Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Citaro: 30 tisíc nízkopodlažních autobusů za 12 let

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 31. 8. 2010 • 08:55
20
Zobrazit náhledy (20)
Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz
Mercedes-Benz vyrobil autobus řady Citaro s pořadovým číslem 30.000. Stačilo mu k tomu dvanáct let.

Městské, příměstské i dálkové autobusy s trojcípou hvězdou se vyrábějí v německém Mannheimu. Ano, tam, kde Carl Benz postavil nejen svou tříkolku s výbušným motorem, ale v roce 1895 i první benzinový omnibus v dějinách.

Nízkopodlažní řada Citaro dosud vznikala ve dvou generacích. Ta první se vyráběla v letech 1998-2005, druhá měla tedy premiéru před pěti lety. Nabídka v současnosti sahá od krátké varianty K s délkou 10,5 m po model CapaCity, který měří takřka dvojnásobek: 19,54 m a využívá stejný modulární systém. Verze Citaro G pak spaluje zemní plyn, který je u autobusů velmi rozšířený. Samozřejmostí je individualizace dle přání konkrétního zákazníka, takže každý kus je v podstatě originálem.

Třicetitisící exemplář řady Citaro je vyveden ve stříbřitě šedé barvě s oranžovou střechou. Tuto kombinaci používá rakouská společnost Linz Linien AG, která jej bude provozovat. Je poháněn motorem M 447 (h)LAG o výkonu 240 kW (326 k), který konzumuje právě již zmíněný zemní plyn. Pohonná jednotka nemá filtr pevných částic, přesto splňuje emisní normu EEV, jejíž limity jsou přísnější než Euro 5.

Citaro je také vybaveno kamerami u třetích a čtvrtých dveří, jejichž obraz se přenáší na monitor k řidiči. Jeho pracoviště je od prostoru pro cestující striktně odděleno, klimatizaci může nastavit jak pro sebe, tak pro pasažéry. O informace o trase a jednotlivých zastávkách se starají dva velké TFT monitory, které jsou propojeny s palubním počítačem IBIS. Ten je rovněž schopen komunikovat s ostatními vozidly na trase pomocí akustických a vizuálních signálů. Přesnou polohu všech busů zjišťuje GPS modul. Informace o příjezdech se přenášejí v reálném čase na autobusové zastávky, takže čekající cestující mají dokonalý přehled.

Citaro také získalo několik ocenění, naposledy pak prestižní titul Autobus desetiletí, který mu udělil časopis Omnibus Revue. Jubilejní exemplář byl předán 25. Srpna 2010, je součástí dodávky celkem 88 vozidel zmíněnému dopravci. Ještě letos by měla spatřit světlo světa série hybridních Citar G BlueTec a také několik kusů verze s palivovými články, i ty by měly jezdit v Rakousku.

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku