Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz CLK

Michal Fokt
Čas běží neuvěřitelně rychle. Elegantně střižené kupé Mercedes-Benz se ještě nestačilo okoukat, a již je tu jeho neméně povedený nástupce.

Někdy lze jen těžko říci, zda je hezčí původní model, nebo jeho další generace. Stejně tak, jako budou věčně ve sporu milovníci "devětsetjedenáctek" Carrera, může se to stát v případě CLK i příznivcům automobilky s třícípou hvězdou ve znaku. Novince, která slavila premiéru na právě skončeném ženevské autosalonu, nelze upřít větší porci elegance a propracovanosti, tvarově jednodušší dnes již minulá generace však rozhodně vyhlíží sportovněji.

Nový Mercedes-Benz CLK je dalším úspěšným pokračováním série designérských lahůdek, kterou započal model třídy S, nebo možná již kupé-roadster SLK, a v němž pokračovalo "céčko, es-elko a éčko". Jak je v současnosti u stuttgartských vozů zvykem, jednotlivé úspěšné stylistické prvky všech modelů se navzájem prolínají, takže má nové kupé příď inspirovanou luxusním SL, ale také "céčkem", zadní partie včetně krycích skel koncových světel se zase zhlédly v současně prezentovaném modelu E. Profil je však zcela svébytný a milovníky opravdu klasických kupátek bezesporu potěší, že lze veškeré boční prosklení stáhnout (tedy i trojúhelníkové zadní okno), a díky absenci rámu dveří i prostředního sloupku vznikne zcela volný prostor.

Interiér byl vytvořen ve stylu supercoupé SL a po vzhledové stránce mu lze těžko něco vytýkat. Typická noblesa se zde spojuje se sportovním šarmem, který je u provedení AMG ještě umocněn výrazně profilovanými sedadly a bílými číselníky přístrojů, a také klasické obložení dřevem na středovém panelu bylo nahrazeno hliníkovým dekorem.

Nejslabším motorem v nabídce pro CLK je přeplňovaný zážehový čtyřválec, označovaný jako 200 Kompressor, ve skutečnosti však jde o osmnáctistovku, jejíž výkon je 125 kW a točivý moment 240 N. m je k dispozici v rozsahu od 3000 do 4000/min. Dalším v řadě je zcela shodný motor, který je však vybaven vyspělým systémem přímého vstřikování paliva do válců CGI. To dopomohlo ke zvýšení výkonu o 5 kW a nárůstu točivého momentu o 10 N. m v širším rozmezí 3000 až 4500/min.

Vůz s označením CLK 240 má pod kapotou atmosféricky plněný šestiválec s objemem 2,6 l, který má stejný výkon jako CGI, točivý moment jako 200 Kompressor, ale až při 4500/min, a akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,2 s, což je stejný čas, za který to zvládne CGI. Kombinovaná spotřeba šestiválce je ale o 2,9 l na 100 km vyšší, než u jednotky s přímým vstřikováním, na druhou stranu však lze jet s CLK 240 o 5 km/h rychleji (236 km/h). Ten, kdo nechce řešit dilema tří velmi si blízkých motorů, může sáhnout po 3,2litrovém šestiválci s výkonem 160 kW s točivým momentem 310 N. m při 3000-4600/min. Ten má překvapivě o 0,4 l nižší spotřebu než "dvěstěčtyřicítka", ale zrychluje za 7,9 s a dokáže jet rychlostí 244 km/h. A komu by to bylo málo, ten může sáhnout po pětilitrovém osmiválci s 225 kW a "točákem" 460 N. m při 2700-4000/min. Ten má již "maximálku" omezenou na 250 km/h a zrychluje na stovku za úctyhodných 6 s. Vrchol nabídky pak tvoří pochopitelně provedení AMG, které je osazeno motorem 5,5 V8/270 kW a jeho točivý moment vrcholí hodnotou 510 N. m při 4000/min. Největší rychlost je též omezena na 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 to však bohatě vynahradí. Tuto verzi od těch řadových poznáte podle trojice rozměrných otvorů v předním nárazníku, charakteristických osmnáctipalcových litých kol a decentního křidélka na zádi.

Aby Mercedes-Benz ještě více "usnadnil" výběr pohonné jednotky s výkonem kolem 125 kW, přichystal také přeplňovanou vznětovou verzi 270 CDI. Tento pětiválec je svým benzinovým kolegům více než zdatným soupeřem. Má akceleraci a výkon CGI a CLK 240, největší rychlost kompressoru, ale točivý moment 400 N. m při 1800-2600/min a spotřebu 6,7 l. To věru není snadná volba...

V nabídce pochopitelně nechybí moderní elektronické systémy ESP, ABS, BAS a ASC. S výjimkou modelů 500 a 550 AMG jsou "cé-el-káčka" vybavena na přední nápravě koly o rozměru 205/55 R16, vzadu jsou pláště 225/50 R 16. "Pětistovka" se honosí sedmnáctipalcovými ráfky s obutím o rozměrech 225/45 vpředu a 245/40 vzadu. AMG má kola o průměru 18" obuty do černých válců 225/40, respektive 255/35. Pro verze CLK 200, 200 CGI, 240 a 270 CDI je standardní převodovkou šestistupňová manuální, pro 320 a 500 samočinná pětistupňová. Tento automat je standardem též u 550 AMG, zde je však také možno řadit ručně tlačítky na volantu. Pro labužníky je k dispozici klasická převodovka Sequentronic, která kromě samočinného módu umožňuje též sekvenční řazení vychylováním volicí páky.

Motor270 CDI200 K200 CGI
Druhpřep. vznětovýpřep. zážehovýpřep. zážehový
Zdvihový objem (cm3)268517961796
Válce/ventily na válec5/44/44/4
Max. výkon (kW/ot)125/4200120/5500125/5500
Max. točivý moment (Nm/ot)400/1800-2600240/3500250/3500
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)230230231
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,29,39,2
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)6,78,67,9

Motor24032050055 AMG
Druhzážehovýzážehovýzážehovýzážehový
Zdvihový objem (cm3)2597319949665439
Válce/ventily na válec6/36/38/38/3
Max. výkon (kW/ot)125/5500160/5700225/5600270/5750
Max. točivý moment (Nm/ot)240/4500310/3000-4600460/2700-4250510/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)236244250250
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,27,96,05,2
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)10,810,411,512,8

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4638
Šířka (mm)1740
Výška (mm)1413
Rozvor (mm)2715
Rozchod vpředu (mm)1493
Rozchod vzadu (mm)1474
Objem zav. prostoru (l)435
Pohotovostní hmotnost (kg)1540-1715
Rozměr pneu205/55 R16 - 255/35 R18

Michal Fokt