Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz S
Mercedes-Benz S
Mercedes-Benz S
4 Fotogalerie

Mercedes-Benz: Jak funguje systém naklánění auta v zatáčkách?

Aleš Dragoun
Moderní elektronika umožňuje dříve netušené možnosti. Mercedes-Benz odhaluje další technické podrobnosti o novém kupé třídy S.

Stuttgartská automobilka se o bezpečnost svých vozů stará. V novém kupé třídy S nabízí funkci, která při průjezdu zatáčkou auto na jedné straně nakloní, aby jí snáze projelo. Tzv. „curve titlitng function“ je spojena s odpružením ABC (Active Body Control), které kromě klasické pružiny a tlumiče sestává ještě z hydraulického válce (pístku) pro jedno každé kolo. Ten se stará o potřebný tlak v každém tlumiči a čerpadlo dodává potřebnou kapalinu. Mercedes jej představil poprvé už v roce 1998 u tehdejší třídy CL. Vzhledem ke své konstrukci nepotřebuje příčné zkrutné stabilizátory. Při vysokých rychlostech klesne díky němu světlá výška až o 15 mm, na nezpevněném povrchu jde naopak nahoru o 30-40 mm. Sama nová funkce pak zvyšuje základní body ocelových pružin na straně jedné a snižuje na straně druhé. Prostě a jednoduše je zvedne nebo sníží, ovšem jen tak, jak je momentálně třeba. Jistě, ony to umí v zatáčkách samy od sebe, ale tady se chytré krabičky starají o to, aby to nepřehnaly.

Celá operace probíhá ve zlomcích sekundy a stupeň sklonu je určen, jak jinak, poloměrem zatáčky a závisí i na aktuální rychlosti auta. Proto potřebuje vidět dopředu, stereokamera umístěná za předním sklem to zvládne zatím jen 15 m. Systém, který je aktivní v rychlosti 15-180 km/h, má zaručit kupé třídy S náklony a mrštnost hodné sjezdového lyžaře, případně motorkáře. Pochopitelně s nadsázkou, tiskové materiály automobilky jej k nim ale připodobňují. Neuvádí se v činnost sám, je nutné stisknout tlačítko „Curve“.

Díky ABC se vlastně vůz méně naklání, snižují se odstředivé síly a nepotřebuje natáčecí zadní nápravu. Nová nadstavbová funkce nazývaná také „curve control“ pak nezabezpečí ani tak rychlejší průjezd zatáčkami, ale podle samotné automobilky „elegantnější“. Prostě ještě větší požitek z jízdy a také komfort. Cestující sedí přitom pevněji na svých místech. Systém bude nabízen pouze u větších Mercedesů s pohonem zadních kol a Magic Body Control, který hlídá pohyby karoserie do stran, zepředu dozadu a svislým směrem a monitoruje pozici celého odpružení ABC. Skenuje také vozovku před autem (stejnou kamerou, je multifunkční) a podle jejího povrchu podvozek neustále nastavuje, a to až do 130 km/h. ABC samotné je vybaveno také snímačem bočního zrychlení a hlídá stabilitu rovněž při poryvech větru.

Zákazníci u kupé třídy S se „curve control“ dočkají 14. července, pochopitelně za příplatek. Auta s pohonem všech kol 4Matic ji nedostanou, mají totiž jiné vzduchové odpružení Airmatic s adaptivními tlumiči ADS Plus.