Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz EQS poprvé naživo: Technická špička v lecčems překonává třídu S

David Bureš
Diskuze (108)

EQS přichází na trh jako elektrická vlajková loď Mercedesu. Výrobce v jeho případě používá špičkovou techniku, díky níž v některých ohledech překoná dosavadního krále luxusu, třídu S.

Mercedes-Benz se už připravuje na dobu, kdy bude prodávat výhradně elektromobily, nejdříve v těch oblastech, kde to tržní prostředí dovolí. S tím souvisí i postupná expanze nabídky elektrovozů, kterými Mercedes hodlá už do roku 2022 pokrýt všechny segmenty, v nichž dnes působí. Letos přitom s elektroautem přichází i do kategorie luxusních sedanů. Nový Mercedes-Benz EQS jsme si mohli prohlédnout již osobně, přímo v Praze.

EQS na trh vstupuje jako vlajková loď elektrické řady Mercedes EQ, v rámci níž hraje podobnou roli jako třída S v případě portfolia konvenčních modelů se spalovacím motorem pod kapotou. Třídou S se přitom inspirovala vlastně jen charakterově, podobně jako dnes už legendární vlajková loď trojcípé hvězdy využívá tu nejšpičkovější a nejmodernější techniku. Právě technický základ EQS je ale zcela jiný.

Prim hraje aerodynamika

Mercedes-Benz EQS totiž využívá nově vyvinutou architekturu přizpůsobenou elektrickému pohonu. Jmenuje se EVA a jiný než elektrický pohon ani nemůže nabídnout. Velikostně pak s délkou 5,2 metru novinka spadá přesně mezi obě délková provedení třídy S. Konkrétně je o 7,2 centimetru kratší než S Long.

Zcela jiný je přitom také design. Mercedes kráčí cestou specifického designu pro rodinu elektromobilů EQ, díky čemuž EQS vypadá naprosto jinak než třída S. Jednotlivé prvky opticky navazují na dříve představené elektromobily jako EQC, což se podepisuje hlavně na řešení předních světlometů, zaslepené masce vpředu nebo na propojených koncových světlech.  

Musím se přiznat, že na prvních zveřejněných fotografiích mě tvary vozu moc nezaujaly, naživo ale EQS vypadá rozhodně lépe. Je však znát, že tvary jsou primárně účelně navržené pro co nejlepší aerodynamiku, což ostatně sám výrobce přiznává. A nutno říct, že v tomto směru se práce aerodynamickým specialistům povedla. Výsledkem je totiž součinitel aerodynamického odporu s hodnotou pouhých 0,2, což z EQS dělá v rámci dnešní nabídky to nejaerodynamičtější sériové auto na světě.

Klíčem k perfektní aerodynamice je prvotně už samotný tvar karoserie. Mercedes sice EQS neváhá nazvat sedanem, v tomto případě tu ale nejsou jasně odlišeny části tříprostorové karoserie. Místo toho motor, kabinu a zavazadelník spojuje jedna navazující linka. Víko zavazadelníku se pak otevírá i se zadním oknem, EQS tudíž sluší spíše označení fastback.

Jsou tu ale také další aerodynamické prvky. Dnes stále oblíbenějším prvkem jsou výsuvné kliky dveří, které používá i EQS. V jeho případě navíc za ně ani nemusíte tahat, za příplatek totiž vůz nabízí bezrámové dveře otevírané elektricky. Nastupování tak může být zcela automatizovaný proces. Dveře přitom díky sadě čidel poznají, zda v okolí vozidla nic není (blízká stěna nebo i jedoucí cyklista) a samy se otevřou opravdu jen v případě, že je to bezpečné. Po nástupu se zase automaticky zavřou, řidiči stačí, aby nastartoval a sešlápl brzdový pedál. U ostatních dveří zase stačí lehce zatáhnout za vnitřní madlo.

Za příplatek jsou tu rovněž aerodynamická kola. Ty jsou zároveň zajímavým designovým prvkem, protože se v nich objevuje motiv trojcípých hvězdiček výrobce.

Mimochodem elektrické otevírání a zavírání dveří patří mezi prvky, které dokonce nenabízí ani nejnovější třída S, tedy dosavadní vlajková loď Mercedesu, vždy využívající ty nejmodernější prvky. V případě EQS je ale takových prvků vícero.

Unikátní kabina

Třída S totiž neumí nabídnout ani unikátní Hyperscreen. Jde o trojici obrazovek ukrývajících se pod jedním zahnutým sklem, díky němuž opticky tvoří jeden celek. Jeden displej je v kapličce před řidičem, druhý na středovém panelu a třetí před spolujezdcem. Nechybí ani head-up displej, který v případě větší, příplatkové verze poskytuje obraz ekvivalentní 77“ obrazovce, odpovídající tedy velkým televizím.

Video se připravuje ...

Obrazovka před spolujezdcem přitom umožňuje zobrazit prakticky stejné informace jako na středovém displeji. Pasažér třeba může na „svém“ displeji nastavit cílovou destinaci navigace a pak ji „poslat“ na centrální obrazovku. Nebo při jízdě může sledovat televizi při objednání příjmu TV signálu. Ale pozor, EQS má čidla sledující zrak řidiče, zda zapnutou televizi při jízdě také nesleduje. Pokud ano, z důvodu bezpečnosti televizi vypne.

