Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Citan: Nové informace a fotografie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Mercedes-Benz Citan, jehož jméno je složeninou ze slov City a Titan, vstoupí na podzim letošního roku na evropský trh.

Mercedes-Benz Citan je prvním sériovým modelem vzešlým ze spolupráce německého koncernu s aliancí Renault-Nissan. Tento lehký užitkový automobil se v nabídce Mercedesu zařazuje pod Vito, Sprinter a Vario.

Mercedes-Benz odhalil podobu svého nového nejmenšího užitkového modelu Citan již v dubnu v Amsterdamu. Velká světová premiéra, při níž bude novinka představena i široké veřejnosti, je stále naplánována na zářijové IAA užitkových vozidel v Hannoveru.

Německá automobilka uvolnila první tři skici modelu Citan začátkem února a ty tehdy naznačily, že základem novinky bude Renault Kangoo. Odhalení podoby sériového Citanu jen potvrdilo skutečnost, že tento model je prvním výsledkem spolupráce Mercedesu s aliancí Renault-Nissan.

Od svého staršího příbuzného z Francie se Citan v případě exteriéru odlišuje především designem předních partií s typickou maskou chladiče, kterou doplňují rozměrné hlavní světlomety.

Od A-sloupku až po záď je Citan s Kangoo až na detaily jakými je například tvar vnějších zpětných zrcátek prakticky identický. Na zádi pak hlavní odlišnost představuje tvar a grafika koncových svítilen.

Stejně jako Kangoo bude i Citan nabízen v řadě karosářských verzí. Zákazníci mají mít možnost volby mezi čistě nákladní verzí nebo provedením umožňujícím převoz pěti osob i nákladů a k dispozici má být i čistě osobní verze, která se má důkladně představit až na podzimním IAA v Hannoveru.

U užitkových verzí má být při uvedení na trh možnost volby ze tří celkových délek. Nejkratší verze má 3937 mm, střední je dlouhá 4321 mm a nejdelší má 4705 mm. Maximální objem ložné plochy bude od 2,4 m3 přes 3,1 m3 po 3,8 m3 a nosnost má být podle verze 490 kg, 590 až 775 kg a 795 až 810 kg.

Příbuzenskou vazbu s Renaultem odhaluje kromě karoserie i interiér Citanu. Palubní deska je sice navržena nově, ale například výplně dveří nebo konzole s madlem ruční brzdy jsou převzaty z Kangoo.

Paleta pohonných jednotek Citanu nabídne trojici turbodieselů s přímým vstřikováním paliva s výkony od 55 kW (75 k) do 81 kW (110 k) a přeplňovaný zážehový motor s výkonem 84 kW (114 k). V závislosti na motoru bude použita pětistupňová nebo šestistupňová manuální převodovka, jejímž prostřednictvím budou poháněna kola přední nápravy.

Mercedes-Benz Citan - technická data
ModelCitan 108 CDICitan 109 CDICitan 111 CDICitan 112
Motor1,5 CDI1,5 CDI1,5 CDI1,2
Převodovka5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1461146114611192
Válce/ventily4/24/24/24/4
Největší výkon [kW/min-1]55/400066/400081/400084/4500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]180/1750-2500200/1750-3000240/1750-2750190/2000-4000
Max. rychlost [km/h]150160--
Zrychlení 0-100 km/h [s]16,313,3--
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,6-4,74,6-4,7--
Emise CO2 [g/km]119-123119-123--

K ekonomičtějšímu provozu má přispět paket BlueEFFICIENCY, který bude standardem pro Citan s benzinovým motorem a na přání jim lze vybavit i verze se vznětovými motory. Součástí paketu, přispívajícího u vznětových motorů ke snížení spotřepy paliva o 0,4 litru na 100 km, je mimo jiné start/stop systém, pneumatiky s nízkým valivým odporem a dílčí rekuperace kinetické energie přes alternátor při brzdění.

Součástí standardní bezpečnostní výbavy modelu Citan má být Adaptive ESP spolu se systémy ABS, VDC, TCS a ASR. Pasivní bezpečnost řidiče a předního spolujezdce mohou zvyšovat kromě čelních i boční a hlavové airbagy.

Prodej Mercedesu Citan se má na evropském trhu rozběhnout na podzim letošního roku. Produkce tohoto modelu bude probíhat ve francouzském Maubeuge, kde se vyrábí i Renault Kangoo.

Mercedes-Benz chce s Citanem získat 5% podíl na evropském trhu v kategorii kompaktních užitkových a multifunkčních vozů. Podle údajů automobilky od poloviny 90 let dvacátého století tato kategorie narostla na 700.000 prodaných automobilů.

Mercedes-Benz.auto.cz: Vše o značce Mercedes-Benz na Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
10. 9. 2012 09:48
Re: Hezčí aleternativa ke Kangoo...
Ten predok tomuto autu veľa nepomohol, Renault síce je taký "vyjukaný", ale pôsobí priateľsky, kdežto maska Mercedesu sa vyslovene šklebí.
Takisto nepochválim palubku, francúzska je o kus sympatickejšia, tá od Mercedesu vyzerá v interiéri auta ako dosť násilne zasadená, neladí už tak so zbytkom auta.
Zadné svetlá bez komentára, na dodávke sa veľa vymyslieť nedá, ako rozoznávací znak vpohode.
Skôr ma zarážajú motory, čakal som, že začnú s vyšším výkonom a potiahnu to ešte hore, ale ponuka je, zdá sa, čiste zo zásob Renaultu. Že by pod kapotu nevošiel nejaký lepší silák od Mercedesu?
Zvedavý budem na prvý test, Kangoo často kritizujú za mäkké pruženie a hojdavú jazdu, ktovie, či to ponechali tak alebo sa s podvozkom pohrali.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 9. 2012 00:57
Re: Hezčí aleternativa ke Kangoo...
Tedy žádnej zázrak to není. Ale překvapuje mě posazení zadních světel. Když se kouknu na Kangoo, tak mimo optiky, jsou vnějším tvarem i posazením podobné Vitu, takže bych očekával, že toho MB využije. EDIT: u Viana už po faceliftu nejsou, tak možná chtěli spíše sjednotit s ním, když je Citan pro pasžéry, než pro náklad.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 9. 2012 00:56
Re: Hezčí aleternativa ke Kangoo...
...
9. 9. 2012 18:51
Hezčí aleternativa ke Kangoo...
... teprve v tomto provední od Mercedu dokážu design malé dodávky od Rendlíka ocenit. Na Kangoo se mi vůbec nelíbí přední část, světla, maska nemaska a ani přední nárazník. MB se toho zhostil výrazně lépe a i tenhle malý užitkáč v osobní verzi vypadá konečně k světu :yes:

Jsem zvědavý, kam až v téhle kooperaci R/N - MB zajdou ;-)