšší podlaha, která je celých 45 cm nad zemí. Z bezpečnostního hlediska jde o chytré řešení, které pomáhá automobilu zvládnout i poměrně těžké boční nárazy a přitom poskytovat cestujícím nadprůměrnou ochranu. Na druhou stranu se tak trochu vytrácí smysl vyšší stavby karosérie, protože vnitřní výška interiéru není o mnoho větší než v běžném automobilu. Podlaha je téměř rovná, její úroveň odpovídá spodní hraně dveří. Do vozu se nastupuje pohodlně, také díky velkým dveřím. Zejména ty zadní mají nadprůměrné rozměry a pomáhají tak i při nakládání velkých předmětů, pokud automobil použijete třeba při stěhování.
Řidič, který jel s novým áčkem, bude v béčku jako doma. Přístrojová deska je stejná, podobně jako volant nebo jediná páčka vlevo pod ním. Jsou do ní integrovány všechny funkce, takže chvíli trvá než si, třeba na ovládání stěračů, zvyknete. Přístrojový štít s klasickými ukazateli je výborně čitelný, horší je to pak s čitelností displeje autorádia Audio 20 s možností volby telefonního čísla. Ergonomicky nevhodně je řešena poloha tlačítek na pravé straně středové konzoly, protože výhled na ně je zakrýván věncem volantu. Základní operace je však možno obsloužit ovládáním tlačítky na volantu.
Poloha za volantem je bohužel ovlivněna malou výškou umístění sedáku nad podlahou, takže hledání optimálního posazu je především u vyšších postav poněkud problematické. Volant lze nastavovat výškově u všech modelů, podélně jen za příplatek 5.452,- Kč. Prostor na zadních sedadlech do výšky i do šířky je velkorysý, cestující sedí díky výše umístěným sedákům přirozeně a pohodlně.
mercedesbenz testy mpv Kouzla mohou začít. Základní objem zavazadelníku činí úctyhodných 458 l, to v případě, že podlaha je ve své spodní poloze. Jednoduchým pohybem ji lze zvýšit přibližně o 8,5 cm, což je právě hodnota, která vyrovnává schod, vzniklý při sklopení zadních dělených sedadel. Sklápějí se nejprve sedáky, za nimi pak opěradla. V základním provedení lze vyjmout poměrně lehké sedáky ven z vozu, což zlepší využitelnost objemu hlavně pokud potřebujete odvézt velmi dlouhé předměty. V tom případě totiž lze sklopit také přední opěradlo a vzniklý prostor pak měří na délku 2,6 m, resp. až 2,9 m po spodní okraj čelního skla.
Zadní řadou nelze podélně posunovat, i když velký rozvor si o to přímo říká. Pro malé potomky na zadních sedadlech bude prostor pro nohy zbytečně velký a další desítky litrů v zavazadlovém prostoru by byly vítanou změnou, např. při cestě na dovolenou. Zadní opěradlo a spolujezdcovo sedadlo lze vyjmout pouze v případě, že se rozhodnete zaplatit 10.097,-Kč za tzv. Easy-Vario-System.
Motor a převodovka: CDI+Autotronic
Testovaný model B 200 CDI byl vybaven motorem se zdvihovým objemem 1991 cm3, který se od ostatních vznětových dvoulitrů liší proměnnou geometrií rozváděcích lopatek turbodmychadla. Nejvyšší výkon i hodnoty točivého momentu (viz tabulka výše) jsou nápadně podobné hodnotám konkurenčního motoru 2.0 TDI, DaimlerChrysler však již před lety přešel na technologii vstřikování common – rail, takže projev motoru je klidnější a síla se snáze dávkuje díky plynulejšímu průběhu točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Nejvyšší točivý moment 300 Nm je k dispozici od 1600 do 3000 ot./min, první známky reakce na pohyb akcelerátoru jsou zjevné kolem 1400 ot./min.
