Mercedes-Benz M: První dojmy
Nová generace je větší než odcházející model, růst všemi směry je ale velmi decentní. S délkou 4,8 m, šířkou 1,93 m a výškou 1,8 m je nové ML o 24 mm delší, 16 mm širší, ale taky o 19 mm nižší. Rozvor náprav 2,92 m zůstává takřka beze změn. Součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,32 je pro tak velký vůz obdivuhodně nízká hodnota. Zpočátku budou nabízeny verze ML 250 Bluetec (150 kW), ML 350 Bluetec (190 kW) a ML 350 BlueEfficiency (225 kW). První pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,1 l, následuje šestiválcový turbodiesel 3,0 l. Třetí motorizací je 3,5litrový zážehový šestiválec s přímým vstřikováním.
Naživo působí novinka, jakoby se vydala kanibalizovat vlastní řady – subjektivní dojmy se blíží řadě GL, ovšem se zásadním rozdílem. Obroušené hrany ztlumily agresivitu a velké SUV působí málem přátelsky. Aleš Trpišovský si jej už určitě nekoupí. Z očí do očí vypadá nárůst rozměrů významněji. „Emko“ dokáže jistě pěkně vyplnit ulici, ale bez někdejší arogance. Přispívají k tomu sice malé, ale zaoblené světlomety s pásy bílých LED diod. Poměr zasklené plochy proti celkové mase se zase o trochu zmenšil, dojem tankových průzorů je už dost výrazný. Na obrovském stánku Daimleru jsme si prohlédli standardní provedení na devatenáctkách a AMG paket s 20“ koly a přepracovanou přídí. Ani ten nepůsobí strašidelně, žádná okolní maminka se bát nebude. Na stánku novinka stála mezi řadami GL a R, velké oblouky a přátelský „pohled“ ji připodobňovaly spíše k erku než géelku. Ubylo pohledové dynamiky, avšak výsledek si zamiluje daleko širší spektrum zájemců.
Uvnitř nechybí centimetry vůbec nikde, o velkorysosti nejlépe svědčí, že ani pod střešním oknem nenarazíte do stropního čalounění. Pochybnosti o kvalitě zcela zmizely, jakostní a perfektně upravené materiály najdete i na místech, která nepadají do oka na první pohled a automobilky je obvykle rády šidí. Variabilita se nepřeháněla a končí individuálně nastavitelným sklonem každého ze dvou dílů zadního opěradla. Všechny sedačky podepřely i rozměrného chlapa, zejména ty vpředu se sedákem 49 cm a opěradlem 62 cm přímo obalují tělo, zejména jsou-li čalouněna kůží Designo (mj. součást AMG paketu). Vzadu se ubral jen kousek a pohodlí rovněž nemá chybu, také díky vybráním pro kolena na zadních stěnách předních křesel. Sedí se ovšem pocitově dost nízko, okna začínají a de facto i končí u hlavy. Čistý dojem dokreslují klasické přístroje, analogové hodiny ovšem nahradil teploměr chladicí kapaliny, který minulá generace postrádala. Klasické ovládání, velký volant (380 mm) známých tvarů a spousta odkládacích prostor včetně stojánku na pití s ohřívačem. Móda otočných ovladačů jízdních režimů už dorazila i sem, velkému voliči nechybí ani poloha „jízda s vlekem“. Volič převodovky zůstal pod volantem stejně jako páčka tempomatu, nově je však plastový, stejně jako řadicí „motýlky“.
Kufr vypadá skoro nekonečně, je dokonale čalouněn a na délku ani šířku nemá nikde méně než metr. Dno má v rovině s hranou nárazníku v rozumné výšce 67 cm nad zemí, pod ním je další obří schránka místo rezervy. Z hrany zadního víka lze ovládat nejen jeho zavírání, ale též vysunutí tažného zařízení. Pod zvednutým víkem se snadno protáhne i 189centimetrová postava bez uklánění.