Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz E 200 NGT: na zemní plyn

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Jednou z cest ke snížení emisí je náhrada konvenčních benzínů a nafty plynným uhlovodíkovým palivem. Ve třídě luxusních limuzín je vlaštovkou německý Mercedes-Benz E 200 NGT, spalující vedle benzínu také zemní plyn.

Jednou z cest ke snížení emisí je náhrada konvenčních benzínů a nafty plynným uhlovodíkovým palivem. Přestavby automobilů na LPG jsou populární ve Francii, Itálii i v Nizozemsku, ale jen několik výrobců aut nabízí originální dvoupalivové hnací ústrojí přímo z výroby. Patří mezi ně nepříklad automobilky skupiny PSA, Fiat nebo Opel. Ve třídě luxusních limuzín je vlaštovkou německý Mercedes-Benz E 200 NGT, spalující vedle benzínu také zemní plyn.

Mercedes-Benz E 200 NGT se poprvé představil na německých silnicích na jaře minulého roku a od léta je v nabídce také na rakouském, italském, švýcarském a švédském trhu. Verze s pravostranným řízením určená pro asijské trhy příjde na trh v polovině letošního roku.

Základem pro Mercedes na zemní plyn byl mechanicky přeplňovaný motor z modelu E 200 Kompressor (zdvihový objem 1796 cm3). Zkratku NGT vysvětlují anglická slova Natural Gas Technology. Původní nejvyšší výkon 120 kW zůstal nezměněn a je dodáván při 5500 ot./min. Točivý moment nemá při spalování plynu tak plochou křivku jako dříve, ale maximum 240 při 3000 ot./min zůstalo zachováno. Motor přirozeně plní emisní normu Euro IV, ale v režimu spalování zemního plynu jsou ještě o dalších 20 % sníženy emise CO2 proti režimu, ve kterém dochází ke spalování benzínu.

Volba druhu paliva se provádí stiskem tlačítka na multifunkčním volantu nebo na středové konzole. Je-li při provozu na zemní plyn vypotřebována zásoba paliva, systém automaticky přechází na benzín. Po doplnění nádrže se pak vrací zpět do režimu jízdy na plynné palivo.

Přeplňovaný motor dostal další vstřikovací trysky v sacím potrubí a regulátor tlaku, který upravuje tlak plynu z nádrže na konstantní hodnotu tlaku v systému. Po naplnění nádrží je tlak v zásobnících až 200 bar. Mercedesův dvoupalivový automobil nevykazuje prakticky žádné výkonové rozdíly mezi dvěma režimy. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 10,7 sekundy při jízdě na benzín a 10,8 sekundy při spalování zemního plynu. Nejvyšší rychlost je shodná 227 km/h.

Kombinovaná spotřeba benzínu činí 9 l/100 km, spotřeba plynu se udává v jiných jednotkách a činí 6,1 kg/100 km.

Emise CO2 jsou pro benzínový provoz 215 g/km a při spalování plynu 168 g/km.

Čtyři plynové zásobníky pojmou 18 kg zemního plynu, které rozšiřují akční radius vozidla na zhruba 1000 km. Původní palivová nádrž na 65 litrů benzínu zůstala na svém místě, zavazadelník se zmenšil na 400 litrů, užitečná hmotnost činí stále ještě dostatečných 510 kg. Zásobníky plynu obsadily také prostor pro náhradní kolo. Za příplatek je dodávána větší osmdesátilitrová nádrž na benzín, která zvětší dojezd až na 1200 km.

Zvenku se pozná E 200 NGT podle většího víčka nádrže, které ukrývá dvě plnící hrdla, na zádi pak o specialitě v útrobách Mercedesu informuje neobvyklá zkratka NGT.

Mimo přínosu v oblasti snížení emisí je důležitá také úspora provozních nákladů, závislá na rozdílu cen benzínu a zemního plynu v jednotlivých zemích. K celkové bilanci je také třeba připočítat rozdíl v daňové zátěži automobilů na plyn a rozdíl v ceně vozu proti modelu E 200.

Zemní plyn je lehčí než vzduch, takže vozidla s tímto pohonem mohou být provozována v tunelech a parkována v podzemních garážích bez jakýchkoliv omezení.

V Německu jezdí flotila Mercedesů NGT ve službách ministra životního prostředí, najdeme je také ve vozovém parku dodavatele plynu firmy Ruhrgas a několik desítek jich funguje jako vozy taxislužby v Berlíně.

Ondřej Láník
Diskuze (12)