Všechny motorizace nabízené v řadě B lze kombinovat s převodovkou Autotronic, což je obchodní označení pro převodovku s plynule měnitelným převodem CVT. Její hlavní částí je variátor, tvořený dvěma dvojicemi disků mezi nimiž je výkon přenášen tlačným řemenem sestaveným z ocelových dílků (400 článků, šířka 30 mm). Na vstupu je hydrodynamický měnič pro komfortní a briskní rozjezd, na výstupním hřídeli je planetové soukolí, kterým je vyřešen zpětný chod. Změna průměru řemenice je vyvozena axiálním posunem jednoho z talířů na vstupu i na výstupu. Řemen pak obíhá po různých průměrech a různými kombinacemi činných průměrů lze docílit převodu od 0,424 až po 2,72, což je větší rozsah převodu než by byl realizovatelný u pětistupňového automatu. Převodovka je ovládána elektronicky, akční prvky jsou ovládány hydraulickým systémem (změny průměru řemenice ovládá olej pod tlakem 67 bar).
Mezi výhody řadí výrobce vyšší komfort (změna převodu není provázena cukáním), otáčky motoru jsou při konstantní rychlosti nižší, při sjíždění z kopce je zařazován vždy optimální převod. Při zrychlování motor pracuje rychleji s maximálním výkonem, bez přerušení toku výkonu při řazení. Proti automatické převodovce s planetovými soukolími je Autotronic podstatně kompaktnější a tudíž snazší pro zástavbu do automobilů s uspořádáním hnacího ústrojí jako v třídách A nebo B.
I v této samočinné převodovce existuje pro řidiče možnost volby převodu. Na konci kulisy řazení je pro tento případ připravena poloha, v níž lze pohybem do stran sekvenčně volit přednastavené stupně vytvořené pevným poměrem oběžných průměrů řemenic. V tomto případě tedy při akceleraci dochází k nárůstu otáček motoru, jako to známe u manuálně řazené mechanické převodovky, řidič má subjektivně lepší pocit z akcelerace.
K dispozici jsou dále klasické polohy na schématu, jak je známe z běžných automatů: P, R, N, D.
A jaké jsou naše dojmy a zkušenosti? V automatickém režimu převodovka funguje příjemně. Rozjezd je měkký a plynulý, jakmile rychle a zcela sešlápnete pedál akcelerátoru na podlahu, vzrostou otáčky motoru do oblasti, v níž motor podává nejvyšší výkon, opatrná akcelerace znamená řazení přibližně za hranicí 3000 ot./min. Při pružném zrychlování lze docílit asi největší časové úspory, protože není třeba řadit (ztratit čas řazením) a automobil plynule a maximálně akceleruje.
Brzdění motorem se nám ani v automatickém ani v manuálním modu příliš neosvědčilo, rychlost je sice udržována, ale brzdný účinek v pravém slova smyslu schází. Při dobrzďování na křižovatce má řidič pocit, že se v poslední fázi zastavování brzdy automobilu zbytečně přetahují o vládu nad vozem s převodovkou.
Manuální režim má sedm přednastavených stupňů a standardní (tzn. delší) reakce. Ani nová generace CVT zatím srovnání s nejsportovnějším automatem DSG stále ještě nesnese. Nejvíce nám vadila asi sekundová prodleva při řazení zpětného chodu, se kterou je třeba počítat třeba při otáčení na silnici.
Jízda
mercedesbenz testy mpv Béčko, alias Compact Sports Tourer, je sice rodinným MPV, ale výrobce jej současně odlišuje od konkurentů sportovnější orientací. Při jízdě se to logicky projevuje. Neobvyklá konstrukce zadní nápravy, tvořená tuhým nosníkem tvaru U, je účinným receptem na stabilní jízdní vlastnosti na kvalitních silnicích. Na dlouhé terénní vlny reagoval náš exemplář s komfortním podvozkem (dodávaným bez příplatku na přání u Sportovní sady) sebejistě, překonávání krátkých nerovností nebo městských výmolů bylo už větším oříškem. Svůj podíl na tom bezesporu mají rozměrná sedmnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami 215/45 R17. Horší silnice tedy nejsou pro tento sportovní minivan to pravé. Vyznavačům pohodlí proto standardní podvozek jednoznačně doporučujeme.