Specialitou EQS jsou pak rovněž aktualizace infotainmentu vzduchem, případně možnost dokoupení některých prvků až dodatečně. Mediálně známá je třeba možnost dodatečného příplatku za větší úhel natáčení zadní nápravy. Zadní kola se ve výchozím nastavení natáčí až o 4,5°, případně na přání až o 10°. Právě takovou možnost pro ještě snazší manévrování lze dokoupit klidně až později, hardwarově jsou obě řešení stejná, o rozdíl se stará právě elektronika.

Prostorný a luxusní

Na seznámení se s multimediálním systémem by byla nicméně potřeba delší doba, na které při prvním seznámení se s EQS nebyl prostor. Spíše jsem se tak pečlivěji porozhlédnul po interiéru.

Vybranými materiály i jejich zpracováním přesně odpovídá kvalitě, kterou od luxusního modelu Mercedesu očekáváte. Výtečné jsou také sedačky s možností hlavové opěrky s měkkými polštáři. Platforma vyhrazená elektromobilu pak umožňuje nově navrhnout středovou konzoli, která je dvouúrovňová, s hlubokou schránkou v loketní opěrce. V duchu doby jsou pak ovladače primárně dotykové, a to včetně tlačítek na volantu.

Není velkým překvapením, že vzadu je množství prostoru, čemuž pomáhá platforma přizpůsobená elektrickému pohonu s bateriemi v podlaze. To však zároveň znamená fakt, že je zadní lavice ukotvena poměrně nízko. Zajímavostí je pak loketní opěrka ukrývající prostor jak pro držáky nápojů, tak pro držák chytrých telefonů.

Přijde i elektrické AMG

Mercedes slibuje postupné rozšiřování motorizací. Aktuálně se počítá s dvěma, které už znají i svá základní technická data.

Základem je model EQS 450+ využívající zadní elektromotor o výkonu 245 kW a točivém momentu 568 N.m, nad nímž stojí EQS 580 4Matic s pohonem všech kol a kombinovaném výkonu 385 kW. Někdy na konci roku pak dorazí další deriváty, a to včetně sportovně orientovaného modelu AMG EQS 53 4Matic.

Sady akumulátorů budou k dispozici dvě - s kapacitou 90 kWh, respektive 107,8 kWh. Větší baterie přitom umožní podle nejnovějších dat ujet až 780 kilometrů podle metodiky WLTP, což je ještě o 10 km více proti původně udávaným číslům. Z jízdních zkoušek tak bez bližších detailů vyplývá, že EQS ujede dokonce na jedno nabití dále než ekvivalentní benzinová třída S obdobného výkonu na svou palivovou nádrž.

Právě tomu pomáhá perfektní aerodynamika. Konstruktéři v tomto směru šli dokonce tak daleko, že kapotu ani sami neotevřete. Přístupná je jen v rámci servisního zásahu, voda do ostřikovačů se tak naplňuje prostřednictvím speciálního víčka v blatníku. Díky tomuto řešení kapota nemusí mít vzpěry, což sníží hmotnost, což zase vede k možnosti zvýšit dojezd,

Palubní nabíječka má standardně 11 kW, připlatit si můžete za dvojnásobek. Rychlonabíjet stejnosměrným proudem pak lze až nabíjecím výkonem 200 kW. V takovém případě za čtvrt hodiny získáte dostatek energie na ujetí dalších 300 km.

Mercedes-Benz EQS už se sice sériově vyrábí a první prezentační exempláře už jsou v České republice, zákazníci si však na tuto luxusní novinku ještě nějakou dobu počkají. Začátkem srpna bude zveřejněn ceník včetně konfigurátoru, v říjnu pak první kusy auta dorazí k dealerům.

David Bureš
Diskuze (108)

Doporučujeme

29. 7. 2021 16:02
Re: Ošklivé
Jestli mají Tesly tak strmý převod řízení, může to s výjimkou asi tak 3% situaci být naprosto v pohodě. Ale kdyby to bylo tak neovladatelne, těžko by to šlo do série.
29. 7. 2021 15:52
Re: Ošklivé
Napsal jsem, ze stejně tvarovaný volant má F-1, Ford GT, nová Corvette a mnoho dalších vozů. Neridil jsem to a tam mohu těžko dělat závěry. A ostatní posmesky od trubce co napíše “vybrator” jsou asi tam zranujici jako když nezdravis jezdce na elektrokole ;-)
Avatar - JFK
29. 7. 2021 15:00
Re: opět to tržní prostředí
No, to teda nevim nevim... našel bys to, pls?
29. 7. 2021 09:09
Re: Třída S na baterie - vítej Králi! - pokračování
ani to nepomoze. uz dnes sa planuje zavadzanie "cestnych dani" podla najazdenych km u BEV. cize kym nevyriesia ako zvysit cenu za EV pouzivanu doma na nabijanie BEV ( rozvod sa detekuje, ci sa nabija auto, alebo spotrebovana elektrina pred domacnost ), tak vypadok z dani z pohonnych hmot budu od majitelov EV vyberat podla najazdenych km ... cize na "pohonnych hmotach" zaplatia / zaplatime rovnako a mozno este viac ( aby sa zaplatila infrastruktura ) ako majitelia aut na benzin / diesel
29. 7. 2021 09:04
Re: opět to tržní prostředí
vysoky manazer z MB priznal, ze kamery namiesto zrkadiel na EV zatrhli, pretoze ich prinos k dojazdu bol vdaka mensiemu odporu nizsi ako vyssia spotreba kamier a obrazoviek znizovala dojazd ... som to napisal ako madar, ale snad sa sa pochopit :)