Mercedes-Benz CLK GTR vznikl za 128 dnů! Nejdražší auto své éry dnes vyhledávají sběratelé
Jedinečný Mercedes-Benz CLK GTR je vzácnou sběratelskou klasikou, která v době svého uvedení do prodeje byla nejdražším produkčním autem na světě. Silniční supersport přitom vycházel ze závodního speciálu pro FIA GT vyvinutého v rekordním čase.
Koncem devadesátých let byla vrcholném motorsportu velká bitva. Mercedes-Benz se spolu s tovární sportovní divizí AMG přihlásil do vrcholného šampionátu FIA GT, ale aby mohl soupeřit s McLarenem a Porsche, musel vyvinout zcela nový okruhový speciál. A následný vývojový program unikátního závoďáku Mercedes-Benz CLK GTR se stal jedním z těch nejpozoruhodnějších v dějinách motorsportu.
Mercedes-Benz CLK GTR přijel na svět v doslova rekordním čase. Inženýři dodnes vzpomínají, že vývojový program nového závodního speciálu začal s prázdným listem papíru a k dokončení návrhu potřebovali pouhých 128 dní! Speciál CLK GTR pro vrcholnou kategorii FIA GT1 tak byl vyvinut za necelé čtyři měsíce, a to i díky tomu, že si inženýři pomohli studováním hlavního konkurenta.
Od soukromého závodního týmu Larbre Compétition si z druhé ruky koupili McLaren F1 GTR, mistrovské dílo inženýra Gordona Murraye pro kategorii FIA GT1, a udělali z něj vývojovou mulu. Originální vysokootáčkový atmosférický dvanáctiválec vyměnili za závodní motor od AMG a původní šasi vybavili vlastními panely karoserie s upravenou aerodynamikou.
Specifickou vývojovou mulu následně tajně testovali na závodním okruhu Jarama ve Španělsku, než s ní havaroval Bernd Schneider. Velkou zajímavostí v příběhu vzniku Mercedesu-Benz CLK GTR je i skutečnost, že mercedesem upravená mula byla zachována až do dneška. Teď je ve sbírce ve Velké Británii a bude zrenovována do originální specifikace McLarenu F1 GTR, včetně dvanáctiválce od BMW.
Mercedes-Benz CLK GTR zakládá na unikátním monokoku z karbonu a hliníku a nese karbonové exteriérové panely, kterými připomíná normální produkční kupé CLK. Srdcem okruhového speciálu je výrazně upravený atmosférický šestilitrový vidlicový dvanáctiválec M120 z luxusní limuzíny třídy S W140 a roadsteru SL R129. Inženýři od AMG jej vybavili titanovými ojnicemi a dalšími vylepšeními, přičemž zvýšili kompresní poměr na 12.1
Z produkčního kupé CLK se na soutěžním CLK GTR objevily pouze přední světlomety a koncová světla, ale vše ostatní bylo originální. V závodní specifikaci dvanáctiválec vyvinul 441 kW (600 koní), ale aby Mercedes-Benz mohl s novým speciálem závodit, podle pravidel kategorie FIA GT1 musel vyrobit malou sérii silničních exemplářů. A ty se už při oficiálním debutu staly jedinečným sběratelským artiklem.
S kultovním německým pojmenováním Straßenversion (česky „silniční verze“) vyrobil celkem 28 silničních CLK GTR – dva prototypy, šest roadsterů a dvacet kupé, z nichž dvě byly ve výkonnější tovární specifikaci „SuperSport“. Silniční verze navíc nemusela splňovat homologační předpisy okruhových závodů, a tak byla vybavena větším a výkonnějším motorem. Novým standardem byl sedmilitrový V12 o 464 kW (631 koní). Slabší roadstery měly pouze 450 kW (612 koní), zatímco nejvýkonnější SuperSporty 488 kW (664 koní).
Mercedes-Benz CLK GTR Straßenversion ve své éře udělal i další dojem, a to cenou. Dokonce i Guinnessova kniha rekordů silniční verzi CLK GTR uznala za nejdražší sériově vyráběný automobil na světě – zákazníci za exkluzivní placku zaplatili minimálně 1,5 milionu amerických dolarů. V dnešních dnech se to rovná přibližně 2,5 milionům dolarů, tedy 56,4 milionům korun.
A zákazníkům, kteří si silniční CLK GTR mohli dovolit, se to nepochybně vyplatilo. Přibližně před týdnem jsme vás informovali o prodeji kupé a roadsteru, jež jsou dnes výrazně dražší. U „obyčejnějšího“ kupé se očekává prodejní cena okolo 208 milionů korun, u vzácnějšího roadsteru se předpokládá dosažení až 300 milionů korun!
Sběratelé se při potřebě nově vydělaných peněz ani nemusí bát, že by své silniční CLK GTR neprodali, protože jsou žhavými sběratelskými artikly. Spolu s konkurenty McLarenem F1 GTR a Porsche 911 GT1 jsou „svatou trojicí“ okruhové kategorie FIA GT z konce devadesátých let. O tehdejších závodech se mluví jako o „zlaté éře“ automobilových závodů extrémních okruhových speciálů.