Brzdová soustava funguje v béčku na výbornou, řízení příjemně tuhne s rychlostí jízdy na dálnici, ale subjektivní pocity při jízdě zatáčkami v nižších rychlostech nejsou stoprocentní, odezva by mohla být, vzhledem k celkovému sportovnímu charakteru vozu, jednoznačnější. Vyšší poloha zpočátku nedává řidiči příliš dobrý pocit z chování vozu, protože kola ovládaná volantem jsou „kdesi dole pod vámi“. Mercedes ale zvládá mnohé nepravosti s přehledem, na což si rychle zvyknete…
Akustický komfort je hlavně ve vyšších rychlostech optimální, krátce po startu se ozývá klasický zvuk turbodieselu, ale podlaha, volant i volič řadící páky jsou prosty jakýchkoliv vibrací.
Městský provoz se vyznačuje častým projížděním úzkých míst a parkováním mezi vozy. Ani v jednom případě nebudete za volantem tohoto Mercedesu příliš jásat. Vysoká přístrojová deska a rychle vzhůru stoupající linie bočních oken neposkytují jednoznačnou informaci o tom, kde končí vůz. Ani výhled vzad není silnou zbraní béčka.
Motor s převodovkou Autotronic dosahoval v našem testu průměrné spotřeby 6,7 l/ 100 km s výraznou převahou jízdy mimo město a po dálnicích. Tam jsou při rychlosti 130 km/h v automatickém resp. v komfortním režimu udržovány otáčky 2000 min-1, zvolíte-li tlačítkem sportovní režim, jsou vždy udržovány otáčky o 200 min-1 vyšší, kvůli rychlejší odezvě motoru a k přeřazení dochází až při otáčkách maximálního výkonu. Když náhle vyřadíte na neutrál, tak poněkud překvapivě otáčky motoru neklesají na volnoběžné, ale zůstávají na původní hodnotě.
Plaťte, plaťte, plaťte…
Vnější rozměry třídy B jej staví na úroveň mnoha dalších evropských MPV, která se nejčastěji prodávají v cenovém rozmezí 600 až 700 tisíc korun. Je jaksi samozřejmostí, že již ve standardní výbavě nalezneme většinu bezpečnostních prvků, stále více automobilek sází na praktické detaily, které nejsou výrobně nákladné, ale potěší. Jak je na tom novinka ze Stuttgartu?
Mercedes-Benz sestavil nabídku z modelů B jejichž bezpečnostní výbava je průměrná (ABS, ASR, ESP, ale jen 4 airbagy), ale v oblasti praktických nebo komfortních prvků je třeba připlácet za mnohé. A ne málo. Mezi prvky výbavy, které je třeba žádat zvlášť patří i v nejdražších modelech klimatizace (29988,- Kč nebo 48.543,- Kč za Thermotronic), podivný je příplatek za podélné nastavení volantu (5.452,- Kč), nejlevnější rádio za je za 16.119,- Kč, elektricky ovládaná okna vzadu za 12.924,- Kč, praktická sada vyjímatelných sedadel Easy Vario by měla být standardem, ale místo toho stojí 10.097,- Kč. Podobně bychom mohli pokračovat ještě dlouho, celkem lze vybírat z více než šesti desítek položek. Cena se může snadno vyšplhat do závratných výšin, kde jsou doma podobně vybavené, ale podstatně větší vozy.
mercedesbenz testy mpv Mercedes-Benz nebyl a asi ani nikdy nebude levným automobilem. V disciplínách jako je prostor, variabilita, užitná hodnota je dnes na trhu mnoho rovnocenných konkurentů za nižší cenu, ale v tomto případě jde o víc. Jde o kombinaci chytrých řešení, moderní techniky, úrovně bezpečnosti a hlavně, slavné značky.
Překonání psychologické bariéry, zavedením třídy A, má výrobce úspěšně za sebou. Logické pokračování nyní přichází ve větším modelu B. Ceny jsou oproti nejmenším limuzínám s třícípou hvězdou stále ještě níže, ale prémiový segment rodinných minivanů není zatím definován tak jednoznačně, jako v případě větších modelů. Bude-li to výhoda (náskok před BMW a Audi) nebo nevýhoda (vysoká cena proti běžným MPV), ukáže čas…
Základní cena vozu | 629.000,- (B 150, 70 kW) |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 829.000,- (B 200 CDI, 103 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.011.355,-Kč |
Plusy
- prostorný interiér
- velký zavazadlový prostor
- dobré brzdy
- jízdní vlastnosti
Mínusy
- nepřehledná karosérie
- příplatky za mnoho samozřejmých položek
- „umělý“ pocit z řízení