Mercedes-Benz Citan: Nové informace a fotografie
Mercedes-Benz Citan je prvním sériovým modelem vzešlým ze spolupráce německého koncernu s aliancí Renault-Nissan. Tento lehký užitkový automobil se v nabídce Mercedesu zařazuje pod Vito, Sprinter a Vario.
Mercedes-Benz odhalil podobu svého nového nejmenšího užitkového modelu Citan již v dubnu v Amsterdamu. Velká světová premiéra, při níž bude novinka představena i široké veřejnosti, je stále naplánována na zářijové IAA užitkových vozidel v Hannoveru.
Německá automobilka uvolnila první tři skici modelu Citan začátkem února a ty tehdy naznačily, že základem novinky bude Renault Kangoo. Odhalení podoby sériového Citanu jen potvrdilo skutečnost, že tento model je prvním výsledkem spolupráce Mercedesu s aliancí Renault-Nissan.
Od svého staršího příbuzného z Francie se Citan v případě exteriéru odlišuje především designem předních partií s typickou maskou chladiče, kterou doplňují rozměrné hlavní světlomety.
Od A-sloupku až po záď je Citan s Kangoo až na detaily jakými je například tvar vnějších zpětných zrcátek prakticky identický. Na zádi pak hlavní odlišnost představuje tvar a grafika koncových svítilen.
Stejně jako Kangoo bude i Citan nabízen v řadě karosářských verzí. Zákazníci mají mít možnost volby mezi čistě nákladní verzí nebo provedením umožňujícím převoz pěti osob i nákladů a k dispozici má být i čistě osobní verze, která se má důkladně představit až na podzimním IAA v Hannoveru.
U užitkových verzí má být při uvedení na trh možnost volby ze tří celkových délek. Nejkratší verze má 3937 mm, střední je dlouhá 4321 mm a nejdelší má 4705 mm. Maximální objem ložné plochy bude od 2,4 m3 přes 3,1 m3 po 3,8 m3 a nosnost má být podle verze 490 kg, 590 až 775 kg a 795 až 810 kg.
Příbuzenskou vazbu s Renaultem odhaluje kromě karoserie i interiér Citanu. Palubní deska je sice navržena nově, ale například výplně dveří nebo konzole s madlem ruční brzdy jsou převzaty z Kangoo.
Paleta pohonných jednotek Citanu nabídne trojici turbodieselů s přímým vstřikováním paliva s výkony od 55 kW (75 k) do 81 kW (110 k) a přeplňovaný zážehový motor s výkonem 84 kW (114 k). V závislosti na motoru bude použita pětistupňová nebo šestistupňová manuální převodovka, jejímž prostřednictvím budou poháněna kola přední nápravy.
Mercedes-Benz Citan - technická data | ||||
Model | Citan 108 CDI | Citan 109 CDI | Citan 111 CDI | Citan 112 |
Motor | 1,5 CDI | 1,5 CDI | 1,5 CDI | 1,2 |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1461 | 1461 | 1461 | 1192 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 55/4000 | 66/4000 | 81/4000 | 84/4500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 180/1750-2500 | 200/1750-3000 | 240/1750-2750 | 190/2000-4000 |
Max. rychlost [km/h] | 150 | 160 | - | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 16,3 | 13,3 | - | - |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,6-4,7 | 4,6-4,7 | - | - |
Emise CO2 [g/km] | 119-123 | 119-123 | - | - |
K ekonomičtějšímu provozu má přispět paket BlueEFFICIENCY, který bude standardem pro Citan s benzinovým motorem a na přání jim lze vybavit i verze se vznětovými motory. Součástí paketu, přispívajícího u vznětových motorů ke snížení spotřepy paliva o 0,4 litru na 100 km, je mimo jiné start/stop systém, pneumatiky s nízkým valivým odporem a dílčí rekuperace kinetické energie přes alternátor při brzdění.
Součástí standardní bezpečnostní výbavy modelu Citan má být Adaptive ESP spolu se systémy ABS, VDC, TCS a ASR. Pasivní bezpečnost řidiče a předního spolujezdce mohou zvyšovat kromě čelních i boční a hlavové airbagy.
Prodej Mercedesu Citan se má na evropském trhu rozběhnout na podzim letošního roku. Produkce tohoto modelu bude probíhat ve francouzském Maubeuge, kde se vyrábí i Renault Kangoo.
Mercedes-Benz chce s Citanem získat 5% podíl na evropském trhu v kategorii kompaktních užitkových a multifunkčních vozů. Podle údajů automobilky od poloviny 90 let dvacátého století tato kategorie narostla na 700.000 prodaných automobilů.